Foment sotmet a informació pública la línia de mercaderies entre l'àrea de Tarragona i Castellbisbal-Papiol-Mollet

31/10/2011

Aquesta actuació forma part del Corredor Mediterrani, inclòs a la Xarxa Transeuropea de Transport


  • La longitud del traçat serà de 6,1 km i potenciarà el transport de mercaderies introduint l'ample internacional
  • Es reformaran els nusos ferroviaris de Castellbisbal i d'accés a la factoria Seat

El Ministeri de Foment, amb la seva publicació avui al BOE, ha sotmès a informació pública l'Estudi Informatiu de la connexió ferroviària per a trànsit de mercaderies entre l'àrea de Tarragona i la línia Castellbisbal-Papiol-Mollet Sant Fost, en el tram Martorell- Nus de Castellbisbal-El Papiol.

Com a part integrant de l'estudi, s'inclou el preceptiu Estudi d'Impacte Ambiental, en què s'analitzen detalladament els impactes originats per l'actuació, proposant les corresponents mesures compensatòries i correctores.

Funcionalitat de la nova línia
En l'actualitat, la línia fèrria Sant Vicenç de Calders-Barcelona (per Vilafranca del Penedès) suporta un important trànsit ferroviari que és especialment intens en el tram situat entre Martorell i el nus de Castellbisbal, on coexisteixen circulacions de Rodalies i mercaderies.

A més, en els propers anys es preveu que augmentin de manera important els trànsits de mercaderies com a conseqüència de les actuacions ferroviàries en marxa, així com de l'ampliació del Port de Barcelona.

En aquest sentit, l'objectiu del present Estudi Informatiu és dissenyar una línia de mercaderies que permeti independitzar ambdós tràfics (mercaderies i Rodalies). D'aquesta forma, s'aconsegueixen els dos objectius principals de l'actuació:

• Potenciar el transport de mercaderies:

Eliminant el "coll d'ampolla" que representa futur el tram Martorell-nus de Castellbisbal per aquestes circulacions.

Garantir la interoperabilitat i competitivitat al dissenyar la nova línia amb criteris i paràmetres adequats per a la connexió internacional.

• Millorar la fiabilitat dels serveis de Rodalies, al independitzar de les circulacions de mercaderies fins a la població de Martorell, l'estació té un trànsit molt important, per ser capçalera de les línies R-4 i R-8.

Alternativa proposada en l'Estudi Informatiu
La longitud de l'alternativa proposta és de 6,1 quilòmetres. A més, es reformen els nusos ferroviaris de Castellbisbal i d'accés a la factoria SEAT.

La nova línia de mercaderies començarà abans de l'estació actual de Martorell, en l'entorn del nus d'accés ferroviari a les instal·lacions de Seat. D'aquesta forma els ramals d'accés a aquesta factoria quedaran connectats a la mateixa, permetent la sortida de les mercaderies en ample internacional cap a la frontera francesa. Amb aquest tram, s'inicia l'extensió de la implantació de l'ample internacional per a les mercaderies cap a Tarragona.

A més, es reformarà el nus de Castellbisbal per connectar aquesta nova línia amb el ramal exclusiu de mercaderies d'accés al Port de Barcelona (trens amb destinació al Port) i a la línia Papiol-Mollet (trens amb destinació Vallès o la frontera francesa).

 

L'actuació es desenvoluparà en els termes municipals de Sant Esteve Sesrovires, Martorell i Castellbisbal, tots ells pertanyents a la província de Barcelona.

Procés d'informació pública
Durant el procés d'informació pública, anunciat avui en el Butlletí Oficial de l'Estat, l'Estudi Informatiu podrà ser examinat per les persones que ho desitgin, els quals podran formular observacions que hauran de versar sobre la concepció global del traçat en la mesura que afecti l’interès general.

Aquest Estudi Informatiu estarà exposat al públic en els locals de l'Àrea de Foment de la Subdelegació del Govern a Barcelona (Carrer de Bergara, 12, Barcelona), en els Ajuntaments de Sant Esteve Sesrovires, Martorell i Castellbisbal, així com a la Direcció General de Infraestructures Ferroviàries (Plaça dels Sagrats Cors, 7, Madrid).