El 99,94% dels municipis espanyols han esgotat la pràctica totalitat del Fons Estatal d'Inversió Local

Elena Salgado presenta balance Fondo Estatal Inversion Local

26/01/2009

Fin del plazo de presentación de solicitudes


  • 8.107 ajuntaments han presentat 30.907 sol·licituds, per un import total de 7.998.697.303,69 euros
  • S'estima que aquestes inversions generaran 278.518 llocs de treball directes
  • Totes les sol·licituds s'han tramitat per via electrònica a través del web del MAP, sense que s'hagin registrat problemes ni tan sols en els moments de major afluència de peticions

    El Ministeri d'Administracions Públiques (MAP) ha rebut 30.907 projectes de 8.107 municipis (el 99,94% del total) per ser finançats amb càrrec al Fons Estatal d'Inversió Local, segons que ha informat en roda de premsa la titular del departament, Elena Salgado. L'import total de les iniciatives presentades puja a 7.998.697.303,69 euros, la pràctica totalitat dels 8.000 milions destinats a aquesta mesura, i s'estima que aquestes inversions generaran 278.518 llocs de treball directes.

    El termini de presentació de sol·licituds, que es va obrir el 10 de desembre de 2008, va concloure a les 24:00 hores de dissabte passat, 24 de gener, com estableix el Reial decret-Llei que regula aquest fons, aprovat pel consell De ministres el 28 de novembre. Després de la recepció de les propostes, hi ha un termini de 20 dies per finalitzar el procés d'aprovació de sol·licituds.

    Els consistoris han pogut presentar projectes, tant de manera individual com reunits en mancomunitats o agrupacions de municipis. En concret, 8.093 ajuntaments han registrat sol·licituds individuals, a les quals caldria afegir les presentades conjuntament per set mancomunitats i dues agrupacions.

    D'aquesta manera, només cinc localitats espanyoles no han presentat cap projecte per ser finançat amb càrrec al Fons Estatal d'Inversió Local: La Quar (Barcelona), Arres (Lleida), Zugarramurdi (Navarra), San Juan de la Encinilla (Àvila) e Illán de Vaques (Toledo).

    Els dos primers ajuntaments que van sol·licitar finançament per als seus projectes van ser Fuensalida (Toledo) i Ribafrecha (La Rioja). Les dues últimes sol·licituds registrades han procedit de Agüimes (Las Palmas) i Vallelado (Segòvia), encara que les dues poblacions havien presentat altres sol·licituds amb anterioritat.

    TIPUS DE PROJECTES

    Del total de projectes presentats, el 31,79% són obres de rehabilitació i millora d'espais públics, el 28,89% són equipaments i infraestructures de serveis bàsics i el 17,47% correspon a equipaments i edificis culturals, educatius i esportius.

    També s'han registrat projectes d'edificis i equipaments socials, sanitaris i funeraris (8,41%), de promoció de la mobilitat i seguretat viària (3,63%), de conservació del patrimoni històric i municipal (2,67%), d'estalvi i eficiència energètica (2,20%) i de supressió de barreres arquitectòniques (2,20%). A més, els consistoris han sol·licitat finançament per a obres de protecció del medi ambient (1,32%), de promoció industrial (0,65%), de promoció turística (0,56%) i de prevenció d'incendis (0,21%).

    Segons la ministra, “els projectes presentats responen a necessitats reals que els ajuntaments, en exercici de l'autonomia municipal i dins del seu àmbit competencial, han considerat prioritaris”. A més, Salgado ha destacat que l'execució de les inversions finançades amb el fons suposarà una “considerable millora en les infraestructures i equipaments de les entitats locals”.

    GESTIÓ ELECTRÒNICA DE LES SOL·LICITUDS

    Tota la tramitació de sol·licituds s'ha realitzat per via telemàtica a través del web del Ministeri d'Administracions Públiques (www.map.es). No s'ha registrat cap problema en el funcionament de l'aplicació informàtica ni tan sols en els moments de major afluència de peticions.

    La ministra ha recordat que tots els ajuntaments, independentment de la seva mida, han pogut relacionar-se amb l'Administració General de l'Estat per a la presentació de projectes d'una forma senzilla i àgil. Per a la titular d'Administracions Públiques, el procediment electrònic incorporat per a la gestió del fons va a suposar una fita per a la generalització de l'ús de l 'administració electrònica en els consistoris.

    Durant el procés de tramitació de les sol·licituds, més de 150 funcionaris del Ministeri d'Administracions Públiques i de les delegacions i subdelegacions del Govern s'han dedicat a gestionar l'important volum de treball que ha suposat aquesta iniciativa.