Adif instal•la un nou sistema d’electrificació en el túnel de Plaça de Catalunya

imatge roda premsa

24/07/2009

Els treballs es desenvoluparan entre els dies 3 i 23 d’agost


  • La nova catenària rígida dotarà a la línia de major seguretat i fiabilitat en un tram d’aproximadament 11 quilòmetres
  • La complexitat tècnica d’aquestes obres fa imprescindible reestructurar els serveis ferroviaris que circulen en el trajecte  Sants-Plaça de Catalunya-Arc de Triomf-Clot/Aragó
  • Els serveis d’informació, atenció al client i seguretat a les estacions es reforçaran amb 48 persones per torn
  • El telèfon 902 24 02 02 i els webs www.adif.es i www.renfe.com oferiran informació específica de les modificacions del servei

Adif executarà entre els dies 3 i 23 d’agost les obres de muntatge de la nova catenària rígida en el túnel de Plaça de Catalunya. Aquests treballs, corresponents a la tercera fase de la instal·lació del nou sistema d’electrificació en els túnels de Barcelona, consistiran en muntar els perfils d’alumini i el fil de contacte dels nous  dispositius que subministraran electricitat als trens.

La catenària rígida es muntarà en un tram d’aproximadament 11 quilòmetres de longitud de via doble en el trajecte Sants-Plaça de Catalunya-Arc de Triomf i en l’enllaç entre aquesta darrera estació i Clot/Aragó.

L’actuació es portarà a terme en dues fases amb l’objectiu de reduir al màxim les afectacions al servei. La primera d’elles entre els dies 3 i 16 d’agost en el tram Sants-Plaça de Catalunya-Arc de Triomf, i la segona entre el 17 i el 23 d’agost en el ramal d’enllaç entre Arc de Triomf i l’estació de Clot/Aragó (ambdues excloses).

Des del passat mes de març, Adif ha realitzat un intens esforç humà i tècnic per escurçar els terminis d’execució de les obres mitjançant la col·locació de 1.500 suports, penjats per 6.000 fixacions, que es situen cada 10 m. A partir de la nit del diumenge 2 al dilluns 3 d’agost, es portarà a terme el muntatge, mitjançant maquinària especialitzada, del nou fil de contacte de 150 mm2 i els perfils d’alumini.

Posteriorment, s’instal·laran les transicions entre els dos tipus de catenària i es duran a terme les operacions tècniques, consistents en la connexió dels cables d’alimentació i l’adaptació al Centre de Comandament d’Energia de Barcelona, a més d’ajustaments i regulacions. Finalment, es realitzaran les proves de validació del funcionament del nou sistema mitjançant maquinària específica d’Adif per a treballs d’electrificació i trens comercials, el que permetrà verificar el comportament de la catenària rígida i garantir les seves condicions de seguretat, eficàcia i fiabilitat de forma prèvia a la seva posada en servei.

Per a l’execució d’aquestes obres, es destinaran 8 vehicles de via i un centenar d’operaris i tècnics especialitzats que treballaran de forma continuada en tres torns.

Adif ha executat amb èxit les dues primeres fases d’instal·lació del nou sistema d’electrificació en els túnels de Barcelona, portades a terme en el túnel de Passeig de Gràcia i en el ramal d’accés a l’Estació de França, que sumen una longitud total d’11,5 quilòmetres. Durant el període de funcionament de la nova catenària rígida en aquests dos trams no s’han produït incidències relacionades amb la línia aèria de contacte, el que suposa una significativa millora de les prestacions i l’eficàcia del servei.

Més fiabilitat i seguretat

La catenària rígida dota a les instal·lacions d’una elevada fiabilitat, assegurant així la regularitat de les circulacions on les característiques de l’explotació, com l’interior dels túnels, així ho requereixen. El muntatge de la nova catenària millorarà de forma significativa la qualitat del servei en uns trajectes que registren un elevat trànsit en requerir un menor manteniment, disposar d’una gran capacitat de transport de corrent i oferir més prestacions de durabilitat, robustesa i resistència, a més de prevenir possibles incidències.

Una altra de les avantatges que ofereix aquest tipus de catenària és que en línies electrificades de corrent continu, com les de la xarxa ferroviària d’ample  convencional, es redueix el desgast i la substitució dels seus elements es fa de manera automàtica mitjançant maquinària especialitzada.

El muntatge de catenària rígida, que es portarà a terme en una longitud total de  47,5 quilòmetres, s’executa en diverses fases. Aquestes obres, que tenen un pressupost d’adjudicació d’11.704.556,7 euros, s’inscriuen en el pla global d’inversions que Adif està desenvolupant per a la millora permanent de les infraestructures i instal·lacions de la xarxa de Rodalies de Barcelona. Aquesta  inversió té caràcter d’obra per compte de l’Estat, i es realitza en el marc del Contracte Programa subscrit amb Adif.

Reestructuració de serveis

A causa de l’execució d’aquests treballs, Renfe establirà una programació especial per als serveis ferroviaris de Barcelona. Aquesta modificació, que pretén facilitar la connexió dels serveis de Rodalies Barcelona amb la resta de l’àrea metropolitana, es desenvoluparà en dos períodes amb l’objectiu de minimitzar les afectacions als viatgers:

Entre el 3 i el 16 d’agost

En aquest període estaran fora de servei les estacions de Plaça de Catalunya i Arc de Triomf, pel que s’ha establert la següent programació:

Renfe Rodalies

Línia 1 (Maçanet – L’Hospitalet):

• Els trens de la línia 1 iniciaran o finalitzaran el seu recorregut a l’estació de Clot – Aragó 
• Els viatgers podran continuar el trajecte en els serveis de la línia 2 de Rodalies o en els trens de la línia 1 de Metro. En el trajecte Sants – Molins de Rei, els clients disposen dels serveis de la línia 4 de Rodalies
• Aquesta modificació es mantindrà fins el 23 d’agost

Línia 3 (L’Hospitalet de Llobregat – Vic)

• Els serveis de la línia 3 iniciaran o finalitzaran el recorregut a Sant Andreu Arenal
• Els clients podran continuar el seu trajecte en els serveis de la línia 1 de Metro (Parada Fabra i Puig)
• Oferta en dia laborable de 2 trens per hora i sentit

Línia 4 (Manresa – Sant Vicenç de Calders)

Tram Nord (Manresa – Barcelona)

• Els serveis de la línia 4 nord iniciaran o finalitzaran el seu recorregut a Sant Andreu Arenal
• Els clients podran continuar el seu trajecte en els serveis de la línia 1 de Metro (Parada Fabra i Puig)

Tram Sud (Sant Vicenç de Calders – Barcelona)

• Els trens de la línia 4 sud iniciaran o finalitzaran el seu recorregut a Barcelona Sants
• Els viatgers podran continuar trajecte en els trens de la línia 1 de Metro o en els serveis de la línia 2 de Rodalies

Línia 7 (Martorell – L’Hospitalet):

• Els trens iniciaran o finalitzaran el seu recorregut a Montcada – Bifurcació, on els viatgers podran enllaçar amb els trens de les línies 3 i 4 de Rodalies
• Es manté el servei alternatiu per carretera en el tram Castellbisbal – Cerdanyola UAB

D’atra banda, els serveis de la línia 2 de Rodalies prestaran el servei ferroviari habitual.

Renfe Media Distancia

Els serveis de Media Distancia de la línia Lleida-Manresa-Barcelona circularan desviats per Passeig de Gràcia, pel que no efectuaran parada a Plaça de Catalunya, Arc de Triomf, Sant Andreu Arenal i Torrebaró. Els viatgers d’aquestes  estacions disposen dels serveis de la línia 4 de Rodalies.

Renfe Larga Distancia

Els Trenhotel internacionals nocturns que enllacen Barcelona amb París, Milà i Zürich finalitzaran el seu recorregut a l’estació de Sants. Es manté la sortida habitual des de l’Estació de França.

Entre el 17 i el 23 d’agost

A partir del 17 d’agost recuperen el seu recorregut habitual les línies 3, 4 i 7 de Rodalies, així com els serveis de Media Distancia Barcelona-Manresa-Lleida. D’aquesta forma, Plaça de Catalunya i Arc de Triomf recuperen part del seu servei  ferroviari, i es manté la següent modificació:

Renfe Rodalies

Línia 1 (Maçanet – L’Hospitalet): es manté la modificació de servei a la línia 1 de Rodalies

• Els trens de la línia 1 iniciaran o finalitzaran el seu recorregut a l’estació de Clot-Aragó 
• Els viatgers podran continuar trajecte en els serveis de la línia 2 de Rodalies o en els trens de la línia 1 de Metro

La resta del serveis de Rodalies, línies 2, 3, 4 i 7, circularan amb el seu recorregut habitual per Barcelona. La línia 7 manté el servei alternatiu per carretera entre Castellbisbal i Cerdanyola Universitat. 
 
Renfe Larga Distancia

Els trens internacionals que enllacen Barcelona amb París, Milà, Zúrich i Montpellier iniciaran i finalitzaran el seu recorregut a l’estació de Sants.

Pla de Comunicació i Atenció al Client, Impulsa

Per atendre les necessitats d’informació dels viatgers, Adif i Renfe reforçaran els equips d’atenció al client i de seguretat a les estacions afectades. En total, s’incorporaran 48 persones per torn per a informar els viatgers dels canvis a la programació i les alternatives de transport.

D’altra banda, es distribuiran 175.000 fulletons horaris, s’instal·laran cartells i s’emetran missatges a través de la megafonia de les estacions i els trens, i per mitjà de les pantalles informatives i les màquines auto venda. A les estacions on es produeixin modificacions en el servei habitual es complementarà tota la informació amb senyalització per ajudar a l’encaminament dels viatgers.

A més, es podran consultar les modificacions de servei al telèfon 902 24 02 02, a través del servei SMS o a les pàgines web www.renfe.com i www.adif.es.

Amb l’objectiu de facilitar la mobilitat dels viatgers, Renfe i TMB han establert un acord pel que els títols de transport de Renfe seran validats per accedir al Metro a les estacions de Plaça de Catalunya, Arc de Triomf, Sants, Sant Andreu Arenal i Clot. 

Pla de Contingències

Per a evitar possibles incidències que afectin a la circulació ferroviària en el túnel de Passeig de Gràcia, Adif i Renfe han intensificat les mesures de prevenció en aquest trajecte. Així mateix, s’ha portat a terme un pla de contingències per a donar una ràpida resposta davant possibles incidències en aquest túnel. Entre aquestes mesures destaquen:

• Revisió exhaustiva i comprovació periòdica dels equips d’informació, tant en estaciones com en trens.
• Posada a punt d’elements de trànsit de viatgers, ascensors, escales i senyalització, entre d’altres.
• Increment de personal d’assistència de trens a la via.
• Disposició de brigades permanents de personal tècnic d’infraestructura de via, instal•lacions de seguretat i comunicacions, i  electrificació. Per a aquest darrer aspecte s’han instal•lat dues vagonetes als dos extrems del túnel.
• Treballs de supervisió nocturns de les instal·lacions del túnel de Passeig de Gràcia per a garantir la fiabilitat del servei en els trams Clot / Estació de França - Barcelona Sants.
• Personal de circulació per a la gestió del trànsit ferroviari a La Sagrera, Sant Andreu Arenal i Clot/Aragó.