Adif avança en les obres per a la protecció de la infraestructura ferroviària en la línia Barcelona-Mataró-Maçanet-Massanes

Adif avança en les obres per a la protecció de la infraestructura ferroviària en la línia Barcelona-Mataró-Maçanet-Massanes

10/03/2021

  • S'està actuant en el tram entre Mataró i Cabrera de Mar, restituint i reforçant la secció amb escullera i emprant tractaments de reforç mitjançant *micropilotes, amb la finalitat de minimitzar els efectes adversos que els temporals marítims provoquen sobre la infraestructura i instal·lacions ferroviàries
  • Fins al moment, s'ha millorat la protecció de la línia ferroviària enfront de temporals marítims en 2 km, executant una nova franja protectora d'entre 8 i 16 m d'amplària amb material de planters
  • L'eficàcia d'aquesta actuació ha quedat provada atès que la protecció ja executada ha resistit de forma efectiva els últims episodis de fort onatge marítim

 

Barcelona, 10 de març de 2021.

La delegada del Govern a Catalunya, Teresa Cunillera, acompanyada del subdelegat del Govern a Barcelona, Carlos Prieto, i el director general de Conservació i Manteniment d'Adif, Ángel Contreras, han visitat avui dimecres els treballs de protecció de la infraestructura ferroviària en el tram Mataró-Cabrera de Mar de la línia Barcelona-Mataró-Maçanet-Massanes.

Aquestes obres, que compten amb una inversió superior als 12 milions d'euros, tenen com a objectiu principal consolidar i reparar les proteccions d'escullera existents i pal·liar els possibles efectes negatius generats pels temporals marítims sobre l'explotació ferroviària.

Durant la visita, s'ha comprovat l'intens avanç dels treballs, el grau dels quals d'execució aconsegueix el 63% aproximadament, i l'eficàcia d'aquesta actuació, evidenciada en el fet que la nova protecció ja realitzada ha resistit de forma efectiva els últims episodis de fort onatge marítim en aquest tram, sense que s'hagin produït afectacions a les instal·lacions ferroviàries o alteracions al servei.

Segons la planificació actual, els treballs finalitzaran durant el proper estiu, període en el qual Adif adoptarà les mesures necessàries per facilitar l'afluència d'usuaris a la costa en la citada època estival, com, per exemple, que Adif no utilitzarà la senda marítima de Cabrera de Mar per accedir a l'obra i cercarà itineraris alternatius per al pas de camions i maquinària.

Descripció i avanç dels treballs

En el tram on s'està actuant es restitueix i reforça la secció existent mitjançant dues capes d'escullera de 4,00 a 5,50 Tn, recolzades en un filtre de dues capes d'escullera de 0,20 a 0,25 Tn, integrades en una estructura de nucli que descansa al seu torn sobre l'escullera existent. Aquesta solució evita qualsevol tipus de fonamentació en el jaç marí.

De forma paral·lela, es contemplen un altre tipus de mesures sobre la infraestructura com a tractaments de reforç mitjançant micropilotes per preservar l'estabilitat estructural del terraplè, i la reparació de l'escullera existent per incrementar els paràmetres de tornada en situacions de depassi per a cabals superiors a 5 litres per segon i metro.

Així mateix, s'estableixen mesures preventives addicionals, que inclouen la definició de llindars que permeten fixar restriccions de l'@tráfico amb caràcter preventiu sobre la base de les dades d'alertes proporcionats per l'AEMET.

També s'inclou una instrumentació de la plataforma ferroviària que permet controlar l'estabilitat de la mateixa mitjançant la col·locació de inclinómetres i claus d'anivellació, abans, durant i després de l'execució dels treballs. Aquesta actuació, a més, evita afeccions estructurals sobre el propi terraplè situat al costat de la traça ferroviària.

Fins avui, els treballs han permès ja millorar la protecció de la línia ferroviària davant temporals en 0,8 km a la zona de Cabrera i 1,2 km a la zona de Mataró.

Actualment, s'està actuant en els dos fronts d'actuació (el sud, en el terme municipal de Cabrera, i el nord, en el terme municipal de Mataró). Mitjançant maquinària pesada s'està duent a terme l'avanç de la nova franja protectora d'entre 8 i 16 m d'amplària. Aquesta franja està formada per les capes d'escullera, filtre i nucli, generant un nou espai entre el mar i la plataforma de vies.

En total, s'està actuant en més de 2,2 km de la línia, concretament en el tram entre Mataró i Cabrera de Mar, i els treballs s'escometen sense afectar a les circulacions de les línies R1 i R11 de Rodalies.

Fins avui, s'ha col·locat 255.749 *Tn de material d'escullera d'un total de 337.000 *Tn i s'han executat 20.048 m de longitud de micropilotes d'un global de 30.560 m.

Obra de caràcter preferent

Aquesta actuació és considerada prioritària per la reiteració d'episodis amb seriós impacte tant sobre la infraestructura ferroviària com sobre les instal·lacions de seguretat i senyalització, motivats pel depassi de l'onatge sobre les vies, en un punt en el qual la traça discorre pràcticament al costat del mar.

Davant els continus efectes adversos que els temporals marítims provoquen sobre la infraestructura i les instal·lacions ferroviàries (interrupcions parcials o totals per inundacions i afectacions als sistemes d'electrificació i instal·lacions de comunicacions), Adif, que ja ha realitzat de forma periòdica un conjunt d'intervencions preventives i/o correctives, ha dissenyat una sèrie d'actuacions amb la finalitat de reduir substancialment aquesta problemàtica.

D'aquesta manera, es pretén reparar els danys causats, minimitzar aquestes afectacions i que les condicions meteorològiques adverses no generin més efectes nocius sobre la plataforma i les instal·lacions ferroviàries en una zona molt sensible, assegurant la prestació del servei en correctes condicions.

Aquesta actuació es duu a terme en coordinació amb la Direcció general de la Costa i del Mar, dependent del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, i amb l'Agència Catalana de l'Aigua, organismes amb els quals Adif seguirà gestionant l'execució de noves actuacions similars a l'àrea del Maresme.

La decisió d'Adif de realitzar aquests treballs es justifica pels efectes dels temporals marítims, i en concret per l'ocorregut els dies 23 i 24 d'octubre de 2019, quan es van registrar ones de més de 3 metros d'altura, segons les dades recollides per l'AEMET.

Aquesta actuació contribueix a la consecució de l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible (*ODS) 9 (Indústria, Innovació i Infraestructura), que té entre les seves metes el desenvolupament d'infraestructures fiables, sostenibles, resilients i de qualitat.

En aquesta mateixa línia, la delegada del Govern ja va visitar al setembre les obres de reconstrucció del viaducte sobre el riu Tordera, afectat pel temporal Gloria, entre Malgrat de Mar i Blanes, en el qual l'@tráfico ferroviari es va restablir el passat 9 de desembre.

Finançament europeu

Esta actuación podrá ser cofinanciada por Mecanismo Conectar Europa de la Unió Europea (CEF).

“Una manera de fer Europa”