Adif ultima la construcció de la nova estació ferroviària de Riells i Viabrea-Breda (Girona)

Estació

19/11/2010

Amb un inversió superior a 4,7 milions d’euros


Les instal·lacions, completament adaptades a persones amb discapacitat, disposen d’un edifici de viatgers de 410 m2, dos andanes i un pas inferior   

Adif està executant l'última fase de les obres de construcció de la nova estació ferroviària de Riells i Viabrea-Breda (Girona), situada a la línia Barcelona-Portbou. Aquests treballs, que suposen una inversió superior a 4,7 milions d'euros, s'emmarquen en la construcció de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa, que inclou també l'execució d'actuacions de modernització de les instal·lacions d'ample convencional a diferents punts pels quals discorre la nova infraestructura.

Gràcies a aquesta actuació, els clients del ferrocarril dels municipis als quals presta servei gaudiran d'unes instal·lacions més modernes, segures, completament adaptades i adequades a les actuals demandes de l'explotació ferroviària.

 

Fins al moment, s'ha conclòs l'estructura de l'edifici de viatgers i del nou pas inferior, la construcció de les andanes i les operacions tècniques en la superestructura (vies, catenària i instal·lacions de seguretat i comunicacions). Així mateix, s'han finalitzat els accessos i el condicionament de l'entorn, les canalitzacions dels serveis d'enllumenat, sanejament, recollida d'aigües pluvials i de les instal·lacions elèctriques i ferroviàries.

 

Actualment, s'estan duent a terme treballs de col·locació de baranes en el pas inferior, senyalització, instal·lació del tancament perimetral i tasques de pintura, pavimentat i neteja.


Descripció de les obres

 

La nova estació disposa d'un edifici de viatgers amb una superfície útil de 410 m2, distribuïts en una única planta, i està integrat per dos volums diferenciats que el doten d'un elevat grau de funcionalitat i accessibilitat. Un d'ells, de forma trapezoïdal i vidre, es destinarà a la zona d'ús públic, vestíbul de viatgers, lavabos i zona d'espera i trànsit.

 

L'altre espai, amb forma de prisma i revestit en l'exterior de pedra natural, es destinarà a dependències d'ús intern i sales tècniques. Els dos cossos estan units per una zona que allotjarà les taquilles i la cafeteria. Per la seva banda, la coberta de l'edifici unifica les dues zones i està formada per una peça amb un costat vertical i un altre inclinat que, al seu torn, serveixen com a marquesina per a incrementar el confort dels clients en cas d'inclemències meteorològiques.

 

L'estació compta amb dues andanes de 300 m de longitud cada un, les amplades van dels 4,5 mi 8 m. Tots dos andanes tenen una alçada de 68 cm respecte a la cota de carril per facilitar un accés més segur i còmode als trens. A més, el seu paviment incorpora franges de seguretat en els extrems i una banda podotàctil per orientar les persones amb discapacitat visual.

 

Per connectar dues andanes, s'ha construït un pas inferior de 22,5 m de longitud, 3,5 m d'ample i 2,5 m d'alçada. Els seus accessos es realitzen mitjançant escales fixes i ascensors, cosa que facilita el trànsit de persones de mobilitat reduïda.

 

Finalment, s'ha construït un nou accés viari a l'estació i s'ha condicionat una esplanada per destinar-la a zona d'aparcament, que disposarà de 100 places.
 

 

L'execució d'aquestes obres s'està compatibilitzant amb el funcionament de les actuals dependències provisionals de l'estació, adoptant en tot moment mesures per minimitzar les afeccions als clients i al servei.

 

La Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa, dins el període 2000-2006, ha estat cofinançada pel Fons de Cohesió, en les obres de plataforma del tram Madrid-Barcelona, així com el subministrament i muntatge de via del tram Madrid -Vilafranca del Penedès i instal·lacions d'electrificació, senyalització i comunicacions del tram Madrid-Lleida, amb una ajuda que puja a 3.388,9 milions d'euros.

Els Ajuts RTE-T (Xarxes Transeuropees de Transport), en el mateix període, han finançat els estudis i projectes, així com les obres de la plataforma del tram Maçanet-Sils, amb una ajuda que puja a 70,9 milions d'euros.

 

En el període 2007-2013 seran cofinançades per les ajudes RTE-T les obres d'adequació per a la seva explotació en ample internacional, del tram Girona Mercaderies-Variant de Figueres, amb una ajuda de 6,1 milions d'euros.

 

El tram Barcelona-Figueres de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa compta amb una inversió aproximada de 4.200 milions d'euros.

 

El Banc Europeu d'Inversions participa també en el finançament d'aquest projecte.