Salom enalteix el treball policial per “posar fre” a les denúncies falses contra el sector hoteler que han causat pèrdues milionàries

Salom i Barceló durant la roda de premsa

07/09/2017

La ‘Operació Claims’ de la Guàrdia Civil ha permès detenir a 7 persones després de diversos registres a Palma i Calvià / En 2016 es van presentar gairebé 400 reclamacions, més del doble que en 2015 / La delegada del Govern d'Espanya agraeix la col·laboració tant de la FEHM com del Govern britànic per combatre aquest frau


La delegada del Govern en Illes Balears, Maria Salom, i el coronel cap de la Guàrdia Civil, Jaume Barceló, han valorat avui les actuacions policials contra les  denúncies falses de turistes en hotels, una problemàtica que ha afectat al sector hoteler els últims estius a través de suposades intoxicacions alimentoses.

Davant les recents detencions com a resultat de la ‘Operació Claims’ de la Guàrdia Civil, Salom ha volgut posar “de nou en valor l'actuació policial, en aquest cas de l'EDOA de la Benemérita, que és fruit de molts mesos de treball”. Així mateix, la delegada ha deixat constància de la “absoluta  predisposició per part dels hotelers, que han treballat intensament juntament amb les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat per posar fre a aquesta pràctica que ha causat pèrdues milionàries a un sector tan important per a la nostra economia”.

En tercer lloc, ha destacat també la “col·laboració per part del Govern britànic”. Salom ha recordat la reunió que va mantenir l'abril passat amb l'ambaixador britànic a Espanya, Simon Manley, en la qual es van tractar aquest i altres temes. “La seva col·laboració ha resultat imprescindible”.

Aquesta problemàtica és denunciada pel sector hoteler de Balears des de 2014 en detectar un increment de les reclamacions de turistes britànics en relació a suposats patiments provocats per suposades intoxicacions alimentoses durant les seves vacances a Balears.  L'origen s'atribueix a la modificació normativa del Regne Unit en 2013 en relació amb el procediment d'arbitratge de consum, que excloïa totes les reclamacions per prestació de serveis realitzats fora de territori britànic. També ‘va facilitar’ aquest augment de les denúncies el fet que els operadors turístics admetessin gran quantitat de reclamacions per intoxicacions suposadament falses amb escassa base probatòria.


Frau milionari

Segons dades de la FEHM, l'any 2016 es van presentar gairebé 400 reclamacions per un import proper als 8 milions de ₤, més del doble de reclamacions que en 2015, quan es van comptabilitzar 154 per un valor d'uns 3 milions de ₤. No obstant això, atès que els clients disposen de diversos anys per reclamar, les xifres no són definitives, si bé posen de manifest que es van duplicar entre 2015 i 2016. Un frau, que segons estima la FEHM, podria arribar a aconseguir els 50 milions d'euros.

Una problemàtica que s'ha estès en altres zones d'Espanya, com les Illes Canàries o la Comunitat Valenciana.

Salom ha recordat que el Govern britànic ja havia donat algun pas per intentar acabar amb aquesta pràctica amb advertiments públics sobre les conseqüències penals derivades per aquest motiu tant a Espanya com a Regne Unit. A més, el Regne Unit està treballant en una modificació normativa a fi d'abordar aquesta problemàtica que entraria en vigor en 2018.

La delegada ha assenyalat que la col·laboració entre les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat i el sector hoteler ha permès que aquest estiu  documentar els supòsits denunciats, identificar el ‘modus operandi’ preestablert i intensificar les recerques per detenir als  responsables d'un frau “que tant preocupa al sector tant per la indefensió i la mala imatge com per l'evident perjudici econòmic”. També s'ha sensibilitzat als operadors turístics tenint en compte el paper que desenvolupen respecte a la validació prèvia de les reclamacions.


'Operació Claims'

El resultat més visible ha estat la detenció dels capitosts d'un grup dedicat a aquest frau. La ‘Operació Claims’ de la Guàrdia Civil s'ha saldat fins avui amb 7 detinguts després del registre dut a terme en 6 domicilis i 2 immobles situats en els municipis de Calvià i Palma. Una operació que segueix oberta i sota les diligències del Jutjat d'Instrucció Núm. 2 de Palma, sobre les quals pesa el secret de les actuacions.

“Avui podem felicitar-nos per aquesta operació que ha permès la desarticulació dels presumptes cervells d'aquest frau milionari”, ha afegit la delegada, reiterant la seva “felicitació a la Guàrdia Civil en aquest cas, extensible al conjunt de les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat pel seu incansable treball no només perquè ens sentim segurs, sinó perquè els nostres sectors econòmics puguin treballar amb tranquil·litat i garanties… Un agraïment que per descomptat reitero també al sector hoteler, autèntic motor econòmic d'aquestes Illes i al que hem de defensar com a tal, i també al Govern britànic per la seva sensibilitat davant un problema que estava aconseguint un nivell d'alarma molt important”.

La delegada ha recordat que “no ens quedem aquí, no baixem la guàrdia, seguirem treballant per bandejar del nostre territori aquelles pràctiques que se situïn al marge de la llei o que intentin burlar la legalitat vigent”. “Amb l'esforç i col·laboració de tots, els problemes que ens anem trobant es poden resoldre”, ha finalitzat Salom.