Ja estan a Barcelona les principals peces de la tuneladora que perforarà el túnel d'alta velocitat Sants-Sagrera

21/08/2009

El seu trasllat a través de la ciutat es realitzarà en horari nocturn


  • Anomenada ‘Barcino’, la màquina té una longitud de 100 metres i un pes de 2.300 tones
  • Les seves parts arriben en vaixell al Port de Barcelona des d'Alemanya, i posteriorment es transporten en camions fins al pou d'atac de la Sagrera per al seu muntatge

El Ministeri de Foment ha començat a rebre les 23 peces de mida més gran que conformaran la tuneladora ‘Barcino’, encarregada de perforar el segon túnel urbà Sants-la Sagrera, que forma part de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa.

Aquests elements han arribat fins a Barcelona en vaixell des de la fàbrica que l'empresa Herrenknecht té en la localitat alemanya de Schwanau, a vores del riu Rin, on s'ha construït la tuneladora.

Una vegada al Port de Barcelona, aquestes enormes peces seran traslladades fins a la Sagrera a partir de dilluns vinent 24 d'agost, mitjançant combois especials que només circularan en horari nocturn. La seva ruta, degudament autoritzada per l'Ajuntament de Barcelona, passarà per la Plaça dels Drassanes, el Passeig de Colom, l'Avinguda Marquès de l’Argentera, el carrer Marina, l'Avinguda de la Meridiana, la Plaça dels Glòries i el carrer Felipe II fins a Clot-la Sagrera.

A la seva arribada a La Sagrera, les 23 peces de gran mida es sumaran a què ja han estat transportades prèviament mitjançant camions, i allà es començarà a procedir al seu muntatge per a, posteriorment, realitzar les proves que verifiquin el seu correcte funcionament abans de començar els treballs de perforació. Entre les peces destaquen la part central, de 85 Tm de pes, i 4 segments de la roda de tall, a més dels 6 segments i la creu de l'erector que formen l'escut, i que tenen un pes superior a 550 Tm, així com els 4 segments de l'escut de cua.

La peça de mida més gran és l'accionament de la roda de tall, que es situa a l'interior de la tuneladora i que té un pes de 192 Tm, una longitud de 7 m de longitud, una amplada de 6,8 m i una altura de 3,5 m. La resta corresponen, entre altres elements, al denominat cargol sense fi, de 20,8 m de longitud, l'erector, que té un pes de 48 Tm, i la grua de dovelles.

Acoblament mitjançant grua pòrtic

Per a l'acoblament de la tuneladora en el pou d'instal·lacions, s'utilitzarà, entre una altra maquinària, una grua pòrtic que disposa d'una capacitat de càrrega de 32 tones. Aquesta estructura té 23 m de longitud entre els pilars de suport, 10,5 m d'amplada, 8 m d'altura, i està col·locada damunt de dues bigues carril amb una longitud és de 55 m.

Durant la construcció del túnel, la grua pòrtic també es destinarà a la manipulació de les dovelles (peces que encaixades entre sí conformen l'anell de formigó del túnel). Entre altres funcions, realitzarà la baixada des dels camions que les transporten fins a la zona d'amuntegament i des d'aquesta fins al carro de proveïment de la tuneladora.

La ‘Barcino’

Batejada amb el nom llatí de Barcelona, ha estat dissenyada i fabricada específicament per a la perforació mecanitzada del túnel de connexió Sants-la Sagrera de la Línia d'Alta Velocitat Madrid - Barcelona-frontera francesa.

És del tipus conegut com EPB (sigles en anglès d'Earth Pressure Balanç, o Escut de Pressió de Terres) i disposa, entre altres elements, d'un cap giratori equipat amb elements de tall, una sèrie d'obertures per on s'extreuen les terres excavades per a la seva evacuació i uns cilindres hidràulics que, recolzats en l'estructura ja construïda, empenyen el cap giratori contra el terreny, avançant la perforació.

Mentre avança, la mateixa màquina s'encarrega de col·locar i fixar les dovelles, les peces que en ser encaixades entre sí conformen l'estructura circular de formigó del túnel.

Les seves principals característiques tècniques són:

Longitud total: 100 m (escudo+back-up).
Longitud de l'escut: 12 m.
Pes total: 2.300 Tm
Diàmetre: 11,52 m.
Diàmetre interior túnel: 10,4 m.
Pressió màxima de treball: 4,50 Bar.
Nombre de motors: 15+3.
Potencial total: 8.000 Kw
Velocitat màxima de gir: 3 Rpm.
Velocitat màxim d'avenç: 80 mm/min.
Empenta nominal: 135.000 kN.
Gruix dels anells: 380 mm.

Tram Sants-la Sagrera

Té una longitud de 5,6 quilòmetres, dels quals 4,8 km es construiran amb tuneladora i la resta mitjançant el sistema de fals túnel entre pantalles. El pressupost de les obres ascendeix a 179.333.417 euros.

Entre els elements singulars del projecte es troba la construcció del pou principal d'instal·lacions, situat al final del traçat, i dos pous addicionals per a introducció i extracció de la tuneladora, així com 10 pous per a sortides d'emergència del túnel, dels quals 5 seran, a més, utilitzats com a pous de ventilació.

La Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa està cofinançada pel Fons de Cohesió, encaminat a afavorir el desenvolupament i la vertebració territorial a través del ferrocarril, i que contribueix a reduir les disparitats socials i econòmiques entre els ciutadans de la Unió. També es cofinança amb ajudes financeres a projectes d'interès comú en l'àmbit de les Xarxes Transeuropees d'Infraestructures del Transport Terrestre (RTE-T).

El tram Barcelona-Figueres de la línia d'alta velocitat Madrid - Barcelona-Frontera francesa compta amb una inversió aproximada de 4.200 milions d'euros.