El MARM resol favorablement el projecte de subministrament d'energia elèctrica per al tram
Vandellòs-Tarragona de la línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera Francesa

02/11/2010

Segons la Declaració d'Impacte Ambiental publicat avui al BOE


L'estudi d'impacte ambiental compta amb un Programa de Vigilància Ambiental que té per objectiu avaluar els possibles impactes negatius previstos durant la fase de construcció i funcionament, assegurant l'aplicació de les mesures correctores necessàries.

El Ministeri de Medi ambient, i Medi Rural i Marí ha formulat la Declaració d'Impacte Ambiental del projecte “Línia aèria per al subministrament d'energia elèctrica a les subestacions de tracció de la connexió ferroviària: Corredor Mediterrani línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-Frontera Francesa”, concloent que, sempre que s'autoritzi en l'alternativa seleccionada i en les condicions deduïdes del procés de avaluació, quedarà adequadament protegit el medi ambient i els recursos naturals.

L'objecte del projecte és la construcció de la línia elèctrica a 45 KV, d'aproximadament 33 km de longitud, per al subministrament d'energia de les quatre subestacions de tracció, previstes en el tram ferroviari Vandellòs-Tarragona: Vandellòs, Montroig, Cambrils i Encreuament, (les quals no formen part del projecte avaluat).

Al DIA avui aprovat s'estableixen una sèrie de mesures protectores i correctores encaminades a evitar, entre altres, els possibles impactes sobre l'atmosfera, la hidrologia, els espais protegits, l'afecció a la fauna i a la vegetació, així com al patrimoni cultural.

Per a la realització del projecte, el DIA exigeix que tant el promotor com els contractistes hauran de complir totes les mesures establertes durant el procés d'avaluació ambiental, així com les condicions de protecció ambiental específiques. Entre aquestes condicions es troba la de no es desviar en cap cas el curs dels cursos fluvials ni envair cap cos d'aigua durant la fase d'obres.

Per evitar l'afecció als hàbitats d'interès comunitari i àrees amb possible presència d'espècies de flora incloses en el Catàleg de la flora amenaçada de Catalunya, es minimitzarà l'obertura d'accessos utilitzant sempre que sigui possible, camins ja existents
Les actuacions però impactants s'executaran fora del període de cria i nidificació de les principals espècies d'avifauna presents en l'àmbit de estudi. En el disseny de la línia elèctrica es complirà amb el que estableix la Llei per a la protecció de l'avifauna contra la col·lisió i electrocució i les recomanacions de la Direcció General de Polítiques Ambientals i Sostenibilitat del departament de Medi ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya.

Els suports del traçat aeri es situaran preferentment en els límits de les parcel·les afectades per tal de no fragmentar les zones dedicades a l'activitat agrícola, forestal i ramadera. Una vegada finalitzat el període de vida útil de les línies elèctriques projectades, es procedirà al seu desmantellament i després d'aquest es durà a terme una revegetacion i restauració de les zones afectades.

L'estudi d'impacte ambiental compta amb un Programa de Vigilància Ambiental que té per objectiu avaluar els possibles impactes negatius previstos durant la fase de construcció i funcionament, i especialment, dels no prevists quan ocorrin, per controlar l'aplicació de les mesures previstes i assegurar així el desenvolupament de noves mesures correctores, o les degudes compensacions quan es necessitin.