Es dóna llum verda al pas dels trens pel túnel de Perthus

tren

15/12/2010

Línia Alta Velocitat Figueres-Perpignan


La signatura del Pla de Socors Binacional del Túnel de Perthus per part del Delegat del Govern a Catalunya i del Prefecte dels Pirineus Orientals garanteix la seguretat a l’interior del túnel

El pla s’ha signat després de la realització amb èxit de tres simulacres d’emergència al túnel
 
 
El “Pla de Socors Binacional del Túnel de Perthus de la Línia d’Alta Velocitat Figueres-Perpignan” ha estat signat pel Delegat del Govern a Catalunya, Joan Rangel, i pel Prefecte dels Pirineus Orientals, Jean François Delage. Mitjançant aquesta signatura, que s’ha dut a terme després de la realització amb èxit durant el mes de novembre de tres simulacres d’emergència al túnel, es posa en marxa el Pla de Socors, fet que permet la circulació dels trens pel Túnel de Perthus i que possibilita la connexió de la línia d’Alta Velocitat entre Espanya i França.
 
Línia d’Alta Velocitat entre Espanya i França
 
La línia d’Alta Velocitat entre Espanya i França entrarà en servei de forma provisional el proper 19 de desembre. Aquesta connexió es realitza a través d’un tram de via de l’anomenada secció internacional que va des de Figueres fins a Perpignan i que realitza el pas pels Pirineus a través del túnel de Perthus, a l’interior del qual es troba la frontera entre tots dos països.
  
Característiques del túnel de Perthus
 
El túnel de Perthus, una infraestructura dotada amb grans mesures de seguretat, té una longitud de 8.360 metres i està constituït per dos tubs ferroviaris connectats per ramals de comunicació cada 200 metres. Gràcies a aquesta estructura, en un cas d’emergència com el que avui se simula, els hipotètics passatgers podrien ser evacuats des del túnel afectat fins al que s’anomena “sa” en un breu període de temps.
 
Per garantir la seguretat al seu interior s’ha elaborat el “Pla de Socors Binacional del Túnel de Perthus de la línia d’Alta Velocitat Perpinyà-Figueres”, un document redactat conjuntament per la Delegació del Govern a Catalunya, per la Prefectura francesa dels Pirineus Orientals i per la Generalitat de Catalunya, i que s’ha posat en marxa mitjançant la signatura del Delegat del Govern a Catalunya i del Prefecte dels Pirineus Orientals.
 
Simulacres d’emergència al túnel de Perthus. Objectius del Pla de Socors
 
Un dels requisits indispensables per a la posada en marxa del Pla de Socors, i la conseqüent posada en funcionament de la Línia d’Alta Velocitat entre Figueres i Perpignan, ha estat la realització de tres simulacres d’emergència, que s’han fet durant el mes de novembre.
 
El primer simulacre, del dia 4 de novembre, va consistir en l’aturada d’un tren d’alta velocitat amb passatgers dins del túnel a causa d’un escapament de fum aparegut a la part posterior del tren. El segon, que es va fer el 17 de novembre, va simular en temps real el descarrilament dins del túnel d’un tren de viatgers amb el resultat de múltiples víctimes; i el tercer i últim exercici, realitzat el dia 30, va consistir en la simulació d’un incendi a bord d’un tren de viatgers en sentit Espanya-França.
 
Els tres exercicis es van dur a terme amb èxit, i van servir per comprovar que els objectius del Pla de Socors estan ben definits, i que queda garantida la gestió d’una emergència deguda a l’aturada d’un tren al túnel, a un accident ferroviari o a un incendi, per exemple, i que està optimitzat l’ús dels dispositius de seguretat i dels mitjans d’intervenció establerts pels agents implicats.