Adif inicia la segona fase de les obres de la línia d’alta velocitat a l’entorn de l’estació de Sant Andreu Comtal

Adif inicia la segona fase de les obres de la línia d’alta velocitat a l’entorn de l’estació de Sant Andreu Comtal

22/01/2009

A partir del 31 de gener


  • El soterrament de la infraestructura ferroviària i la construcció de la nova estació de Sant Andreu Comtal són les principals actuacions de la profunda transformació urbanística que es realitzarà en aquest sector gràcies a la construcció de la línia d’alta velocitat
  • Aquestes obres obliguen a modificar els recorreguts dels trens de la línia 2 de Rodalies
  • La informació, l’atenció al client i la seguretat a les estacions es veuran reforçades i el telèfon 902 24 02 02 així com els web www.renfe.com i www.adif.es oferiran informació específica de les modificacions del servei

Adif, entitat pública empresarial adscrita al Ministerio de Fomento i encarregada de la gestió i el desenvolupament de la xarxa ferroviària, executarà a partir del dissabte 31 de gener una nova fase de les obres a l’entorn de l’estació de Sant Andreu Comtal, a Barcelona. Aquestes obres s’inscriuen en la construcció de la línia d’alta velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa, i de la completa transformació urbanística i de les instal•lacions ferroviàries d’ample convencional que es duran a terme en els sectors de La Sagrera i Sant Andreu.

En el tram La Sagrera-Nus de la Trinitat, s’actuarà sobre una superfície total de 162 hectàrees i la profunda transformació urbanística que generarà la construcció de la línia d’alta velocitat permetrà disposar als sectors de La Sagrera i Sant Andreu de 48 hectàrees de nous parcs urbans, 20 hectàrees per a nous equipaments i 44 ha de nous vials. La superfície d’infraestructura ferroviària subterrània serà de 38 ha i es farà el cobriment total d’1.720.170 metres quadrats.  

En el sector de Sant Andreu, les principals actuacions consistiran en la construcció de la nova estació (Veure Annex 1) i de l’estructura del futur taller de manteniment de material d’ample internacional, la remodelació de les vies d’accés i l’execució de la llosa de cobertura en aquest sector i de vials contigus al corredor ferroviari. Adif està realitzant actualment la construcció de la pantalla exterior del nou vial segregat per a vehicles en la zona dels carrers Andana i Josep Soldevila.

Altres actuacions singulars que es portaran a terme, especialment en el sector de La Sagrera, consistiran en el trasllat de les línies Barcelona-Maçanet i Barcelona-Mataró d’ample convencional i un salt de moltó (encreuament de vies a diferent nivell) per al pas de les vies d’alta velocitat.

Les obres de plataforma del tram La Sagrera-Nus de la Trinitat de la línia d’alta velocitat han estat adjudicades per un import de 245.370.757,96 euros. Aquest tram, que té una longitud total de 4,2 km, es divideix en dos sectors: el de La Sagrera, adjudicat amb un pressupost de 67.945.883,15 euros, i el de Sant Andreu, el qual ascendeix a 177.424.874,81 euros. Ambdós trams estan cofinançats per la Societat Barcelona Sagrera Alta Velocitat, en un percentatge del 12,8% i el 46,9%, respectivament.

La línia d’alta velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa està cofinançada pel Fons de Cohesió, encaminat a afavorir el desenvolupament i la vertebració territorial a través del ferrocarril, i que contribueix a reduir les disparitats socials i econòmiques entre els ciutadans de la Unió Europea. També es cofinança amb ajudes financeres a projectes d’interès comú en l’àmbit de les Xarxes Transeuropees d’Infraestructures de Transport (RTE-T).

La realització d’aquests treballs, planificats en diverses fases, està comportant una reducció gradual de la capacitat operativa i els accessos a les instal•lacions a l’estació de Sant Andreu Comtal i el seu entorn. La primera fase es va iniciar el passat 6 de gener, amb la baixa de les vies 4 i 6, per a prolongar-les i adaptar-les com a vies generals per a la circulació de trens. A partir del 31 de gener, es donaran de baixa les vies 8 i 10 i posteriorment es procedirà, de manera progressiva, a desmantellar les vies que donen accés a les diverses instal•lacions tècniques situades en aquest sector. Gràcies a aquestes operacions, s’alliberarà l’espai necessari per a la construcció del tram soterrat de la línia d’alta velocitat i la nova estació.

A causa de l’execució d’aquestes actuacions a l’entorn de Sant Andreu Comtal – La Sagrera, es limita la capacitat operativa en aquest tram, el que obliga Renfe a adequar la seva programació a les restriccions establertes. D’aquesta manera, s’incrementa el temps de viatge a les relacions que circulen en aquesta zona. A més s’ha previst una modificació de recorregut de la línia 2 de Rodalies amb l’objectiu de reduir les afectacions i facilitar la mobilitat dels viatgers. (Veure Annex 2) 

Pla de Comunicació i Atenció al Client, Impulsa
Emmarcat al Pla de Comunicació i Atenció al Client, Impulsa, per tal d’atendre les necessitats d’informació dels viatgers, Adif i Renfe reforçaran els equips d’atenció al client i de seguretat a les estacions afectades, i a més, comunicaran la modificació dels serveis mitjançant els següents suports:

• Durant els primers dies de canvi de servei, es reforçaran els serveis d’atenció al client i informació 
• 125.000 fullets informatius
• Distribució de 350.000 nous horaris
• Megafonia d’estacions i trens
• Pantalles informatives
• Màquines autovenda
• Telèfon 902 24 02 02
• Servei SMS al 7307, amb la paraula BCN + espai + Núm.Línia (P.ex. BCN 2)
• www.adif.es
• www.renfe.com
• PIAC, Punts d’Informació i Atenció al Ciutadà
• Campanya de Comunicació a premsa i ràdio

Pla de Contingències

A fi d’evitar possibles incidències que afectin la circulació ferroviària a l’entorn de Sant Andreu Comtal – La Sagrera, Adif i Renfe han intensificat les mesures de prevenció en aquest trajecte. Així mateix s’ha dut a terme un pla de contingències a fi de donar una ràpida resposta davant de possibles incidències. Entre les mesures destaquen:

• Revisió exhaustiva i comprovació periòdica dels equips d’informació, tant d’estacions com de trens
• Posada a punt d’elements de trànsit de viatgers, ascensors, escales i senyalització, entre d’altres
• Increment de personal d’assistència de trens a la via
• Disposició de brigades permanents de personal tècnic d’infraestructura de via, seguretat i comunicacions i electrificació.
• Increment del personal de Circulació d’Adif

Així mateix, aquest pla, en el que es tenen en compte les diferents opcions segons la ubicació i rellevància de la possible incidència, inclou, en cas necessari, el desplegament d’un servei alternatiu per carretera i l’encaminament a altres línies de Rodalies o altres operadors de transports, si s’escau. Així mateix, té previst la comunicació als viatgers de les solucions de mobilitat adoptades. 

ANNEX I

La nova estació de Sant Andreu Comtal

Destinada en exclusiva a serveis d’ample convencional (Rodalies i Mitja Distància),  estarà situada en un emplaçament proper a l’actual, entre els carrers Sao Paulo i Sant Adrià. La nova infraestructura, tant d’ample convencional com d’alta velocitat, discorrerà soterrada en direcció nord-sud, i l’alliberament de l’espai en superficie ocupat per les vies permetrà la creació d’un parc de 2,5 quilòmetres de longitud que enllaçarà amb les actuacions a la futura estació de La Sagrera.

La tipologia i arquitectura de l’estació estan condicionades per la trama urbana actual, la disposició de las vies, els serveis als que es destinarà la pròpia estació i el número d’usuaris previstos, la disposició d’andanes i l’accessibilitat. Aquests aspectes han permès dissenyar una estació moderna, amb alts estàndards de qualitat i confort, i plenament accessible.

El conjunt de l’estació estarà integrat per dos edificis, un a cada capçalera, situats al nivell de la llosa de cobertura del corredor ferroviari, des dels quals s’accedirà a les andanes. El traçat estarà soterrat a la zona de l’estació a un nivell de 8 m per sota  de la futura cota estimada per al parc. Les dues andanes centrals donaran accés a les quatre vies d’ample convencional i tindran una longitud de 240 m, una amplada d’entre 7 i 10 m, i una alçada de 68 cm sobre la cota de carril.

Els dos edificis disposaran de vestíbuls, des dels quals s’accedirà a les andanes mitjançant sistemes de comunicació vertical adaptats a persones de mobilitat reduïda: escales fixes i mecàniques i ascensors. Els vestíbuls estan dissenyats  com àmplies zones en les que els clients tindran una visió directa dels trens i les andanes, facilitant així una millor orientació i agilitant els moviments dels viatgers.

La nova estació de Sant Andreu Comtal estarà dotada de les instal•lacions i equipaments necessaris i dels més moderns sistemes de comunicacions, informació al viatger i control d’accessos.

ANNEX II

Reestructuració de serveis

Renfe Rodalies

Línia 2: Reestructuració de recorregut i modificació horària amb un increment de temps de viatge de 5 minuts de mitjana per les restriccions al pas per l’àrea de Sant Andreu Comtal.

• Els trens de la línia 2 nord iniciaran o finalitzaran el seu recorregut a l’Aeroport (Maçanet – Sant Celoni – Aeroport)

• Els serveis de la línia 2 sud iniciaran o finalitzaran el seu recorregut a l’Estació de França (Sant Vicenç de Calders – Vilanova – Estació de França). La nova programació permetrà:

 Oferir una freqüència homogènia d’un tren cada quinze minuts a partir de les 09.00 hores des de Vilanova
 Reducció del temps de viatge de 3 minuts de mitjana

• Serveis transversals Granollers – Castelldefels per facilitar la mobilitat del flux de viatgers que es desplaça entre el Baix Llobregat i el Vallès Oriental sense necessitat de fer transbordament a Barcelona 

Línia 1 (Maçanet – L’Hospitalet): Canvi d’horaris amb un increment del temps de viatge de 2 minuts de mitjana. Aquest canvi de servei permet:

• Incrementar l’oferta de serveis a Montgat, Montgat Nord i Cabrera de Mar. Tots els trens efectuaran parada a aquestes estacions, el que suposa una freqüència d’un tren cada sis minuts en hora punta i un augment de l’oferta en més d’un 30%

Barcelona –Aeroport
• Amb la nova programació el servei a l’Aeroport des de Barcelona es presta amb els trens de la línia 2 nord. Els viatgers de l’Estació de França poden utilitzar els trens de la línia 2 sud per desplaçar-se fins Passeig de Gràcia, Sants o Prat i continuar viatge amb trens de la línia 2 nord fins l’Aeroport.

Línia 3 (Barcelona – Vic): Increment de l’oferta en algunes de les estacions de la línia:

• 2 trens diaris més a Torrebaró-Ciutat Meridiana-Vallbona
• 1 tren diari més a Montcada-Bifurcació, Montcada Ripollet i Santa Perpètua de Mogoda

• Tots els trens de la línia Barcelona – Puigcerdà efectuaran parada a Toses, el que suposa un increment de dos serveis en sentit Barcelona.

Línia 4 (Sant Vicenç de Calders – Manresa)

• Un tren diari més a Torre Baró, Barcelona-St Andreu Arenal, Barcelona-Arc de Triomf, Plaça de Catalunya, Cornellà, St Joan Despí, St Feliu de Llobregat, Molins de Rei, El Papiol, Castellbisbal i Martorell

Renfe Media Distancia

Barcelona – Girona – Portbou

• Modificació horària amb un increment de entre 5 i 13 minuts del temps de viatge degut a les restriccions a la zona de Sant Andreu Comtal.
• Increment de serveis a Llançà i Portbou

Barcelona – Tarragona / Tortosa / Reus – Lleida / Casp – Saragossa

• Des del passat 6 de gener, la primera fase d’aquestes actuacions va obligar a modificar el recorregut dels serveis de Renfe Media Distancia que enllacen Barcelona amb Tarragona / Tortosa / Reus – Lleida / Casp – Saragossa, que inicien i finalitzen el seu recorregut a l’Estació de França.

Fotos