Blanco i Montilla assisteixen a l'acte d'entrada en servei de dos trams de la B-40

Calaix sota la línia C4 de Renfe

29/06/2010

S'obriran al trànsit els trams Abrera-Olesa de Montserrat i Viladecavalls-Terrassa

Foment ha invertit 168 milions d'euros en la construcció d'aquests traçats

El ministre de Foment, José Blanco, i el president de la Generalitat de Catalunya, José Montilla, han presidit avui l'acte d'entrada en servei de dos nous trams de l'autovia B-40: Abrera-Olesa de Montserrat i Viladecavalls-Terrassa. A l'acte també han assistit el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, l'alcalde de Terrassa, Pere Navarro, l'alcaldessa de Viladecavalls, Regina Parellada, l'alcaldessa d'Abrera, Maria Soler, l'alcaldessa d'Olesa de Montserrat, Magdalena Graells, i la subdelegada del Govern a Barcelona, Montserrat García Llovera.

El Ministeri de Foment ha destinat 168 milions d'euros a la construcció d'aquests trams, que tenen una longitud conjunta de 7 quilòmetres.

L'autovia B-40 suposarà una gran circumval·lació de Barcelona que discorre entre Abrera i Ganollers, passant per Terrassa. Donarà continuïtat a l'Autovia del Mediterrani A-7, comunicant exteriorment els grans municipis de la zona i intercomunicant les diferents vies existents. A més, permetrà el trànsit de l'autovia A-2 que, procedent del centre de la península, es dirigeix a la frontera francesa i viceversa.

Tram: Abrera-Olesa de Montserrat
El tram discorre pels termes municipals d'Esparreguera i Abrera. L'autovia té una longitud de 2.100 metres i compta amb tres carrils per sentit. Les seves dimensions són: dues calçades de 15 m d'amplada, voral exterior de 2,5 m i voral interior d'un metre. A més del tronc, s'han construït dues vies col·lectores a l'A-2.

El nou tram disposa de tres enllaços: enllaç d'Abrera (amb l'A-2), enllaç d'Esparreguera (enllaç amb l'A-2) i enllaç d'Olesa (enllaç amb 1201 BV-1201).

A més, s'han executat un total de nou estructures de formigó i acer, a més d'un mur verd de 25 metres d'altura màxima. De les estructures armades, 6 corresponen a estructures tipus viaducte amb tauler i pilars i les tres restants són marcs. La principal estructura del tram és el Viaducte del Llobregat, amb 654 metres i recolzat sobre 22 pilars.

En compliment de la Declaració d'Impacte Ambiental, s'ha integrat ambientalment el conjunt de l'obra. A més, durant l'execució del les obres, s'han trobat diversos jaciments arqueològics i paleontòlegs i s'han recollit restes antròpiques i fòssils.

Pel que fa a mesures estrictament ambientals, s'han realitzat reposicions i adequacions en els cursos fluvials (tant a la riera Magarola com a la de Llobregat) i actuacions com l'execució d'un mur verd de 25 metres i la revegetació d'un talús lateral.

La inversió del Ministeri de Foment en aquest tram ha ascendit a 81,8 milions d'euros.


Tram: Viladecavalls – Terrassa
El tram s'inicia al terme municipal de Viladecavalls poc després de l'encreuament amb l'autopista C-16, al nord del polígon industrial de Sant Miquel de Toudell, i té una longitud de 4.882 metres de nova autovia. Compta amb dues calçades d'autovia de dos carrils per sentit ampliable a tres. Puntualment hi ha tres i quatre carrils per calçada en zones de vehicles lents i incorporacions.

La longitud total de ramals és de 1.391 m, a més de les reposicions de les carreteres 120 B-120, C-58, 122 B-122 i altres VIALS urbans.

L'autovia compta amb un enllaç complet i dos enllaços provisionals. El tram s'inicia amb una rotonda provisional a nivell que connecta l'autovia amb les carreteres 120 B-120, C-58 i la C-16, al final municipal de Viladecavalls. L'enllaç tipus glorieta de distribució en un nivell inferior connecta l'autovia amb la carretera de Rellinars (122 B-122) i permet tots els moviments incloent els canvis de sentit. El tram finalitza mitjançant una glorieta i dos VIALS, que connecten l'autovia amb l'entramat urbà de Terrassa, creuen la carretera a Matadepera i el curs de la riera de Les Arenes (riu Rubí).

S'han executat un total de 12 estructures:

• Cobertura de Ca Tries, de 609 m de longitud i 42 m d'amplada.
• Calaix clavat sota la línia C4 de Renfe de 40 m d'amplada i 12.000 Tn de pes.
• Viaducte de Ca Bogunyà. Doble tauler semiprefabricat de 3 vans de 42 m de llum.
• Viaducte sobre la riera de Les Arenes. Doble tauler corb de 3 vans.
• Pas inferior a l'enllaç de Terrassa Oest. Tauler quàdruple de dos vans de 28 m amb cant variable, alleugerit i posttesat.
• Pas inferior en la C-58.
• 4 Passos superiors.
• 2 Passos inferiors.

En compliment de la Declaració d'Impacte Ambiental, s'ha integrat ambientalment el conjunt de l'obra. A més, durant l'execució de les obres s'han trobat diversos jaciments arqueològics que han requerit una sèrie d'actuacions especials.

La inversió del Ministeri de Foment en aquest tram ha ascendit a 86,2 milions d'euros.

Protocols de col·laboració amb Terrassa i Viladecavalls
El ministre de Foment ha rubricat també avui dos protocols de col·laboració amb els ajuntaments de Terrassa i Viladecavalls per dur a terme actuacions de millora i integració de la B-40 en ambdues ciutats.

 

En el primer cas, el protocol té per objecte la reposició del camí de Terrassa a Montserrat i la construcció d'una passarel·la de vianants en el p.k. 1+880 de la B-40 al seu pas pel terme municipal.

En el cas de Viladecavalls, l'acord es refereix a l'adequació de la zona en superfície sobre el túnel de l'autovia B-40 al seu pas per la localitat.

 

Fotos