Foment destina 56,5 milions a obres ferroviàries i de carreteres a Catalunya

26/07/2010

Les actuacions es centren en la 260 N-260 (Eix Pirinenc) i el Pla de Rodalies de Barcelona


Les obres del Pla de Rodalies, amb un cost de 10,3 M €, suposaran la millora del servei elèctric que incrementarà la seguretat i fiabilitat de les línies.

Els 46,2 M € d'inversió en l'Eix Pirinenc de la 260 N-260, serviran per construir un túnel de 980 m de longitud i un viaducte de 96 m.

El Ministeri de Foment, a través de la Societat Estatal d'Infraestructures del Transport Terrestre (SEITT), ha adjudicat tres obres de millora del servei elèctric de la xarxa ferroviària de Proximitats de Barcelona i una altra obra de condicionament del tram de carretera Gerri de la Sal (Lleida), en l'Eix Pirinenc de la 260 N-260. El pressupost global de les obres a executar a Catalunya ascendeix a 56.552.086 euros.

Dins el Pla de Rodalies de Barcelona s'invertiran 10.316 milions, en la renovació de les línies aèries elèctriques de contacte dels corredors que conflueixen en l'estació de Montcada, la corresponent al tram La Sagrera Sagrera-Sant Adrià del Besòs, i un nou enclavamiento electrònic a l'estació de Martorell.

En matèria de carreteres, amb un pressupost d'46.236.067euros, es condicionaran els 2,3 km del tram Gerri de la Sal, de l'Eix Pirinenc 260 N-260. Entre altres actuacions, es té en compte la construcció d'un túnel de 980 m de longitud i un viaducte de 96 m.

 

Obres en l'Eix Pirinenc de la 260 N-260
Les obres de tram Gerri de la Sal (Lleida) de l'Eix Pirinenc 260 N-260, han estat adjudicades a les empreses Cotrepitja Constructora Pirinenca, S.A. i Tau Enginyeria i Construccions Especials, S.A. en Unió Temporal d'Empreses (UTE), amb un termini d'execució de 36 mesos.

El tram discorre pel marge oest del Río Pallaresa, que coincideix en part amb el mateix corredor i en la seva totalitat amb el mateix marge utilitzat per la carretera actual (260 N-260). L'origen es troba al Sud de Gerri, a uns 600 metres del nucli urbà.

S'han projectat un túnel de 980 metres de longitud (a executar amb el Nou Mètode Austríac) i un viaducte de 96 metres en el tronc de la carretera 260 N-260. A més, s'ha projectat un pont sobre el barranc d'Ancs de 33,80 metres i un pas inferior en el punt quilomètric (p.k.) 1,630 per donar accés a les finques del marge esquerra de la nova carretera, els elements necessaris per al drenatge longitudinal i transversal de la traça, la senyalització, l'abalisament i les defenses mateixes d'una carretera d'aquestes característiques.

Aquesta variant estarà formada per una carretera cuya secció tipus tindrà 10,00 metres de plataforma, distribuïts en dues calçades de 3,50 metres i un voral bilateral d'1,50 metres.

Actuacions en el Pla de Rodalies de Barcelona
Les tres actuacions que executarà el Ministeri de Foment s'emmarquen dins el Pla de Rodalies de Barcelona 2008-2015 segons l'Acord entre el Ministeri de Foment i el Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya per a la realització d'actuacions per a la millora de la xarxa ferroviària de proximitats a Catalunya. , i està inclosa en el “Conveni 2008 entre el Ministeri de Foment, ADIF i SEITT, S.A. per a la realització d'actuacions per a la millora de la Xarxa Ferroviària de Titularitat de l'Estat a Catalunya”.

 

• Estació de Montcada

La renovació de la línia aèria de contacte de l'estació de Montcada bifurcació, amb un pressupost d'4.867.152euros, ha estat adjudicada a les empreses Alstom Transporti, S.A. i Acciona Infraestructures, S.A., a UTE, i les obres tenen un termini d'execució de 10 mesos.

Les millores a realitzar calen per aconseguir una explotació de la línia amb les màximes condicions de seguretat i fiabilitat. Així es tenen en compte actuacions en els tres corredors que conflueixen en l'estació:

Línia Barcelona-Manresa per la qual discorren les línies 3, 4 i 7 de proximitats.
Línia Sant Andreu Montcada Comtal-Montcada Bifurcación.
Línia Montcada Bifurcación-Montcada Ripollet.

Les principals actuacions que defineix el projecte són:

-La substitució d'equips de via general no homologats avui dia, pels actualment vigents i catalogats per ADIF.

-La substitució d'elements crítics de les vies generals, secundàries i vies d'apartat en ús, per evitar incidències com a conseqüència de l'estat de les instal•lacions i de la seva baixa fiabilitat.

-Dotar a la línia d'unes instal·lacions d'electrificació que optimitzin les condicions d'explotació, permetent les circulacions de trens d'altes prestacions.

-Minimitzar les operacions de manteniment de les instal·lacions actuals.

-Adaptar les instal·lacions a cadascuna de les fases d'obra previstes amb les mínimes afeccions a les circulacions.

 


Estació de Martorell

L'obra de l'enclavamiento electrònic de l'estació de Martorell, ha estat adjudicada a l'empresa Dimetronic, S.A. per import d'3.929.409 euros, i té un termini d'execució d'11 mesos.

L'objecte de l'actuació consisteix la instal3lació d'un nou Enclavamiento Electrònic en l'estació per millorar la fiabilitat de les instal·lacions relatives a les vies d'amplada convencional dins la línia Tarragona a Barcelona i França.

L'estació de Martorell està integrada en l'actual línia de Proximitats C-4 Manresa-Martorell-San Manresa-Sants-Martorell-San Vicenç de Calders constituïda per doble via d'amplada ibèric electrificada i explotada en règim de bloqueig automàtic (BAB).

Es tenen en compte les següents actuacions:

-Substitució de l'enclavamiento elèctric actual de l'estació de Martorell per un nou sistema d'enclavamiento d'última generació de tecnologia electrònica basada en microprocessadors.

-Nou edifici tècnic a Martorell amb capacitat suficient per a la instal·lació del nou equipament de l'enclavamiento i bloquejos electrònics.

-Substitució de l'actual Bloqueig Automàtic Banalitzat en via doble (BAB), de tecnologia elèctrica per un nou de tecnologia electrònica entre Martorell i Sant Sadurní d'Anoia. Adaptació de la relació de bloqueig de sistema elèctric existent entre les estacions de Martorell (Adif) i Martorell Martorell-Enllaç (FGC) per un de tecnologia electrònica.

-Substitució del Lloc de Comandament Local de Martorell, format actualment per una taula de comandament convencional de tipus gran, per un nou sistema de comandament local tipus videogràfic.

-Instal·lació de nous equips interiors de circuits de via d'audiofreqüència de l'estació de Martorell i el seu entorn, en el nou edifici tècnic, mantenint la tecnologia actual.

-Adaptació del sistema de Control de Trànsit Centralitzat (C.T.C.) de Barcelona-França, per a la inclusió del nou enclavamiento electrònic de Martorell.

-Instal·lació de balises prèvies del sistema d'Anunci de Senyals i Frenat Automàtic (A.S.F.A.) en tots els senyals de sortida en l'estació de Martorell.

-Substitució dels actuals senyals indicadors de sortida IS-S1/2 i IS-S2/2 per altres senyals indicadors que tenen incorporats 4 díodes Led.

-Inclusió en la cabina del by-pass de Martorell Martorell-Seat, de l'equipament per al comandament i control dels accionaments d'agulla del by-pass, actualment situat a l'interior de l'armari AR8 de senyalització d'intempèrie.

-Substitució del lloc de bloqueig de tecnologia de mòduls de relés del baixador de Gelida per un concentrador d'objectes de tecnologia electrònica d'última generació.

-Construcció de xarxa cables i canalitzacions per comunicar l'enclavamiento actual amb el nou quart tècnic a construir a Martorell, així com, la inclusió de l'equipament situat en l'armari AR8 en la cabina del by-pass d'accés a Martorell Martorell-Seat.

-Enginyeria, documentació i proves.

-Desmuntatge de tots els elements de camp i cabina de l'enclavamiento elèctric actual de Martorell i Gelida.

 

Tram La Sagrera Sagrera-Sant Adrià del Besòs

L'última actuació corresponent a la remodelació de la línia aèria de contacte del tram la Sagrera - Sant Adrià del Besòs, s'ha adjudicat a l'empresa Deneo Energia i Infraestructures, S.A., per un import d'1.519.458 euros i un termini d'execució de 6 mesos.

L'objecte de l'actuació consisteix a establir la remodelació de la línia aèria de contacte entre la Sagrera i l'estació de Sant Adrià del Besòs en la línia Barcelona-Mataró pertanyent a la xarxa de Proximitats de Barcelona. Les millores a realitzar calen per aconseguir una explotació de la línia amb les màximes condicions de seguretat i fiabilitat.

Les actuacions establertes milloraran el servei evitant les afeccions a l'explotació de la línia 1 de Proximitats, Molins de Rei / L’Hospitalet-Mataró / Maçanet.

Les principals actuacions que defineix el projecte són:

-La substitució d'equips de via general no homologats avui dia, pels actualment vigents i catalogats per ADIF.

-Substitució de pòrtics rígids actuals, per equips de via general sobre pals independents per a cada via.

-Dotar a la línia d'unes instal·lacions d'electrificació que optimitzin les condicions d'explotació, permetent les circulacions de trens d'altes prestacions.

-Minimitzar les operacions de manteniment de les instal·lacions actuals.