Adif executarà una complexa operació d'enginyeria per preservar la Torre del Fang durant la construcció del túnel Sants-La Sagrera

rueda de prensa

16/01/2009

L'actuació respón al compromís d'Adif de preservar el patrimoni de les ciutats per les que transcorren les noves línies d'alta velocitat


  • L'estructura d'aquest edifici del segle XIV es mantindrà amb un sistema de sosteniment especial mentre es realitzen les pantalles, puntals i micropilotes, la construcció de la llosa i l'excavació
  • S'ha dissenyat un pla específic d'auscultació i control mitjançant la instal·lació de 41 dispositius que permetran analitzar la seva evolució i comportament

Adif, entitat pública empresarial adscrita al Ministeri de Foment i encarregada de la gestió i desenvolupament de la xarxa ferroviària, executarà una completa operació d'enginyeria per a la conservació de la Torre del Fang, amb motiu de la construcció del túnel de connexió Sants-La Sagrera de la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona-Frontera francesa. La solució tècnica adoptada consistirà en el manteniment de l'estructura de l'edifici amb un sosteniment especial mentre es realitzen les pantalles, puntals i micropilotes, la construcció de la llosa de la coberta i l'excavació.

Aquest projecte, de gran singularitat tècnica, permetrà preservar l'estructura de la Torre del Fang, un edifici històric de Barcelona, i l'antiguitat del qual data de mitjans del segle XIV. Es tracta d'una masia formada per tres cossos, en forma de "U", de diferents altures i amb una configuració que es remunta al segle XVIII.

L'operació, acordada amb l'Ajuntament de Barcelona, també destaca pel pla específic d'auscultació, que consistirà en la instal·lació de 41 dispositius de control en la fatxa i l'entorn, que permetran analitzar la interacció entre les obres i l'estructura de l'edifici, garantint d'aquesta manera que no es produeixen afeccions a la Torre del Fang.

L'execució d'aquestes obres respon al ferm propòsit de Adif de preservar el patrimoni arquitectònic i històric de les ciutats per les quals transcorren les noves línies d'alta velocitat, com és la de Madrid-Barcelona-Frontera francesa.

Control i auscultació

En totes les obres que executa Adif la seguretat és la màxima prioritat, per la qual cosa el projecte compta amb exhaustius informes previs sobre les condicions del terreny, que ofereixen una complerta radiografia de les seves característiques i comportament. Igual d'important és tenir un profund coneixement dels edificis situats a l'entorn de l'obra. A més, durant el procés constructiu es porten a terme continus i exhaustius controls de seguretat mitjançant aquests i altres sistemes de topografia manual, control i inspecció d'edificis, instrumentació profundda o teodolitos automatitzats, entre d'altres.

En aquest marc, s'ha dissenyat un programa específic de monitorització de la Torre del Fang, que consistirà en la instal·lació de 41 dispositius automatitzats que permeten conèixer amb precisió els moviments, tant verticals com horitzontals, en la seva estructura. Aquests dispositius consistiran en prismes robotitzats, claus d'anivellament, piezòmetres de corda vibrant, inclinómetros i extensòmetres de varetes.

Les lectures realitzades per aquests aparells són recollides en un sistema informàtic, en el que s'introdueix l'estat inicial d'aquestes estructures, amb l'objectiu de disposar de la seva situació de partida i apreciar qualsevol variació. Tota la informació es recull i processa a través d'un innovador sistema informàtic denominat Sios, que en temps real reraliza el seguiment de les obres, el control geològic i geotècnic, la gestió de les auscultacions, tant en el túnel com en la superfície, l'inventari del seguiment de les edificacions, i que, a més, servirà de suport en les gestions amb els ciutadans.

Tram Sants-La Sagrera

Les obres s'emmarquen dins del tram Sants-La Sagrera, que té una longitud de 5,6 quilòmetres, dels quals 4,8 es construiran amb tuneladora i la resta mitjançant el sistema de fals túnel entre pantalles, i que compta amb un pressupost de 179.333.417,70 euros.

Amb la solució adoptada, s'aconsegueix que el túnel entre Sants i La Sagrera no discorri en cap punt del seu recorregut sota habitatges, i ho faci sempre per la zona central dels carrers Mallorca, Diagonal i Provença. Els procediments constructius garanteixen en tot moment la seguretat i integritat del terreny i dels edificis situats entorn d 'aquesta zona d'actuació de la capital catalana.

Entre els elements singulars del projecte es troben la construcció del pou principal d'instal·lacions, situat al final del traçat, i dos pous addicionals per a introducció i extracció de la tuneladora, així com 10 pous per a sortides d'emergència del túnel, dels quals 5 seran, a més, empleats com pous de ventilació, i d'ells altres 2 com pous de bombament.

La línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona-Frontera francesa està cofinançada pel Fons de cohesió, encaminat a afavorir el desenvolupament i la vertebració territorial a través del ferrocarril, i que contribueix a reduir les disparitats socials i econòmiques entre els ciutadans de la Unió. També es cofinança amb ajudes financeres d'interès comú en l'àmbit de les Xarxes Transeuropees d'Infraestructures del Transport Terrestre (RTE-T).

El tram Barcelona-Figueres de la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona-Frontera francesa compta amb una inversió aproximada de 4.200 milions d'euros.

* En la nota de premsa adjunta es pot consultar un annex amb la descripció dels treballs

> Fotos

> Arxiu de so (castellà)