Blanco i Montilla assisteixen a l’acte de l’inici de les obres de la nova estació de La Sagrera (Barcelona)

El president d'Adif informant a Hereu, Blanco i Montilla

21/06/2010

Compta amb una inversió de 589 milions d’euros


Es tracta del projecte de soterrament ferroviari més important d’Europa a l’actualitat, amb 38 hectàrees de superfície

Amb una afluència estimada de 100 milions d’usuaris anuals, l’estació es convertirà en un pol estratègic de la xarxa de transport públic a l’àrea metropolitana de Barcelona

La Sagrera es construirà amb criteris d’eficiència energètica i sostenibilitat, i serà completament accessible a persones amb discapacitat

El ministre de Foment, José Blanco, el president de la Generalitat de Catalunya, José Montilla, i l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, han presidit avui a Barcelona a l'acte d'inici de les obres de construcció de l'Estació de la Sagrera.

A l'acte també han assistit el delegat del Govern a Catalunya, Joan Rangel, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i el president d'Adif, Antonio González Marín.

Es tracta del projecte ferroviari singular de més gran envergadura adjudicat a Espanya, gràcies a una inversió superior a 589,2 milions, i el projecte de soterrament ferroviari més gran d'Europa avui dia, amb 38 hectàrees de superfície.

La nova estació central de la Sagrera es convertirà en un nus estratègic de la xarxa de transport públic en l'àrea metropolitana de Barcelona en connectar la ciutat d'una forma més ràpida i segura amb la xarxa ferroviària espanyola i europea.

Les instal•lacions s'han projectat amb capacitat per acollir un trànsit superior als 100 milions de viatgers anuals, convertint-se en un intercanviador de primer ordre, enllaçant l'alta velocitat ferroviària amb les xarxes de rodalies, regionals, metre, autobús i taxis, així com amb el transport privat en estar connectada directament amb les principals vies de comunicació.

El conjunt d'infraestructures, l'estació central i la urbanització dels sectors de Sant Andreu i la Sagrera representen el projecte de més gran inversió econòmica a desenvolupar a la ciutat de Barcelona en els propers anys. La inversió global ascendeix a uns 2.250 milions d'euros, sense comptar amb les posteriors actuacions d'urbanització i edificacions d’habitatges, equipaments, comerços, oficines i hotels.

En aquesta actuació es cobriran 38 hectàrees de superfície ferroviària, cosa que permetrà integrar els barris separats per les vies, durant gairebé 4 quilòmetres, entre el carrer Espronceda i el Nus de la Trinitat, cosa que suposa una profunda transformació urbanística i de vertebració del territori en 164 hectàrees, generant noves oportunitats de desenvolupament econòmic i de cohesió social.

Principals beneficis
La construcció de la Sagrera ofereix com a principals avantatges:

• Una nova estació que integrarà en un mateix edifici, en dos nivells diferents, els trànsits de proximitats i regionals per via convencional, i els d'alta velocitat i llarga distància en amplada internacional.
• Creació d'un espai intermodal que connectarà l'alta velocitat amb proximitats, regionals, metre i autobusos urbans i interurbans.
• Implantació de criteris d'accessibilitat integral per a persones amb discapacitat, criteris d'eficiència energètica i sostenibilitat per aconseguir un ús racional de l'energia i un consum responsable dels recursos naturals.
• Configuració d'un nou espai urbà sobre els terrenys que allibera tota l'actuació ferroviària, mitjançant la construcció d'una nova estació de diversos nivells.
• Millora de les condicions d'accés a la manera de transport ferroviari a la ciutat de Barcelona.
• Nous accessos ferroviaris i viaris en els àmbits urbans de la Sagrera, Sant Andreu i Sant Martí.
• Augment de la seguretat amb l'adequació de l'esquema de vies per a tecnologies punta en sistemes de conducció automàtica de trens.
• Increment de la capacitat i la regularitat, com a resultat de disposar de doble via en tot el trajecte.
• Augment del confort, en establir-se unes condicions òptimes de rodament i traçat.
• Reducció de temps de viatge i un augment de la freqüència de serveis, en disposar de vies específiques per a la logística i l'estacionament de trens.

Característiques de la nova estació
La nova estació serà semisoterrada i tindrà una superfície de gairebé 259.000 m2, distribuïts en diversos nivells i concentrant el màxim de serveis en vertical, contribuint a millorar l'eficàcia en el moviment de les persones. La seva disposició donarà continuïtat a l'espai públic generat sobre les vies actuals i tindrà dos accessos units per un gran espai de connexions.

Els nivells superiors, a què s'accedirà des de la Sagrera, corresponen als serveis d'alta velocitat i a l'estació d'autobusos interurbans. El vestíbul disposarà d'un gran espai central d'acollida i distribució d'usuaris, taquilles i zona comercial. Per als serveis d'alta velocitat es construiran 10 vies, dues generals i vuit de servei, amb quatre andanes de 400 m de longitud i un cinquè de 200 m, tots ells amb una amplada de 12 m.

Els nivells inferiors es destinaran als serveis de rodalies, metre i aparcaments. Les vies d'amplada convencional seran objecte d'una profunda remodelació per adequar el seu pas per la futura estació i s'obriran en un fes de vuit vies al pas per l'estació amb 4 andanes de 240 m de longitud. Després de l'àmbit de l'estació, s'ha projectat una àrea logística de serveis d'amplada internacional per a estacionament i manteniment.

A un costat i a l'altre del vestíbul de proximitats s'integraran 4 grans aparcaments, amb una capacitat aproximada de 2.500 vehicles, per a servei tant de l'estació ferroviària com dels autobusos i en un futur de la zona de serveis que es construirà en l'entorn. Les dues zones de l'estació, costats la Sagrera i Sant Martí, quedaran unides per un gran pati de connexions que conforma el nus intermodal entre els diferents serveis de transport públic.

L'estructura s'ha projectat de manera que es garanteix l'accessibilitat universal i el trànsit per tots els espais de l'edifici. Així mateix, s'han tingut en compte paràmetres d'estalvi d'energia i aïllament tèrmic, de tal manera que s'aconsegueix un ús racional i eficient de l'energia necessària per a la sostenibilitat i l'adequada utilització de l'edifici.

Per part seva, les obres de construcció dels accessos, tant ferroviaris com viaris així com de part de l'estructura de l'estació d'autobusos, comprenen l'àmbit situat entre el Pont de Bac de Roda fins a la futura estació, amb una longitud de 220 m, i des d'aquest punt fins al denominat triangle ferroviari.

L'accessibilitat de vehicles es resoldrà mitjançant la xarxa viària en superfície prevista per al sector, completada amb un sistema de viaris segregats que permeten l'accés als aparcaments, l'estació d'autobusos i les zones de logística de la futura estació.

L'inici de les obres de construcció de la nova estació central de la Sagrera reafirma l'aposta del Govern d'Espanya per la potenciació del ferrocarril com un dels principals mitjans de transport, motor del desenvolupament urbanístic i econòmic de les ciutats, generador de lloc de treball i capaç d'afavorir la cohesió social. Aquesta aposta es tradueix en el desenvolupament de noves infraestructures, com la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francès, i la modernització i impuls de la xarxa ferroviària de Catalunya.