Declaración de Reconocimiento y Reparación personal

Sol·licitud de declaració als afectats per persecucions, violència, condemnes o sancions durant la Guerra Civil i la Dictadura.

Què és

La Llei 20/2022, de 19 d'octubre, de Llei de Memòria Democràtica, reconeix el dret a la reparació moral i a la recuperació de la memòria personal i familiar d'els qui van patir persecució o violència durant la Guerra Civil i la Dictadura.

Per aquesta raó, en el seu article 6 la Llei contempla el dret a obtenir una Declaració de reconeixement i reparació personal a els qui durant la Guerra Civil i la Dictadura van patir persecucions, condemnes, sancions o qualssevol altres formes de violència personal per raons polítiques, ideològiques o de creença religiosa.

Aquestes raons inclouen la pertinença, col·laboració o relació amb partits polítics, sindicats, organitzacions religioses o militars, minories ètniques, societats secretes, lògies *masónicas i grups de resistència, així com l'exercici de conductes vinculades amb opcions culturals, lingüístiques o d'orientació sexual.

Mitjançant aquesta Declaració, la democràcia espanyola honrarà a aquells ciutadans que van patir directament la injustícia i els greuges derivats de la Guerra Civil i de la Dictadura franquista. A els qui van perdre la vida i també a els qui van perdre la seva llibertat en patir presó, deportació, confiscació dels seus béns, treballs forçosos o internaments en camps de concentració dins o fora de les nostres fronteres. Igualment, es reconeixerà a els qui van perdre la pàtria en ser empesos a un llarg, esquinçador i en tants casos, irreversible exili.

Quins efectes té la Declaració de Reparació

Aquesta Declaració comporta el reconeixement i la reparació moral per a aquelles persones que van sofrir les conseqüències de la Guerra Civil i de la Dictadura, i per als seus familiars.

Es lliurarà al peticionari un Títol expedit per la persona titular del Ministeri de la Presidència, Relacions amb les Corts i Memòria Democràtica en el qual constarà la Declaració de reparació i reconeixement personal.

Es concedirà una única Declaració de reparació per a cada persona afectada. Una vegada concedida, el Ministeri de Justícia podrà expedir còpies del Títol a altres familiars o institucions públiques que acreditin la seva relació amb l'afectat quan així ho sol·licitin.

La Declaració no suposa el reconeixement de responsabilitat patrimonial de l'Estat ni de qualsevol Administració Pública, ni dona lloc a efecte, reparació o indemnització d'índole econòmica o professional. No obstant això, serà plenament compatible amb qualsevol altra fórmula de reparació prevista en l'ordenament jurídic.

Documentació necessària per sol·licitar la declaració

A. Modelo de solicitud. La solicitud de Declaración de reparación deberá formalizarse según el MODELO que puede descargarse aquí.

B. Documentos sobre el afectado y, en su caso, peticionario. Dependiendo de quién solicite la Declaración deberán presentarse además los siguientes documentos (originales o copias compulsadas):

  • Documents acreditatius de la identitat de l'afectat (DNI, passaport o un altre document que pugui acreditar la seva identitat i nacionalitat).
  • Si la sol·licitud no la formula l'afectat per haver mort, hauran de presentar-se a més els documents que acreditin la identitat del peticionari (DNI, passaport o un altre document que pugui acreditar la seva identitat i nacionalitat) així com el vincle amb la persona afectada (llibre de família, certificat registral, etc.).
  • Amb l'ànim d'agilitar el tràmit i provar l'acreditació per vincles familiars, en cas de no disposar de la documentació (llibre de família, certificats de Registre Civil, etcètera) o demorar-se la @entrega d'aquesta per altres administracions, facilitem un model de Declaració responsable per a la legitimació del sol·licitant per vincles familiars que ha d'adjuntar a la sol·licitud.
  • En el cas que el sol·licitant sigui una institució pública hauran d'aportar-se els documents acreditatius de la personalitat jurídica de l'entitat, de la representació i del vincle amb l'afectat.

C. Documents sobre els fets i raons de la petició. En tot cas, haurà de presentar-se tota la documentació que obri a poder del peticionari relativa als fets i raons que la motiven, així com tots aquells antecedents que es considerin oportuns.

Es podran aportar igualment documents i informes expedits per entitats o institucions, públiques o privades, que estiguin relacionades amb la reparació i recuperació de la memòria personal i familiar de les víctimes de la Guerra Civil i la Dictadura, així com dels partits polítics, sindicats i associacions que van sofrir persecució durant la Dictadura.

En les instruccions adjuntes al model de sol·licitud s'ofereix tota la informació necessària sobre els diferents documents.

Qui pot sol·licitar-ho

  • La persona directament afectada, amb independència de la seva nacionalitat.
  • En cas de defunció de l'anterior, podran sol·licitar la Declaració:
    • El cònjuge o persona lligada amb anàloga relació d'afectivitat.
    • Els ascendents directes: pares, avis, etc.
    • Els descendents directes: fills, nets, etc.
    • Els germans (la legislació limita la consanguinitat lateral al segon grau).
  • Només en el cas de no existir cònjuge (o persona amb anàloga relació d'afectivitat) ni els familiars citats, podran sol·licitar la declaració les institucions públiques en les quals la persona afectada hagués desenvolupat càrrec o activitat rellevant (per exemple l'ajuntament si va ser alcalde, la universitat si va ser rector, etc.). Per a això, serà necessari un acord previ de l'òrgan col·legiat de govern.

Termini

La Declaració es podrà sol·licitar a qualsevol moment. Si la sol·licitud no va acompanyada de les dades i documents necessaris per a la seva tramitació es requerirà a l'interessat perquè els present en un termini de 10 dies. Si així no ho fes, es dictarà resolució en la qual se li tindrà per desistit de la seva petició.

Això no obsta al fet que l'interessat pugui tornar a presentar la sol·licitud amb posterioritat, una vegada hagi obtingut els documents que al seu moment no va poder aportar.

L'Administració haurà de notificar la resolució a l'interessat en el termini de 6 mesos explicats des de la data de presentació. Passat aquest termini sense que es dicti resolució, la sol·licitud s'entendrà benvolguda.

Presentació de sol·licitud

  • Presencial

La sol·licitud, juntament amb la resta de documentació a dalt explicitada, es podrà presentar en qualsevol registre de l'Administració General de l'Estat, de les Comunitats Autònomes o de les Entitats Locals (Ajuntaments) mitjançant ofici remès a la Direcció general per a la Memòria Democràtica (Ministeri de la Presidència, Relacions amb les Corts i Memòria Democràtica ).

  • A través de la seu electrònica (amb certificat digital)

La sol·licitud, juntament amb la resta de documentació a dalt explicitada es pot presentar igualment de forma telemàtica a la seu electrònica d'aquest Ministeri a l'enllaç que es facilita més endavant.

A l'hora de realitzar el tràmit, recordi el següent:

  • La acreditación de la identidad del solicitante se realizará mediante certificado digital.
  • Puede adjuntar un máximo de cuatro archivos (cada archivo podrá contener más de un documento).
  • Entre la documentación del punto anterior deberá incluir el modelo de solicitud arriba indicado.
  • El tamaño máximo de cada archivo es de 3 MB cada uno.
  • Els formats admesos per als documents seran: .*jpg, *jpeg, *odt, *odp, *ods, *odg, *docx, *xlsx, *pptx, pdf, *png, *svg, *tiff, txt.

A través d'aquest  enllaç podrà accedir al tràmit telemàtic a la nostra seu electrònica.

Més informació

Normativa

Descàrregues