Es realitzaran tres simulacres d’emergència per garantir la seguretat del túnel de Perthus

Es realitzaran tres simulacres d’emergència per garantir la seguretat del túnel de Perthus

02/11/2010

Línia d’Alta Velocitat Figueres-Perpignan


Els exercicis seran els propers dies 4, 17 i 30 de novembre

El Pla de Socors del túnel de Perthus de la línia d’Alta Velocitat Figueres-Perpignan és un pla binacional el·laborat entre França i Espanya
 

La connexió de la línia d’Alta Velocitat entre Espanya i França, que entrarà en servei de forma provisional a finals d’any, es realitza a través d’un tram de via de l’anomenada secció internacional que va des de Figueres fins a Perpignan i que realitza el pas pels Pirineus a través del túnel del Perthus, a l’interior del qual es troba la frontera entre tots dos països. La construcció i explotació d’aquesta línia ferroviària entre Espanya i França té el seu origen en un acord signat a Madrid, el 10 d’octubre de 1995.

Per garantir la seguretat a l’interior del túnel del Perthus s’ha el·laborat el “Pla de Socors Binacional del Túnel de Perthus de la línia d’Alta Velocitat Perpinyà-Figueres”, un pla elaborat conjuntament per la Delegació del Govern a Catalunya, la Prefectura francesa dels Pirineus Orientals i la Generalitat de Catalunya.

El túnel de Perthus disposa de les més avançades mesures de seguretat i per verificar l’eficàcia de les mateixes, es preveu la realització de tres simulacres d’emergència que es duran a terme al llarg d’aquest mes de novembre.

Concretament, el proper dia 4 de novembre es realitzarà un simulacre de prova del Pla d’Intervenció i Socors i de l’actuació de la tripulació dels trens. La simulació consistirà en la parada d’un tren al centre del túnel, amb l’evacuació dels passatgers a través d’un dels ramals. El 17 de novembre, l’exercici previst és la simulació del descarrilament d’un tren amb múltiples víctimes. I l’últim dels simulacres, que tindrà lloc el 30 de novembre, simularà l’incendi d’un tren.

Agents implicats i direcció de les operacions de socors

En tots els simulacres d’emergència els agents implicats són la concessionària TP Ferro, i, per part espanyola, Renfe, la Direcció General d’Extinció d’Incendis i Salvaments de la Generalitat de Catalunya, el Sistema d’Emergències Mèdiques, els Mossos d’Esquadra, el Cos Nacional de Policia, l’Institut de Medicina Legal de Catalunya, Protecció Civil de la Delegació del Govern a Catalunya, Protecció Civil de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de La Jonquera. Per part francesa, els agents implicats són els equivalents als serveis espanyols esmentats, entre altres.

Degut a les característiques internacionals del túnel, la Direcció de les operacions de Socors correspondrà, en col•laboració amb l’altre país, a l’autoritat del país al territori del qual s’hagi produït l’accident. En tots els casos, les actuacions d’emergència es realitzaran per cadascun dels països entre l’entrada del túnel i el lloc de l’accident, sense tenir en compte la territorialitat. Per a Espanya, la responsabilitat general de les operacions d’emergència correspon al Delegat del Govern a Catalunya. Per a França, la responsabilitat general de les operacions d’emergència correspon al Prefecte dels Pirineus Orientals, en tant que Director de les Operacions de Socors (DOS).