El Govern aconsegueix que la UE inclogui el Corredor Mediterrani a la Xarxa Bàsica Europea de Transports

Brindis Corredor Mediterráneo

19/10/2011

Decisió de la Comissió Europea


  • Catalunya també formarà part del Corredor Central
  • Els ports de Barcelona i Tarragona es converteixen en nodes prioritaris de la política de transports de la UE
  • La Comissió Europea avala la proposta espanyola que contempla una xarxa mallada amb cinc corredors: el Mediterrani, el Central, l’Atlàntic, el Cantàbric-Mediterrani i l’Atlàntic-Mediterrani

La Comissió Europea ha anunciat avui els corredors que formaran part de les Xarxes Transeuropees de Transports, culminant així el procés de revisió respecte al mapa aprovat el 2003.

La Comissió ha avalat la proposta espanyola referida a un mapa mallat amb cinc corredors: el Mediterrani, el Central, l'Atlàntic, el Cantàbric-Mediterrani i l'Atlàntic-Mediterrani.

Amb aquesta decisió, Espanya aconsegueix que la UE ratifiqui la seva aposta per la consecució d'una xarxa mallada basada en la intermodalitat i en l'establiment d'objectius basats en l'eficiència econòmica i la sostenibilitat ambiental.

Una de les principals novetats d'aquesta revisió és la inclusió del Corredor Mediterrani de transport viari i ferroviari de mercaderies i viatgers, que no va ser proposat el 2003. A més, la ciutat de Barcelona i els ports de Barcelona i Tarragona es converteixen en nodes prioritaris de la política de transports de la UE.

D'altra banda, el Corredor Central també inclou Catalunya en el seu traçat.

A més de passar a formar part de les xarxes transeuropees, la inclusió en aquests mapes europeus suposa garantir la consecució dels projectes planificats i la possibilitat de comptar amb finançament europeu en l'execució dels mateixos.

La Comissió Europea estableix que les infraestructures que s'inclouen en la xarxa bàsica han d'estar finalitzades el 2030. No obstant això, la previsió d'actuacions que el Ministeri de Foment ha enviat a la Comissió garanteix que totes estaran plenament operatives en l'entorn de 2020.


Corredor Mediterrani
El Corredor Mediterrani es constitueix en un corredor multimodal, viari i ferroviari, que connecta des de la frontera francesa els principals nodes de la mediterrània, travessant quatre comunitats autònomes que engloben el 40% de la població espanyola i el 40% del PIB nacional. Es tracta d'un eix estratègic per a Espanya i per a Europa, en permetre la connexió del sud amb el centre i nord del continent.

El corredor ferroviari presentat avui segueix el traçat previst en l'estudi elaborat pel Ministeri de Foment. Així, connectarà a la xarxa bàsica les ciutats de Girona, Barcelona, Tarragona, Castelló, València, Alacant, Múrcia, Cartagena i Almeria, i enllaçarà a través de l'eix transversal andalús amb Granada i Antequera, ciutat en la qual es bifurca per finalitzar en Sevilla i a Algesires, ramal que comparteix amb el corredor central.

A la xarxa global es contempla la connexió ferroviària des de Sevilla a Cadis i a Huelva, que estaran properament connectades mitjançant línies d'alta velocitat, continuant fins a la frontera portuguesa. Així mateix, Màlaga estarà connectada amb els corredors Central i Mediterrani a través del seu enllaç per Antequera amb la línia d'alta velocitat ja existent.

Pel que fa al corredor viari, el traçat de la xarxa bàsica discorre per la costa des de la frontera francesa fins a Màlaga, connectant totes les ciutats ja citades, i continua fins a Sevilla, bifurcant en dos ramals, un que finalitza a la frontera portuguesa passant per Huelva , i un altre, compartit amb el corredor central, que acaba a Algesires, passant per Cadis.

Tindran accés al corredor dels ports de Barcelona, Tarragona, Castelló, Sagunt, València, Alacant, Cartagena, Carboneras, Almeria, Motril, Màlaga, Algesires, Sevilla, Cadis i Huelva.

A més de la connexió dels ports, també s'assegura la intermodalitat del corredor, en connectar els grans centres de producció, com Seat-Martorell o Ford-Almussafes, així com mitjançant la creació de diferents terminals intermodals ubicades en els nodes logístics. Aquestes terminals intermodals són les següents:

Corredor Mediterrani...................................................................................... 19.424 M€
Barcelona-Tarragona-Castelló-València........................................................ 5.930 M€
València-Alacant-Múrcia-Cartagena-Almeria................................................ 1.846 M€
Almeria-Granada-Antequera-Sevilla/Algeciras............................................. 4.385 M€
Interoperabilitat (estàndars UIC – insta·lació de tercer carril):
- Barcelona-Cartagena
- Granada-Antequera-Sevilla............................................................................. 3.756 M€
Accés ferroviari a ports.......................................................................................... 513 M€
Accés viari a ports.................................................................................................. 520 M€
Plataformes multimodals i accessos a grans centres de producció.......2.474 M€

El Ministeri de Foment s'ha compromès a que l'eix bàsic estigui plenament operatiu el 2020. La inversió que es durà a terme en les actuacions previstes entre 2014 i 2020 és la següent:

 

 

 

Corredor Central
El Corredor Central es constitueix en un corredor multimodal, viari i ferroviari, que connecta la frontera francesa amb Andalusia discorrent pel centre de la península i travessant cinc comunitats autònomes: Catalunya, Aragó, Madrid, Castella-la Manxa i Andalusia.

El traçat preveu la connexió amb Europa a través de la prolongació des de Saragossa a Lleida, Tarragona, Barcelona, Girona i la frontera francesa.

Com a conseqüència directa, aquesta infraestructura afavorirà el trànsit ferroviari de Catalunya amb la resta d'Espanya i de Portugal.

Pel que fa al traçat del corredor viari, la xarxa bàsica discorre des de la frontera francesa passant per Girona, Barcelona, Lleida, Saragossa, Guadalajara, Madrid, Còrdova, Sevilla, Cadis i Algesires. Així mateix, a la xarxa global s'inclouen diferents connexions amb França a través dels Pirineus, que milloraran substancialment la interconnexió fronterera.

Les actuacions previstes al Corredor Central són les següents:


Corredor Central............................................................................................... 11.621 M€
Madrid-Aranjuez....................................................................................................... 175 M€
Antequera-Algesires........................................................................................... 1.500 M€
Antequera-Sevilla.................................................................................................... 385 M€
Barcelona-Tarragona.......................................................................................... 1.956 M€
Travessa Central dels Pirineus (TCP)............................................................... 110 M€
Interoperabilitat (estàndars UIC – instal·lació de tercer carril):
- Tarragona-Zaragoza-Madrid
- Madrid-Córdoba-Algesires............................................................................. 4.832 M€
Accés ferroviari a ports.......................................................................................... 286 M€
Accés viari a ports.................................................................................................. 297 M€
Plataformes multimodals i accesos a grans centres de producción...... 2.080 M€


 

> Fotos