Primer simulacre d’emergència al túnel de Perthus

04/11/2010

Línia Alta Velocitat Figueres-Perpignan


L’exercici ha consistit en l’aturada d’un tren amb 300 passatgers dins del túnel a causa d’un escapament de fum

La connexió de la línia d’Alta Velocitat entre Espanya i França, que entrarà en servei de forma provisional a finals d’any, es realitza a través d’un tram de via de l’anomenada secció internacional que va des de Figueres fins a Perpignan i que realitza el pas pels Pirineus a través del túnel de Perthus, a l’interior del qual es troba la frontera entre tots dos països.

Característiques del túnel de Perthus

El túnel de Perthus, una infraestructura dotada amb grans mesures de seguretat, té una longitud de 8.360 metres i està constituït per dos tubs ferroviaris connectats per ramals de comunicació cada 200 metres. Gràcies a aquesta estructura, en un cas d’emergència com el que avui se simula, els hipotètics passatgers podrien ser evacuats del túnel afectat al que s’anomena “sa” en un breu període de temps.

Per garantir la seguretat al seu interior s’ha elaborat el “Pla de Socors Binacional del Túnel de Perthus de la línia d’Alta Velocitat Perpinyà-Figueres”, un document elaborat conjuntament per la Delegació del Govern a Catalunya, la Prefectura francesa dels Pirineus Orientals i la Generalitat de Catalunya. Aquest pla que preveu la realització de tres simulacres d’emergència que es duran a terme aquest mes de novembre, i que són condició indispensable per a l’aprovació del mateix.

 

Primer simulacre al túnel de Perthus

Avui s’ha realitzat el primer d’aquests simulacres, un exercici que ha consistit en l’aturada d’un tren d’alta velocitat amb passatgers dins del túnel a causa d’un escapament de fum aparegut a la part posterior del tren. En el simulacre han participat 300 figurants, entre els que s’ha comptat amb persones amb deficiències motrius, visuals i auditives, que han hagut de ser evacuades per un dels ramals del túnel. La parada prevista del tren ha tingut lloc dins del túnel en territori francès.

Coordinació entre els efectius i direcció de l’operació

En aquest exercici de simulacre els agents implicats han estat la concessionària TP Ferro, i, per part espanyola, Renfe, la Direcció General d’Extinció d’Incendis i Salvaments de la Generalitat de Catalunya, el Sistema d’Emergències Mèdiques, els Mossos d’Esquadra, el Cos Nacional de Policia, l’Institut de Medicina Legal de Catalunya, Protecció Civil de la Delegació del Govern a Catalunya, Protecció Civil de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de La Jonquera. Per part francesa, els agents implicats són els equivalents als serveis espanyols esmentats, entre altres.

Durant la realització del simulacre s’ha establert el centre de comandament principal a l’entrada nord del túnel, França, i un segon centre de comandament a l’entrada sud, Espanya.

Degut a les característiques internacionals del túnel, la Direcció de les operacions de Socors correspon, en col·laboració amb l’altre país, a l’autoritat del país al territori del qual s’hagi produït l’accident. Per a Espanya, la responsabilitat general de les operacions d’emergència correspon al Delegat del Govern a Catalunya. Per a França, la responsabilitat general de les operacions d’emergència correspon al Prefecte dels Pirineus Orientals, en tant que Director de les Operacions de Socors (DOS). En aquest simulacre, per tant, la direcció de les operacions ha correspost al Prefecte dels Pirineus Orientals, Jean-François Delage.

En tots els casos, però, les actuacions d’emergència es realitzaran per cadascun dels països entre l’entrada del túnel i el lloc de l’accident, sense tenir en compte la territorialitat.
 

Fotos