Foment adjudica l’Estudi per a la integració del ferrocarril al nucli urbà de Tarragona

28/05/2009

Amb aquesta actuació millorarà l’accessibilitat de la població als serveis ferroviaris


  • El pressupost d’adjudicació ascendeix a 1,1 milions d’euros
  • El termini d’execució és de 24 mesos

El Ministeri de Foment ha adjudicat a l'empresa Equipo de Técnicos en Transporte y Territorio Proyectos, S.L. l'Estudi per a la Integració del ferrocarril en el nucli urbà de Tarragona i adequació de la xarxa arterial ferroviària del Camp de Tarragona. El pressupost d'adjudicació puja a 1.105.650 euros, i el seu termini de redacció de 24 mesos.

En l'actualitat, les línies València-Barcelona i Reus-Tarragona que accedeixen a Tarragona pel seu costat Oest, una vegada excedit el riu Francolí conflueixen en un únic traçat que travessa la ciutat per la seva vora litoral. Aquesta situació del ferrocarril entre la ciutat i el mar produeix un efecte barrera, que suposa un problema urbanístic per a la ciutat.

A l'Estudi que ara s'adjudica es plantejaran diferents alternatives d'actuació, amb els següents objectius:

• Estudiar nous traçats del ferrocarril que facin desaparèixer l'efecte barrera del traçat actual, a fi de recuperar la façana marítima i la relació de la ciutat amb el mar.
• Millorar l'accessibilitat de la població als serveis ferroviaris, analitzant la ubicació més idònia per a l'estació, atenent si això fora possible les necessitats generades pels nous creixements residencials previstos.

El present estudi pretén la definició d'una solució de consens entre les Administracions implicades, mitjançant l'anàlisi de les diferents alternatives possibles, que es compararan mitjançant criteris funcionals, econòmics i ambientals.

Adequació de la xarxa arterial ferroviària de Tarragona

L'àrea de Tarragona és un punt estratègic per al transport ferroviari, tant de passatgers com mercaderies, al confluir en aquest punt els Corredors procedents d'Aixequi i Saragossa, amb destinació a Barcelona i la Frontera Francesa.

Els últims anys la seva xarxa arterial ferroviària ha experimentat una gran transformació, com a conseqüència de la construcció de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Saragossa-Barcelona-Frontera Francesa, amb la nova estació del Camp de Tarragona, i del tram final del Corredor Mediterrània d'Alta Velocitat, on també se'n va a construir una nova estació a les proximitats de l'aeroport.

Pel que fa al transport de mercaderies, el Ministeri de Foment està desenvolupant diverses actuacions que permetran potenciar aquesta manera de transport, i al mateix temps alleujar el pas d'aquestes circulacions per l'interior dels principals nuclis urbans. Així, s'està estudiant una nova connexió ferroviària per a mercaderies entre Barcelona i Tarragona, i una variant de traçat de la línia Reus-Tarragona, al seu pas per Reus.

D'altra banda, la Generalitat de Catalunya està estudiant la implantació d'un sistema tren-tramvia en el Camp de Tarragona, que connecti els principals nuclis urbans (Cambrills, Salou, Vila-seca, Reus, Tarragona, aeroport). Aquest sistema de transport presenta característiques similars a un tramvia a les zones urbanes, fet que permet compatibilitzar una bona accessibilitat de la població a aquests serveis amb una adequada inserció de la infraestructura, mentre que fora de les àrees poblades aquests trens-tramvia poden incorporar-se a les línies ferroviàries convencionals, fet que permet prolongar les circulacions sense necessitat de transbords, oferint serveis més directes, i amb un cost de construcció inferior.

Partint de la situació descrita, resulta oportú per tant adequar la xarxa arterial del Camp de Tarragona, cap a una nova funcionalitat dedicada preferentment als serveis d'àmbit local i regional, una vegada quedi alliberada de les circulacions de llarg recorregut i la major part de les mercaderies.

En el present Contracte, i en coordinació amb la Generalitat de Catalunya, que està redactant l'esmentat Estudi per a la implantació del sistema tren-tramvia, s'analitzaran els següents aspectes:

• Es definiran els trams ferroviaris que podrien ser desafectats del servei ferroviari, com a conseqüència de les actuacions en curs del Ministeri de Foment anteriorment descrites.

• S'estudiarà la viabilitat que en altres trams, els dos sistemes de transport comparteixin la infraestructura, tant des del punt de vista tecnològic com de capacitat. Per a això, cal garantir que sigui compatible la freqüència desitjable d'aquests trens-tramvia, amb el nombre de circulacions estrictament ferroviàries a futur, de manera que no es presentin períodes horaris de saturació significatius, que limitin la capacitat de la xarxa arterial. Així mateix, caldrà assegurar l'accés en bones condicions al Port i les àrees industrials pròximes, per potenciar la seva competitivitat.

• Addicionalment, s'analitzaran les modificacions oportunes a la xarxa arterial de Tarragona, amb el disseny de nous trams de la mateixa, que permeti completar l'esquema ferroviari futur.