La DGT a Balears demana la col·laboració de les corporacions insulars i locals per rebaixar la sinistralitat i controlar el consum d'alcohol i drogues al volant

La Comissió reunida a la sala de juntes de Delegació

21/04/2016

La delegada del Govern ha presidit la reunió anual de la Comissió de Tràfic i Seguretat Vial al costat de la cap provincial de la DGT, Cristina Gago / La trobada ha comptat amb la presència de la Guàrdia Civil, la CAIB, representants dels diferents consells insulars, i el president de la Federació d'Entitats Locals d’Illes Balears


La Comissió de Tràfic i Seguretat de la Circulació Vial 2016 celebrada aquest migdia en la Delegació del Govern en Illes Balears, presidida per la delegada Teresa Palmer, ha proposat una major implicació de les corporacions locals en el control del consum d'alcohol i drogues al volant, la publicació en el BOIB del Calendari anual vinculant que ordena la celebració de proves esportives que afecten a vies urbanes i interurbanes de les Illes, i la coordinació de totes les administracions i organismes afectats per reduir “tot el que es pugui la sinistralitat en les nostres carreteres”, ha assenyalat Palmer.

Durant la reunió, a la qual han acudit representants de la CAIB, Guàrdia Civil, consells insulars i la FELIB, la cap provincial de Tràfic, Cristina Gago, ha posat sobre la taula el repunt de morts en les nostres carreteres en els últims dos anys. L'important descens de morts des de 1993 s'ha ressentit en 2014 i 2015 amb un lleuger repunt: dels 40 morts de 2013 (la més baixa de la sèrie històrica), va haver-hi 48 en 2014 i 49 en 2015.

El repunt es produeix principalment en vies interurbanes, ja que en les vies urbanes 2015 va tancar amb 9 víctimes, les mateixes que en 2012, i una sola més que la xifra més baixa de la sèrie estadística (8 en 2009).

No obstant això, la pujada general de morts en els últims dos exercicis “ens preocupen, àdhuc estant molt lluny dels 110 morts de 2005 o els 118 de 2003 (els pitjors anys de l'etapa recent). Però quan es tracta de salvar vides humanes en les nostres vies públiques mai és suficient i, per tant, queda encara molta tasca per realitzar”, ha recordat la delegada.


Motius objectius

Aquests increments, a part de la responsabilitat pròpia del conductor (excés de velocitat, consum d'alcohol i drogues, no respectar els senyals…), tenen també motius objectius com són un augment de desplaçaments com a conseqüència del major dinamisme de l'economia, el creixement del parc automobilístic de Balears (sense tenir en compte el gran nombre de vehicles de lloguer domiciliats fos) i, finalment, un parc automobilístic envellit (el 60% té més de 10 anys).

En la reunió s'ha assenyalat la necessitat d'una major implicació i participació dels ajuntaments en les campanyes de la DGT, ja que en Balears cap ajuntament realitza controls de drogues. En aquest sentit, des de la CAIB s'han mostrat partidaris que les diferents policies locals puguin recolzar amb un major nombre de controls en zones urbanes. El consum de drogues i l'alcohol és un dels principals causants d'accidents al volant (prop del 40% dels morts en accidents de trànsit van donar positiu en alcohol i/o drogues).


Calendari Anual en el BOIB

Finalment, respecte a la problemàtica de les proves esportives i marxes ciclistes, en la Comissió de Tràfic celebrada a la fi de 2014 es va constituir un Calendari de Proves que autorregula els diferents esdeveniments i que “funciona perfectament”, segons els presents. Amb la finalitat de donar-li major publicitat i formalitat, s'ha proposat publicar-ho en el BOIB per a coneixement de tots els que planegin sol·licitar alguna nova prova i incloure al Calendari les proves de Menorca i Eivissa, la qual cosa permetrà coordinar millor els recursos de l'Agrupació de Tràfic de la Guàrdia Civil.

“Donat el gran auge que aquest tipus de proves esportives està tenint en els últims anys, que desborden els serveis que ha de prestar la Guàrdia Civil, necessitem la col·laboració de totes les administracions per donar conformitat, quant a seguretat es refereix, al major nombre de proves, evitar els perjudicis que provoquen a la resta de ciutadans i, finalment, que es puguin combinar en el temps de manera que la Guàrdia Civil els pugui assegurar la cobertura necessària per evitar accidents”, ha conclòs Palmer.