La DGT a Balears augmentarà el control de les vies més perilloses i incidirà a l'educació vial per rebaixar la sinistralitat

Salom, al fons, presidint la comissió de tràfic

08/11/2017

La delegada Maria Salom ha presidit la reunió anual de la Comissió de Tràfic i Seguretat Vial al costat de la cap provincial de la DGT, Cristina Gago / La xifra de víctimes mortals en 2017 (52 a dia d'avui) és similar a les dels últims anys; baixa notablement a Mallorca però s'incrementa en la resta d'Illes, especialment Eivissa


La Comissió de Tràfic i Seguretat de la Circulació Vial 2017 celebrada aquest matí en la Delegació del Govern en Illes Balears, presidida per la delegada Maria Salom, ha proposat, entre altres mesures, l'augment de la vigilància i el control en les vies més perilloses (reubicació o nous radars, més presència d'agents i controls) i la creació de la Comissió Provincial d'Educació Vial que coordinarà les accions de totes les administracions amb competències sobre el tràfic. Tot enfocat a rebaixar la sinistralitat a les Illes, que en el que portem de 2017 es manté en les xifres dels últims anys.

Durant la reunió, a la qual han acudit representants de la CAIB, Guàrdia Civil, consells insulars i la FELIB, la cap provincial de Tràfic, Cristina Gago, ha recalcat l'estabilitat en el nombre de víctimes mortals dels últims exercicis, malgrat l'auge turístic i el major nombre de desplaçaments per carretera que es ve registrant des de 2014. A dia d'avui, aquest any es porten comptabilitzades 52 morts per accidents en carreteres i vies urbanes, un més que l'any passat en aquestes mateixes dates (xifres de morts a 24 hores de l'accident), comptabilitzant-se 5 accidents mortals més.

Per Illes, Mallorca ha reduït notablement les morts (31 aquest any per 41 en 2016), augmentant-se en la resta d'Illes, especialment a Eivissa on són 16 els morts fins avui enfront dels 7 de 2016. Menorca i Formentera sumen un mort més que l'any passat, 3 i 2 respectivament.


Repunt morts en vies urbanes

El repunt de la sinistralitat es produeix principalment en vies urbanes (12 morts per 7 de l'any passat), baixant en les carreteres (40 enfront de 44). “Quan es tracta de salvar vides humanes en les nostres vies públiques mai és suficient i, per tant, vam seguir treballant a reduir aquestes xifres”, ha recordat Gago.

La cap provincial de la DGT ha destacat que aquest exercici s'han produït moltes víctimes (19 del total) i accidents de motos (involucrades en una vintena de successos), especialment a la illa d'Eivissa. Entre els motius està l'augment del parc mòbil de motocicletes, que ha passat en Balears de 77.000 en 2007 a 134.000 en l'actualitat.

L'ús del telèfon mòbil s'uneix al consum de drogues i alcohol com un dels principals causants d'accidents al volant (prop del 40% dels morts en accidents de trànsit van donar positiu en alcohol i/o drogues).


Els Consells demanen més radars fixos

Entre les peticions plantejades pels consells insulars està la d'instal·lar nous radars fixos en les carreteres més perilloses i transitades de Menorca i Eivissa, així com l'incrementar el nombre de controls d'alcohol i drogues.  La DGT estudiarà el canvi d'ubicació o la instal·lació de nous radars segons la viabilitat, prioritzant les carreteres amb major nombre de morts o amb major densitat de tràfic.

La DGT ha insistit en la col·laboració dels consells insulars, competents en matèria de tràfic, per millorar les infraestructures i a fomentar la col·laboració amb els ajuntaments a l'hora de difondre les campanyes de la DGT i realitzar controls d'alcohol i drogues, que són “molt importants”, així com en altres solucions que complementin les mesures de l'Administració central.

Finalment, la DGT ha proposat la creació de la citada Comissió Provincial d'Educació Vial, que respon al Pla Estatal d'Educació Vial proposat i aprovat pel Ministeri de l'Interior, que requereix de comissions provincials per combatre la sinistralitat compartint mecanismes, metodologia i recursos didàctics amb els ajuntaments i corporacions insulars.