Finalitzen les proves de càrrega dels viaductes del tram La Roca del Vallès-Riudellots de la Selva

05/08/2010

Línia d’Alta Velocitat Madrir-Barcelona-frontera francesa


S’han realitzat inspeccions tècniques per tal de garantir l’òptim funcionament de 27 viaductes, 29 passos inferiors i una pèrgola

L’objectiu és obtenir informació detallada per a la correcta explotació ferroviària i planificació del manteniment preventiu

El Ministeri de Foment ha finalitzat els treballs d'inspecció i control tècnic dels viaductes situats en el tram La Roca - Riudellots de la Selva, a la província de Girona, dins la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francèsa.

Les proves de càrrega, executades per Adif, s'han realitzat amb trens formats per locomotores i vagons carregats de balast, amb què s'han executat proves estàtiques, dinàmiques i de frenat.

Aquests treballs s'han realitzat sobre 27 viaductes amb un total de 4,3 km de longitud, 29 passos inferiors i una pèrgola. L'última prova realitzada ha estat la del viaducte metàl•lic sobre l'AP-7, situat en el tram La Roca-Llinars, a la província de Barcelona. El viaducte té una longitud total de 307 m distribuïda en cinc vans.

Les proves de càrrega són preceptives i es recullen en la normativa del Ministeri de Foment i Adif. La seva finalitat és comprovar, abans de l'entrada en servei de la línia d'alta velocitat, que els viaductes i passos compleixen els requisits tècnics i de seguretat.
D'aquesta manera, es pretén obtenir un coneixement exhaustiu de l'estat de les infraestructures de la Línia d'Alta Velocitat, per garantir el compliment dels estàndards de seguretat, fiabilitat, eficàcia, comoditat i confort una vegada s'iniciï l'explotació d'aquest tram. A més, els informes emesos facilitaran en un futur la planificació de treballs de manteniment preventiu.

Els treballs s'han dut a terme en horari nocturn i han tingut en compte tres fases: anàlisi preliminar, execució de les proves i informe final. De tal manera que primer es va inspeccionar cadascun dels ponts que anava a ser objecte de la prova de càrrega i es va practicar una anàlisi dels elements estructurals i, posteriorment, es va realitzar la inspecció principal. Aquesta última part del procés serveix per obtenir informació sobre l'estat funcional i resistent de cada estructura, amb especial incidència en els fonaments i terrenys de suport.

Prèviament, en finalitzar cadascuna de les estructures, es van realitzar proves de càrrega estàtica i dinàmica amb camions disposats durant les estructures per comprovar la seva resistència i comportament.

La construcció de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa està cofinançada pel Fons de Cohesió, encaminat a afavorir el desenvolupament i la vertebració territorial a través del ferrocarril, i que contribueix a reduir les disparitats socials i econòmiques entre els ciutadans de la Unió. També es cofinança amb ajudes financeres a projectes d'interès comú en l'àmbit de la Xarxa Transeuropea de Transports (RTE-T).

El tram Barcelona-Figueres de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa compta amb una inversió aproximada de 4.200 milions d'euros. Entre Roca del Vallès i Riudellots de la Selva, un tram de 48,9 km de longitud, Adif ha finalitzat les obres de la plataforma en set subtrams (La Roca del Vallès-Llinars, Llinars-Sant Celoni, Sant Riells-Riells, Riells-Massanes, Massanes-Maçanet, Maçanet-Sils i Sils Sils-Riudellots) i està executant el muntatge de la superestructura (via, sistemes d'electrificació i instal·lacions de seguretat i comunicacions).