Foment inicia la construcció del primer pou del túnel Sants-La Sagrera, a Barcelona

18/05/2009

Línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa


  • • El pou, format per pantalles de 48 metres de profunditat amb una estructura circular, serà executat amb una màquina hidrofresa que ofereix les màximes garanties de seguretat 
  • S’utilitzarà com a punt de manteniment de la tuneladora y, posteriorment, servirà com a pou de ventilació i sortida d’emergència del túnel

El Ministeri de Foment ha iniciat avui la construcció del primer pou del túnel de connexió Sants-La Sagrera de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa. La instal•lació, situada a la confluència dels carrers Mallorca i Trinxant, s'utilitzarà com a punt de manteniment de la tuneladora i, posteriorment, tindrà la funció de pou de ventilació i sortida d'emergència del túnel.

El pou té un diàmetre exterior de 20,7 m i interior de 18,3 m i per a la seva execució s'utilitza una màquina hidrofresa, un sistema que ofereix màximes garanties de seguretat i minimitza l'impacte sobre el terreny. Aquesta és la segona màquina d'aquestes característiques utilitzada per Adif (entitat responsable del projecte) en aquestes obres, ja que s'està utilitzant una altra per a la construcció del túnel entre pantalles en aquest mateix tram del carrer Mallorca.

La màquina, que té una altura de 15 m i una amplada de 9,9 m, excavarà les pantalles del pou fins a una profunditat aproximada de 48 m, de manera que la part superior estarà situada a una altura de 33 m respecte a la contrabòveda (terra) del túnel i de 25 m respecte al centre de la tuneladora. Per a la realització de les pantalles, s'utilitzaran 9.100 m3 de formigó i 670.000 kg d'acer.

De manera paral•lela, s'executaran dos recintes de pantalles i puntals als dos costats de l'estructura circular del pou per realitzar un tractament complementari al terreny, previ al pas de la tuneladora i amb l'objectiu d'augmentar els nivells de seguretat de les obres. Aquestes construccions tenen una longitud d'entre 16,4 i 6,9 m i una amplada d'entre 15,9 i 13,5 m.

Les obres s'emmarquen dins del tram Sants-La Sagrera, que té una longitud de 5,6 quilòmetres, dels quals 4,8 km es construiran amb tuneladora i la resta mitjançant el sistema de fals túnel entre pantalles, i que compta amb un pressupost de 179.333.417,7 euros.

Amb la solució adoptada, s'aconsegueix que el túnel entre Sants i La Sagrera no discorri en cap punt del seu recorregut sota habitatges, i ho faci sempre per la zona central dels carrers Mallorca, Diagonal i Provença. Els procediments constructius garanteixen en tot moment la seguretat i integritat del terreny i dels edificis situats entorn d 'aquesta zona d'actuació de la capital catalana.

Entre els elements singulars del projecte es troben la construcció del pou principal d'instal•lacions, situat al final del traçat, i dos pous addicionals per a introducció i extracció de la tuneladora, així com 10 pous per a sortides d'emergència del túnel, dels quals 5 seran, a més, empleats com pous de ventilació.

La Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa està cofinançada pel Fons de Cohesió, encaminat a afavorir el desenvolupament i la vertebració territorial a través del ferrocarril, i que contribueix a reduir les disparitats socials i econòmiques entre els ciutadans de la Unió. També es cofinança amb ajudes financeres a projectes d'interès comú en l 'àmbit de les Xarxes Transeuropees d'Infraestructures del Transport Terrestre (RTE-T).

El tram Barcelona-Figueres de la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona-Frontera francesa compta amb una inversió aproximada de 4.200 milions d'euros.