El Govern autoritza obres addicionals i de millora en el tram Mollet del Vallès-Montornès del Vallès (Barcelona)

10/12/2010

Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa


Amb una inversió de 21,3 M € s'adapta el nou túnel urbà de Montmeló per a la seva explotació en ample mixt.
 
El Consell de Ministres ha autoritzat avui al Ministeri de Foment a executar, a través d'Adif, obres addicionals i complementàries en el tram Mollet del Vallès-Montornès del Vallès de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa. Els treballs a desenvolupar suposen una inversió de 21,3 milions d'euros (IVA inclòs).
 
Aquest tram té una longitud de 3,3 quilòmetres. Les obres de plataforma previstes en ell suposen una inversió de 105.462.541,3 euros, sent la principal actuació el soterrament de la infraestructura ferroviària a Montmeló mitjançant la construcció de dos túnels.

 

Els treballs addicionals aprovats avui consisteixen en adaptar el primer d'aquests túnels per permetre la circulació de serveis d'ample internacional i ample convencional, mitjançant la instal lació del tercer carril a una de les dues vies (la via dreta, o ascendent, en sentit França) . Per compatibilitzar els serveis d'ample mixt, també len dos trencalls a les capçaleres d'enllaç de les línies d'ample internacional i convencional.

Així mateix, s'instal·la un nou enclavament electrònic per al control del tram de tercer carril i els moviments d'entrada i sortida de trens. Altres operacions consisteixen en la implantació de mesures de protecció per garantir la funcionalitat i seguretat del túnel.

 
Finançament europeu
La Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa, dins el període 2000-2006, ha estat cofinançada pel Fons de Cohesió, en les obres de plataforma del tram Madrid-Barcelona, així com el subministrament i muntatge de via del tram Madrid -Vilafranca del Penedès i instal.lacions d'electrificació, senyalització i comunicacions del tram Madrid-Lleida, amb una ajuda que puja a 3.388,9 milions d'euros.

Els Ajuts RTE-T (Xarxes Transeuropees de Transport), en el mateix període han finançat els estudis i projectes, així com les obres de la plataforma del tram Maçanet-Sils, amb un import de 70,9 milions d'euros.

En el període 2007-2013 seran cofinançades per les ajudes RTE-T les obres d'adequació per a la seva explotació en ample internacional, del tram Girona Mercaderies-Variant de Figueres, amb una ajuda de 6,1 milions d'euros. El Banc Europeu d'Inversions (BEI) participa també en el finançament d'aquest projecte.

 

El tram Barcelona-Figueres de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa compta amb una inversió aproximada de 4.200 milions d'euros.