Fomento ha licitat o està executant obres a Rodalies de Barcelona per valor de 572 M€

blanco durante la presentacion

25/06/2009

El ministre explica les actuacions incloses al Pla de Rodalies de Barcelona.


  • A dia d’avui, s’estan remodelant 2 de cada 3 estacions de la xarxa.
  • A la primera quinzena del juliol, el Ministeri licitarà el concurs per adaptar 350 trens de Rodalies per mobilitat reduïda, 112 d’ells a Barcelona.

El ministre de Foment, José Blanco, ha anunciat avui que el seu Ministeri ha licitat o està executant obres en Rodalies de Barcelona per valor de 572 milions d'euros, en el marc del Pla de Rodalies 2009-2015, cuya actualització ha presentat avui.

Obres tan importants com els intercanviadors de Sagrera-Meridiana (39,7 M€), Sabadell-Nord (5,7 M€) o la Remodelació del de Passeig de Gracia (12 M€) ja estan en marxa, així com l'adaptació per a Rodalia del nus de Mollet (74,7 M€) on s'ubicarà una nova estació de Rodalies en Santa Perpètua.

En la línia entre Montcada i Vic el Ministeri ha redactat l'Estudi Informatiu de la duplicació de via i ho ha sotmès ja a Informació Pública, una actuació que permetrà augmentar les freqüències de passada dels trens i a la vegada modernitzar les estacions i la infraestructura d'aquesta línia.

Així mateix, el ministre va dir que l'Estudi de la nova línia Cornellà-Castelldefels està ja molt avançat, i està previst que sigui sotmès a Informació Pública tan aviat finalitzin les converses que el Ministeri està mantenint amb els Ajuntaments pels quals passa l'actuació, amb la finalitat de poder desenvolupar el millor traçat possible.

En L'Hospitalet actualment està en Informació Pública el projecte d'integració urbana de la línia C-2 de Rodalies. Una vegada finalitzi aquest període d'exposició pública, conclourà la redacció del projecte constructiu, el que permetrà licitar les obres de la primera fase d'aquesta actuació, incloses la nova Estació de Bellvitge i l'Intercanviador de La Torrassa en el primer trimestre de 2010.

D'una altra banda, les obres del nou accés de Rodalies a l'aeroport amb dos estacions, una a la Terminal actual i l'altra en la Nova Terminal, seran licitades en l'últim trimestre d'aquest any.

Blanco va anunciar, així mateix, que té la intenció d'impulsar com més aviat millor la Línia Orbital, una actuació inclosa en el pla, que suposarà una inversió addicional als 4.000 milions d'euros previstos, però encara no definida en la seva totalitat per la complexitat del seu traçat.

El ministre va dir ser conscient de la importància d'aquesta infraestructura per als municipis de la segona corona metropolitana, i va anunciar que l'any que ve s'iniciarà la redacció dels corresponents estudis.

Modernització
D'altra banda, va apuntar que l'objectiu fonamental de Ministeri és la modernització de la xarxa, amb una catenària rígida en els túnels, senyalització electrònica, un centre de control de tràfic d'última generació, tecnologia de comunicacions d'alta velocitat aplicada a Rodalies, etcètera.

A dia d'avui, segons va explicar, 64 estacions es troben en obres o amb els projectes en redacció, és a dir, està ja en marxa la remodelació de 2 de cada 3 estacions actuals de la xarxa.

Mobilitat
El ministre va parlar també d'una millora de la flota de trens, amb 80 nous trens CIVIA, dels quals ja s'han incorporat 49, i en el que resta d'any s'incorporaran altres 8 més. Per a assolir, amb una inversió de 510 milions d'euros una flota total de 212 trens en 2012.

Un 90% d'ells estaran adaptats en aquesta data per a persones amb mobilitat reduïda, doncs en la primera quinzena de juliol el Ministeri licitarà el concurs per a, amb una inversió de 220 milions d'euros adaptar 350 trens de Rodalies, 112 d'ells actualment a Barcelona.

La resta dels trens, fins a completar el 100% estaran completament adaptats l'any 2014, tal com el ministre es va comprometre dies endarrere en la firma del Protocol per l'accessibilitat en els serveis ferroviaris.

Pla de Rodalies
Segons va explicar el ministre, el pla en el qual s'emmarquen les actuacions assenyalades va a suposar la major inversió a la Xarxa de Rodalies de Barcelona que el Ministeri de Foment ha realitzat mai des de la posada en funcionament d'aquest servei, fa ja 20 anys.

La inversió serà de 4.000 M€ fins a 2015, dedicats íntegrament a millorar les infraestructures ferroviàries per les quals circulen els trens de Rodalies.

El pla, una vegada completat, evitarà cada any abocar a l'aire gairebé 350.000 tones de CO2, amb un estalvi energètic equivalent al consum elèctric de totes les llars de les comarques del Vallès, és a dir de més de 1.100.000 persones.

A més, evitarà més de 100 milions de desplaçaments per carretera estalviant a la societat 526 milions d'euros associats als efectes negatius de la contaminació, els accidents de trànsit i el canvi climàtic.

Així mateix, el pla inclou més de 10 noves estacions de Rodalies, 11 nous intercanviadors, gairebé 7.000 noves places d'aparcament, la construcció de 25 Km de via i la duplicació de 80 Km, amb el que tota la xarxa tindrà via doble.

En acabar el Pla de Rodalies de Barcelona, es disposarà d'un total de 492 Km de línies, 121 estacions i 21 intercanviadors, aconseguint incrementar en un 60% l'oferta comercial, i reduint els temps de viatge un 20%.

> Fotos