Catalunya comptarà amb 141,9 milions d'euros per a l'execució de plans inclosos en el Programa de Desenvolupament Rural Sostenible 2010-2014

roda premsa

10/12/2009

Tal com ha assenyalat el Director General de Desenvolupament Sostenible del MARM a Lleida


  • Un dels principals reptes sobre els quals se'n va a orientar l'elaboració dels Plans de Zona és corregir els forts desequilibris poblacionals de l'actual model de distribució geogràfica de Catalunya
  • Els Plans de Zona tenen en compte mesures que potenciaran l'atractiu turístic rural, revaloraran el medi natural i les activitats tradicionals, i suposaran la millora dels serveis públics bàsics i dels mitjans de comunicació.
  • Segons el Director General de Desenvolupament Sostenible del MARM, l'elaboració del Programa suposarà un esforç de planificació participativa, coordinació i cooperació sense precedents a Espanya

El Director General de Desenvolupament Sostenible del Medi Rural, Jesús Casas, ha presentat a Lleida el Programa de Desenvolupament Rural Sostenible 2010-2014, cuya elaboració està sent coordinada pel MARM. A l'acte, el Director General ha exposat les característiques generals del Programa i els seus mecanismes d'actuació per a la posterior elaboració dels Plans de Zona.

Según las previsiones del Programa, cuya aprobación está prevista para el primer semestre de 2010, la Comunidad Autónoma de Cataluña contará con un presupuesto total de 141.900.000 euros en el periodo 2010-2014, correspondiendo al MARM la financiación del 50 por ciento, para la ejecución de las acciones concertadas que se incluyan en los Planes de Zona.

En aquest sentit, un dels principals reptes sobre els quals se'n va a orientar l'elaboració dels Plans de Zona és corregir els forts desequilibris poblacionals de l'actual model de distribució geogràfica de Catalunya, amb una alta concentració de la població al voltant dels grans nuclis urbans i les seves àrees metropolitanes, i una elevada pressió turística en la costa catalana, en detriment de l'interior i les zones muntanyoses catalanes, que estan perdent població. Per fer-ho, els Plans de Zona tenen en compte mesures que potenciaran l'atractiu turístic rural, revaloraran el medi natural i les activitats tradicionals, i suposaran la millora dels serveis públics bàsics i dels mitjans de comunicació.

Dins aquest Programa, la Comunitat de Catalunya ha proposat incloure 16 zones rurals, repartides per tot el territori autonòmic, amb una superfície de 21.550 km2 i una població de 430.822 habitants, executant-se i aplicant-se en elles actuacions compreses en els quatre eixos d'“Activitats econòmiques i lloc de treball”, “Infraestructures i equipaments bàsics”, “Serveis i benestar social”, i “Medi ambient”.

Quatre d'aquestes zones rurals a revitalitzar es consideren prioritàries de primer nivell (Garrigues i Segrià Sud; Pallars Jussà, Pallars Sobirà i Alta Ribagorça; Priorat i Baix Camp Nord-oest; i Segarra, Solsonès, Anoia nord-oest i Bages oest), àrees que tenen un important pes de l'agricultura al PIB, però amb una densitat de població inferior a la mitjana rural nacional.

El Programa actuarà també sobre dos de les zones rurals qualificades de periurbanes (Alt Penedès i Alt Empordà sud i Baix Empordà aquest), que compten amb una densitat de població superior a la mitjana rural nacional i es caracteritzen per la seva proximitat a importants nuclis urbans turístics, com Vilafranca del Penedès i Figueres.

Les deu regions restants establerts en el projecte, considerades com a zones rurals intermèdies amb un nivell de prioritat de segon ordre, ocupen més de la meitat del territori i alberguen a gairebé el 64 per cent de la població rural de Catalunya.

Durant la presentació del Programa, a què han assistit corporacions locals, associacions i col·lectius relacionats amb el món rural de Catalunya, el Director General del MARM ha subratllat que els primers passos per a la posada en pràctica del Programa el 2010, mitjançant l'elaboració dels Plans de Zona en 182 zones rurals espanyoles, suposaran un esforç de planificació participativa, coordinació i cooperació per part de totes les administracions públiques concurrents sense precedents a Espanya.