El Govern impulsa la nova estació d’alta velocitat de la província de Tarragona

29/05/2009

Connexió del Corredor Mediterrani d’Alta Velocitat amb la Línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona-Frontera Francesa.


  • Es situarà junt a l’aeroport de Reus, quedant propera tant a aquesta localitat com a la ciutat de Tarragona.
  • Permet la connexió de Tarragona amb el Corredor Mediterrani i amb la Línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona.
  • El pressupost de licitació ascendeix a 55,42 M€ i les obres conten amb un termini estimat d’execució.

El Consell de Ministres ha autoritzat al Ministeri de Foment a licitar les obres de la nova estació ferroviària situada en la Connexió del Corredor Mediterrània d'Alta Velocitat amb la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-Frontera Francesa, amb un pressupost de 55.426.150 euros (sense IVA). El termini estimat per a l'execució de les obres de 29 mesos.

L'estació està localitzada al terme municipal de Reus, a la província de Tarragona, al sud de l'aeroport de l'esmentada localitat i entre les ciutats de Tarragona i Reus, quedant a uns 6 quilòmetres de les dues ciutats. Se situa al costat de l'encreuament de l'autopista AP-7 i la carretera T-11 (antiga N-420), el que permetrà un ràpid accés per carretera.

Aquesta obra s'emmarca dins de les actuacions que està portant a terme el Ministeri per completar l'enllaç del Corredor Mediterrània d'Alta Velocitat amb la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona i amb l'actual línia Reus-Tarragona, mitjançant sengles ramals de connexió. L'enllaç amb aquesta última línia permetrà la connexió de la ciutat de Tarragona, tant amb el Corredor Mediterrània, com amb la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona.

Característiques tècniques
Les actuacions que es contemplen en el projecte són principalment la platja de vies de l'estació –incloent andanes, marquesines i instal•lacions-; l'edifici de l'estació, que inclou l'estructura, arquitectura, instal•lacions i mobiliari; l'accés viari a l'estació des de la rotonda que enllaça amb la carretera T-11; i la urbanització i aparcaments.

La nova estació estarà preparada per rebre altres maneres de transport, previstos o en estudi en aquesta zona, el que la convertirà en un important centre d'intercanvi modal.

Esquema de vies
Disposarà de sis vies, dos passants i quatre d'apartat, amb quatre andanes, els dos interiors de 400×10 metres, i els dos exteriors de 226×8 metres.

Totes les vies tenen andana de parada a l'estació, i donen servei als diferents tràfics previstos en la línia, tant de llarg recorregut com de mitja distància.

No es planteja una especialització excloent de les andanes. Si bé, els trens regionals podrien tenir parada preferiblement a les andanes exteriors de l'estació, de 220 metres de longitud, mentre que les andanes interiors de 400 metres podrien rebre els tràfics de llarg recorregut, el projecte d'Estació Central no condiciona la seva explotació futura.

Així mateix i dins de les actuacions que està portant a terme el Ministeri en aquest corredor, s'ha inclòs la construcció d'un canviador d'amples a uns 500 m. de l'Estació Central en sentit València, de tal forma que els trens procedents del Corredor Mediterrània o de Tarragona puguin accedir a la nova estació.

Edifici de l'estació
Amb l'edifici que s'ha projectat s'ha pretès generar un volum singular, que recolzant-se en la plataforma i a manera de pont, serveixi d'intercanviador de totes les maneres d'accés al recinte de l'Estació.

Aquesta idea es potencia mitjançant la creació d'una gran coberta unitària, com element de referència i connexió entre els diferents espais, que s'estén des de les andanes cap al vestíbul i la zona d'accés de vehicles, acompanyant al viatger en el seu recorregut i generant tres grans vestíbuls d'acollida que conformen l'intercanviador de transport; el dels trens, el dels viatgers i el dels cotxes.

Mitjançant l'aglutinació d'espais sota una sola coberta, es pretén crear un volum d'una escala acord al paisatge circumdant, i a la manera d'aproximació i percepció llunyana de l'Estació. La seva posició elevada permet endevinar els accessos en ombra sota la gran coberta.

Mentre que el viari principal i els aparcaments es desenvolupen en la direcció de la plataforma ferroviària, en la mateixa direcció que tots els moviments exteriors (trens, vehicles, tramvia, vianants…), l'edifici de l'Estació es col•loca transversalment, marcant el recorregut interior.

La proposta concedeix gran importància a l'arribada al vestíbul, generant un espai exterior d'acollida per a totes les maneres d'accés, tant de vianants com de vehicles, sota la coberta (taxis, vehicle amb acompanyant, autobusos urbans, etc.). La creació d'aquest espai respon, d'una banda a la necessitat de protegir l'accés de la pluja i el sol, i per un altre a la voluntat de generar un espai urbà dins de la pròpia Estació, donada l'absència de referències a l'entorn i per donar especial rellevància als moments d'arribada i sortida.

Urbanització i aparcaments
En el disseny de la urbanització ha primat l'objectiu de separar els recorreguts de vianants del trànsit rodat, així com reduir l'impacte visual de l'aparcament a l'entorn i des del vestíbul.

Els aparcaments es desenvolupen en paral•lel a la plataforma, amb accés en bucle des dels extrems del viari. En el perímetre dels aparcaments es realitzarà un tractament, mitjançant talussos i vegetació, que ajudi a reduir el seu impacte visual en el paisatge.

Situació de les actuacions en la connexió del Corredor Mediterrània amb la línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona-Frontera francesa

En l'actualitat estan en execució les obres de la plataforma ferroviària de tot el trajecte entre Vandellòs i la LAV Madrid-Barcelona. La plataforma ja està acabada en el tram més pròxim a Vandellòs. Durant aquest any està previst licitar les obres de via i electrificació que permetran donar la necessària continuïtat a l'actuació.