Foment aprova l’Estudi Informatiu per a la integració de la línia C-2 a L´Hospitalet de Llobregat

04/11/2009

Contempla el soterrament de l’estació de Bellvitge I la primera fase de l’intercanviador de La Torrassa


  • La meitat de l’obra es farà amb tuneladora per evitar molèsties als veïns i minimitzar les afeccions al trànsit ferroviari

El Ministeri de Foment ha aprovat definitivament l’Estudio Informatiu per la integració urbana de la línia ferroviària de rodalies C-2 a L´Hospitalet de Llobregat i la primera fase de l’intercanviador de La Torrassa, segons publica avui el Butlletí Oficial de l’Estat.

Les principals característiques de la solució aprovada són les següents:

• Soterrament de la línia C-2, ambn una longitud d’uns 4.320 metres. D’ells, un 47% seran executats mitjançant tuneladora.
• Estació soterrada de Bellvitge.
• Estació soterrada de Vilanova a la zona de La Torrassa.
• Sortides d’emergència i pous de ventilació.

El projecte constructiu de plataforma es troba actualment en la fase final de redacció cosa que va permetre, tal i com va anunciar el Ministre de Foment en la presentació del Pla de Infrastructures Ferroviàries de rodalies de Barcelona, licitar les obres el 2010.

Característiques tècniques

La solució aprovada, l’any 2004, per la línia de Vilanova contemplava un traçat en túnel excavat entre pantalles que començava a la Ronda Litoral, tenia una estació subterrània a l’alçada de l’actual estació de Bellvitge, continuava en variant a la zona de Tecla Sala creuant-se amb la línia de Vilafranca a un nivell diferent i contemplava un futur intercanviador a La Torrassa.

L’Estudi Informati ara aprovat analitza, valora i desenvolupa una nova solució constructiva per dur a terme el soterrament de la línia C-2 de rodalies de Barcelona al seu pas per L´Hospitalet de Llobregat, entre la Ronda Litoral i el límit amb el terme municipal de Barcelona.
 
La nova solució reconsidera part del traçat i canvia el mètode constructiu proposat a l’Estudi informatiu de l’any 2004. Respecte a l’anterior traçat, la nova alternativa coincideix en planta fins el centre cultural de Tecla Sala, però en lloc de travessar el seu edifici principal per sota, se separa en planta d’ell, per creuar després sota les vies de Vilafranca fins a situar-se al nord d’elles, allunyant-se fins a uns 130 m del seu eix.

En relació al mètode constructiu, s’ha optat per substituir a pràcticament la meitat del traçat l’excavació entre pantalles per una tuneladora que avançarà des de l’estació de Bellvitge fins a l’altura de la subestació de FECSA.

Amb aquesta mesura:

• S’evitaran possibles problemes geotècnics per la mala qualitat dels terrenys travessats.
• Es reduirà l’afecció al complexe cultural Tecla Sala.
• Disminuiran les molèsties als veïns durant les obres per sorolls, vibracions, talls de vies
• S’independitzaran les obres del soterrament de la C-2 de les obres a la C-4, amb una notable reducció dels terminis d’execució.