Segon simulacre d’emergència al túnel de Perthus

Simulacre

17/11/2010

Línia Alta Velocitat Figueres-Perpignan


  • L’exercici ha consistit en el descarrilament d’un tren de passatgers dins del túnel
La connexió de la línia d’Alta Velocitat entre Espanya i França, que entrarà en servei de forma provisional a finals d’any, es realitza a través d’un tram de via de l’anomenada secció internacional que va des de Figueres fins a Perpignan i que realitza el pas pels Pirineus a través del túnel de Perthus, a l’interior del qual es troba la frontera entre tots dos països.
 
Característiques del túnel de Perthus
 
El túnel de Perthus, una infraestructura dotada amb grans mesures de seguretat, té una longitud de 8.360 metres i està constituït per dos tubs ferroviaris connectats per ramals de comunicació cada 200 metres. Gràcies a aquesta estructura, en un cas d’emergència com el que avui se simula, els hipotètics passatgers podrien ser evacuats des del túnel afectat fins al que s’anomena “sa” en un breu període de temps.
 
Per garantir la seguretat al seu interior s’ha elaborat el “Pla de Socors Binacional del Túnel de Perthus de la línia d’Alta Velocitat Perpinyà-Figueres”, un document elaborat conjuntament per la Delegació del Govern a Catalunya, la Prefectura francesa dels Pirineus Orientals i la Generalitat de Catalunya. Aquest pla que preveu la realització de tres simulacres d’emergència que es duran a terme aquest mes de novembre, i que són condició indispensable per a l’aprovació del mateix.
 
Primer simulacre  al túnel de Perthus
 
El passat 4 de novembre es va realitzar el primer d’aquests simulacres, un exercici que va consistir en l’aturada d’un tren d’alta velocitat amb passatgers dins del túnel a causa d’un escapament de fum aparegut a la part posterior del tren. Durant el simulacre es van evacuar satisfactòriament els 300 figurants que viatjaven en el tren.
 
Segon simulacre al túnel de Perthus
 
En aquest exercici d’avui s’ha simulat el descarrilament dins del túnel d’un tren de viatgers (s’ha comptat amb la presència de 50 figurants) amb el resultat de múltiples víctimes. El descarrilament simulat ha tingut lloc dins de territori francès i s’ha efectuat en temps real.
 
Amb aquest accident simulat s’ha posat a prova l’evacuació de víctimes i il·lesos del tren, la primera atenció sanitària dins el túnel, l’evacuació de ferits i il·lesos a la boca nord, la classificació de ferits, assistència sanitària, preparació per a l’evacuació i evacuació cap a hospitals així com la coordinació de disponibilitat d’assistència d’urgències a hospitals.
 
Coordinació entre els efectius i direcció de l’operació
 
En aquest exercici de simulacre els agents implicats han estat la concessionària TP Ferro, i, per part espanyola, Renfe, la Direcció General d’Extinció d’Incendis i Salvaments de la Generalitat de Catalunya, el Sistema d’Emergències Mèdiques, els Mossos d’Esquadra, el Cos Nacional de Policia, Protecció Civil de la Delegació del Govern a Catalunya, Protecció Civil de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de La Jonquera. Per part francesa, els agents implicats són els equivalents als serveis espanyols esmentats, entre altres.
 
Durant la realització del simulacre s’ha establert el centre de comandament principal a l’entrada nord del túnel, França, i un segon centre de comandament a l’entrada sud, Espanya.
 
Degut a les característiques internacionals del túnel, la Direcció de les operacions de Socors correspon, en col·laboració amb l’altre país, a l’autoritat del país al territori del qual s’hagi produït l’accident. Per a Espanya, la responsabilitat general de les operacions d’emergència correspon al Delegat del Govern a Catalunya. Per a França, la responsabilitat general de les operacions d’emergència correspon al Prefecte dels Pirineus Orientals, en tant que Director de les Operacions de Socors (DOS). En aquest simulacre, per tant, la direcció de les operacions ha correspost al Prefecte dels Pirineus Orientals, Jean-François Delage.
 
En tots els casos, però, les actuacions d’emergència es realitzaran per cadascun dels països entre l’entrada del túnel i el lloc de l’accident, sense tenir en compte la territorialitat.

> Fotos