La DGT presenta a les Illes Balears la campanya informativa sobre l’entrada en vigor del límit de velocitat urbana a 30 km/h

La Delegada del Govern, la Cap Provincial de Trànsit, el Batle de Palma i el Regidor de Mobilitat Sostenible.

11/05/2021

La DGT presenta a les Illes Balears la campanya informativa sobre l’entrada en vigor del límit de velocitat urbana a 30 km/h

La mesura, promoguda per la UE i de gran implantació a Europa, pot reduir fins un 80% el risc d’atropellaments mortals en aquestes àrees, però també ha de servir per estimular els desplaçaments alternatius al cotxe


La Delegada del Govern, Aina Calvo, i la Cap Provincial de Trànsit a les Illes Balears, Francisca Ramis, han presentat a Palma la campanya informativa sobre l’entrada en vigor, aquest dimarts, de la reforma legal que limita a 30 km/h la velocitat a les vies urbanes amb un únic carril  per cada sentit de circulació. A l’acte han assistit el Batle de Palma, José Hila, i el Regidor de Mobilitat Sostenible de Cort, Francesc Dalmau.

La norma, a la qual s’han anticipat les principals ciutats espanyoles, entre d’elles Palma, té com a objectiu reduir la sinistralitat en aquestes zones i afavorir una convivència segura entre els vianants i els diferents mitjans de mobilitat que operen a la vegada a l’entorn urbà. La seva regulació es contempla en el Reial Decret 970/2020, de 10 de novembre, pel qual es modifiquen el Reglament General de Circulació i el Reglament General de Vehicles, i que introdueix diverses novetats a la regulació del trànsit urbà. Una de les més destacades és la reducció del límit de velocitat de circulació genèric a la via urbana de 50 a 30 km/h per aquells carrers que compten amb un únic carril per cada sentit de circulació.

A més aquesta normativa té com objectius garantir la fluïdesa dels desplaçaments realitzats a les grans avingudes de la ciutat, i reduir l’impacte negatiu de la circulació de vehicles a la qualitat de l’aire de les ciutats. La Delegada del Govern, Aina Calvo, ha subratllat que d’aquesta manera “avançam cap a ciutats més humanes i obertes a la convivència ciutadana”, i al mateix temps “es promouen alternatives al cotxe més segures per a tots en els nuclis urbans”.

 

"Ciutat 30"

La mesura, que ha estat promoguda per la UE i compta amb una gran implantació a Europa, pot reduir fins un 80% el risc d’atropellaments mortals en aquestes àrees. Des de que l’Ajuntament de Palma va aprovar, l’octubre passat, la declaració de “Ciutat 30”, i fins a aquest mes de maig, el nombre d’accidents a les vies urbanes de la ciutat s’ha reduït gairebé un 3% en comparació amb l’any anterior, els ferits en aquest tipus de sinistres són més d’un 6% menys que en el mateix període de 2020 i no s’ha registrat cap víctima mortal. Aquestes dades són significatives, si es té en compte que l’any passat, degut al confinament per la pandèmia, el descens d’aquestes estadístiques va ser notable, però en aquesta ocasió s’ha recuperat la mobilitat. El nombre total d’accidents registrats en aquests set mesos, 489 en total, és inferior a la mitjana de 645 que es va comptabilitzar en els quatre anys anteriors. La Cap Provincial de Trànsit a les Illes Balears, Francisca Ramis, ha destacat que les experiències de “zones 30” demostren l’efecte positiu sobre la sinistralitat, amb reduccions dels accidents que arriben a superar el 40%”.

A Palma el 90% dels 2.700 carrers estan afectats per la limitació de velocitat a 30 km/h. El batle, José Hila, ha destacat els avantatges de la decisió d’anticipar-se a la normativa: “ho férem perquè ens ajuda a ser un municipi més sostenible i segur, ja que està demostrat que se redueixen les emissions de partícules contaminants i el risc de mortalitat és vuit vegades inferior a 30 km/h que a 50 km/h”, ha assenyalat.