José Blanco presenta a València l'estudi tècnic del Corredor Mediterrani

11/10/2011

  • El corredor ferroviari, que discorrerà entre la frontera francesa i Algesires, serà un eix transversal de transport de mercaderies i de viatgers en alta velocitat que trencarà la radialitat de la xarxa existent.
  • Estarà plenament operatiu el 2020 i connectarà les principals ciutats de l'arc mediterrani donant accés als seus ports i els seus nodes logístics.
  • En total, el Govern d'Espanya destinarà més de 51.300 milions d'euros a totes les actuacions previstes al Corredor.
  • Foment ja ha executat inversions per valor de 9450 milions d'euros per a la posada en marxa de l'eix ferroviari.
  • El Ministeri ha iniciat ja el procés per licitar el tram d'Alta Velocitat València-Castelló per un import superior a 1.328.000 d'euros, mitjançant la fórmula de col.laboració públic-privada.


El ministre de Foment, José Blanco, ha presidit avui a València l'acte de presentació de l'Estudi tècnic del Corredor Mediterrani, projecte clau per al desenvolupament del corredor en els propers anys.

En l'acte ha estat acompanyat pel president de la Comunitat Valenciana, Alberto Fabra, i l'alcaldessa de València, Rita Barberá, així com pel secretari d'Estat de Transport, Isaías Táboas, la secretària general d'Infraestructures, Immaculada Rodríguez-Piñero, el secretari general de Relacions Institucionals i Coordinació, Fernando Puig de la Bellacasa, el president de Ineco, Ignasi Nieto, i el president de la Cambra de Comerç de València, José Vicente Morata.

Des de la frontera francesa fins a Algesires

El Corredor Mediterrani discorre al llarg de gairebé 1.300 quilòmetres per quatre comunitats autònomes (Catalunya, València, Múrcia i Andalusia) i aglutina pràcticament la meitat de la població espanyola i el 40% del PIB.

En ell s'ubiquen importants nodes i centres d'activitat de transport de mercaderies. Seguint tota la costa, des de la frontera francesa a Algesires, el Corredor connectarà els ports de major activitat de la Península Ibèrica, líders en tràfics de mercaderies en el mar Mediterrani.

Es tracta, per tant, d'un eix de transport estratègic tant per al transport de viatgers com per al fluxe de mercaderies.

Així, l'objectiu de l'Estudi presentat avui és concretar les actuacions que permetin millorar la funcionalitat de la xarxa ferroviària al llarg del Corredor Mediterrani i afavorir la captació de tràfics pel ferrocarril, per tal d'aconseguir un repartiment més equilibrat entre modes, tant en viatgers com en mercaderies.

En matèria de viatgers, aquest objectiu es tradueix en completar amb les actuacions necessàries una infraestructura ferroviària apta per al trànsit d'alta velocitat al llarg de tot el corredor.

I, pel que fa a les mercaderies, l'objectiu se centra a impulsar un corredor ferroviari competitiu de transport de mercaderies integrat a la xarxa europea.

En definitiva, l'objectiu principal d'aquest projecte és impulsar un eix ferroviari transversal de transport de viatgers en alta velocitat i de mercaderies que trenqui la radialitat de la xarxa existent. El corredor connectarà les principals ciutats de l'arc mediterrani i donarà accés als seus ports, nodes logístics i grans centres industrials.

Actuacions i inversió

L'estudi tècnic inclou les actuacions de millora de la infraestructura ferroviària, de la xarxa bàsica de mercaderies, dels accessos als ports o nodes logístics, i d'integració urbana que s'estan portant a terme o es realitzaran en els propers anys en tot l'arc mediterrani.

El Ministeri de Foment treballa intensament en el disseny, execució i potenciació del Corredor Mediterrani des de 2004. De fet, fins al moment s'han executat ja inversions al Corredor per valor de 9450 milions d'euros.

Aquestes inversions realitzades, juntament amb les actuacions incloses en l'estudi tècnic, han permès dissenyar un escenari programat i coherent per a l'impuls del corredor en els propers anys. Algunes de les previsions per als propers anys són les següents:

- El 2012 es posarà en servei la Línia d'Alta Velocitat Barcelona-Girona-Frontera Francesa. Es tracta d'una infraestructura de gran complexitat, amb una inversió prevista de més de 4.000 milions d'euros.

- Al voltant de 2013 estaran en servei les obres de duplicació entre Vandellòs i Tarragona. D'aquesta manera es resoldrà el coll d'ampolla que actualment suposa per al corredor aquest tram, l'únic que queda en via única entre Barcelona i València.

- El 2012, l'Alta Velocitat arribarà a Alacant, i el 2014 s'estendrà fins a Múrcia.

- El Ministeri de Foment ha iniciat ja el procés per licitar el tram d'Alta Velocitat València-Castelló per un import superior a 1.328.000 d'euros, mitjançant la fórmula de col.laboració públic-privada. Amb aquesta actuació integral, no només s'avançarà l'execució de la nova línia, sinó que es potenciarà la connexió, tant per a passatgers com per a mercaderies, de la línia d'Alta Velocitat València-Barcelona.

Totes aquestes actuacions, juntament amb les ja realitzades o en marxa, permetran que el Corredor Mediterrani estigui plenament operatiu i connecti les principals ciutats, ports i nodes logístics de l'arc mediterrani l'any 2020.

En total, les accions per posar en marxa el Corredor Mediterrani suposaran una inversió de més de 51.300 milions d'euros. Aquest esforç pressupostari atorgarà els següents beneficis:

- Creació d'un eix ferroviari europeu de primer nivell per al transport de mercaderies i viatgers.

- Millora i augment de la quota ferroviària en el transport de mercaderies.

- Reducció de temps de viatge en el transport de viatgers en tot l'arc mediterrani

- Augment de la demanda en el transport de viatgers.

- Aposta per un transport sostenible, orientat al respecte al medi ambient ia l'eficiència energètica

Xarxa Transeuropea de Transports

El Govern d'Espanya ha realitzat totes les gestions necessàries perquè el Corredor Mediterrani estigui inclòs a la Xarxa Transeuropea de Transports. Això permetrà que aquest eix es posicioni com una de les principals plataformes logístiques intercontinentals a Europa.

En l'anterior procés de revisió d'aquestes xarxes, que la Comissió Europea va dur a terme el 2003, Espanya no va sol.licitar aquesta inclusió.

Situació final del Corredor Mediterrani

Un cop finalitzin totes les obres previstes, el Corredor Mediterrani disposarà d'una línia bàsica de mercaderies que garantirà la continuïtat i la capacitat necessària en tot l'eix i d'una línia d'alta velocitat per al transport de viatgers.

La línia de mercaderies connectarà tots els ports i les instal.lacions logístiques ferroviàries, permetrà el pas de trens de fins a 750 metres de longitud i s'independitzarà els tràfics de mercaderies dels de viatgers.

Per la seva banda, la línia d'alta velocitat connectarà totes les ciutats principals de l'eix i reduirà notablement els temps de viatge, augmentant la qualitat del servei i el confort dels passatgers.