Adif instal·la un nou sistema d’electrificació més segur i fiable als túnels de Barcelona

rangel, sanchez doblado i pérez sanz

15/12/2008

Entre el 25 de desembre i el 5 de gener


  • El muntatge dels 47,5 km de catenària rígida s’iniciarà al túnel de Passeig de Gràcia
  • L’actuació obligarà a interrompre el servei ferroviari entre Barcelona Sants i Clot-Aragó pel túnel de Passeig de Gràcia,  per la qual cosa es reestructuraran els serveis ferroviaris que circulen en aquest trajecte
  • La informació, l’atenció al client i la seguretat en les estacions es reforçaran amb 75 persones per torn i el telèfon 902 24 02 02, i les web www.renfe.com i www.adif.es oferiran informació específica de les modificacions en el servei

Adif, entitat pública empresarial adscrita al Ministeri de Foment i encarregada de la gestió i el desenvolupament de la xarxa ferroviària, executarà a partir de dijous, 25 de desembre, i fins dilluns, 5 de gener, les obres d’instal·lació de la nova catenària rígida en el túnel de Passeig de Gràcia. Aquests treballs consistiran a muntar els perfils d’alumini i el fil de contacte de la nova instal·lació que subministra electricitat als trens.

La catenària rígida es muntarà en un tram de 47,5 km de línia, que comprèn els trajectes Montcada Bifurcació-L’Hospitalet, Barcelona Sants-Passeig de Gràcia-La Sagrera i els ramals de connexió situats en l’interior dels túnels de Barcelona.

El passat mes d’agost, Adif va iniciar els primers treballs, que han consistit en el replantejament, la perforació i la col·locació dels suports i les fixacions, que se situen aproximadament cada deu metres i que subjectaran els perfils d’alumini que contindran la futura catenària. A partir del dijous 25 de desembre es muntarà, mitjançant maquinària especialitzada, el fil de contacte dins d’uns perfils d’alumini, a més de  realitzar les instal·lacions complementàries i les proves de validació dels sistemes nous.

Més fiabilitat i seguretat
La catenària rígida dota les instal·lacions d’una elevada fiabilitat, assegurant, així, la regularitat de les circulacions en què les característiques de l’explotació, i l’interior dels túnels, així ho requereixin. El muntatge de la nova catenària millorarà de manera significativa la qualitat del servei en uns trajectes que registren un elevat trànsit en requerir un menor manteniment, disposar d’una gran capacitat de transport de corrent i oferir més prestacions de durabilitat, robustesa i resistència, a més de prevenir incidències relacionades amb la línia aèria de contacte.

Un altre dels avantatges que ofereix aquest tipus de catenària rígida és que en línies electrificades de corrent continu, com les de la xarxa ferroviària d’ample convencional, es redueix el desgast i la substitució dels seus elements es fa de manera automàtica mitjançant maquinària especialitzada.

El contracte de modernització del sistema d’electrificació en els túnels de Barcelona té un pressupost d’adjudicació d’11.704.556,71 euros.

Reestructuració de serveis
A causa de l’execució dels treballs d’instal·lació de catenària rígida que Adif durà a terme al túnel de Passeig de Gràcia, entre el 25 de desembre i el 5 de gener, Renfe establirà una programació especial per als serveis ferroviaris de Barcelona. Aquesta modificació té com a objectiu essencial facilitar la connexió dels serveis de Rodalies i Mitjana Distància a Barcelona amb la resta de l’àrea metropolitana, Tarragona i Girona.

Renfe Rodalies
Entre el 25 de desembre i el 5 de gener, els trens de Rodalies prestaran serveis d’horari festiu. Excepte els dies 29, 30 i 31 de desembre, en els quals s’incrementarà la freqüència de pas a fi de facilitar la mobilitat dels viatgers que es produeix en aquestes dates.

A més, s’ha programat la següent reestructuració de serveis:

Línies 1 (Maçanet – L’Hospitalet), 3 (L’Hospitalet – Vic) i 4 (Manresa – Sant Vicenç de Calders) mantenen el seu recorregut habitual

Línia 2 (Sant Vicenç de Calders – Maçanet)
• Els trens de la línia 2 nord iniciaran o finalitzaran el seu recorregut a l’Estació de França. (Maçanet – Sant Celoni – Estació de França)
• Els serveis de la línia 2 sud iniciaran o finalitzaran el seu recorregut a Barcelona Sants. (Sant Vicenç de Calders – Vilanova – Barcelona Sants) 

Línia 10 (Barcelona –Aeroport)
• Els trens de la línia 10 de Rodalies iniciaran o finalitzaran el seu recorregut a Barcelona Sants (Aeroport – Barcelona Sants). A més, s’establirà un servei alternatiu per carretera entre Estació de França i Aeroport.

Línia 7 (Martorell – L’Hospitalet):
• Servei habitual els dies 25, 26, 27 i 28 de desembre i 1, 2, 3, 4 i 5 de gener.

• Els dies 29, 30 i 31 de desembre es prestarà el servei en el trajecte Martorell – Sant Andreu Arenal. Des d’aquesta estació, el viatgers podran continuar el seu desplaçament amb trens de les línies 3 i 4 de Rodalies. 

Renfe Media Distància

Barcelona – Girona – Porbou

• Tots els trens iniciaran o finalitzaran el seu recorregut a Barcelona Estació de França.

Així cada tren realitza el seu recorregut habitual en el trajecte Clot – Maçanet – Girona – Portbou i no efectua parada a Passeig de Gràcia i Sants. Els viatgers que vulguin continuar el seu desplaçament tenen els serveis de la línia 1 de Rodalies Clot – Plaça de Catalunya – Sants i la línia 1 de Metro.

Barcelona – Tarragona / Tortosa/ Reus – Lleida / Casp – Saragossa

• Els dies 25, 26, 27 i 28 de desembre i 1, 2, 3, 4 i 5 de gener, els trens de Mitjana Distància direcció sud circularan desviats pel túnel de Plaça de Catalunya, i iniciaran o finalitzaran el seu recorregut a l’estació de Sant Andreu Comtal. Excepte el tren Barcelona (19.06) – Reus (20.50) i el Reus (21.18) – Barcelona (23.40), que inicien o finalitzen el seu recorregut a Sants entre el 25 de desembre i el 5 de gener.

• Els dies 29, 30 i 31 de desembre aquests serveis finalitzaran i iniciaran el seu recorregut a Barcelona Sants. 

Renfe Llarga Distància
Els trens de Llarga Distància Lorca – Montpeller, Montpeller – Cartagena i Estrella Costa Brava circularan desviats per Plaça de Catalunya.

Pla de Comunicació i Atenció al Client, Impulsa
Per atendre les necessitats d’informació dels viatgers, Adif i Renfe reforçaran els equips d’atenció al client i de seguretat a les estacions afectades. En total, s’incorporaran 75 persones per torn per tal d’informar els viatgers dels canvis en la programació i les alternatives de transport. 

D’altra banda, es distribuiran 250.000 fullets informatius, s’instal•laran cartells i s’emetran missatges a través de la megafonia de les estacions i els trens, les pantalles informatives, i també de les màquines autovenda. A les estacions on es produeixin modificacions sobre el servei habitual es complementarà tota la informació amb senyalística horitzontal per ajudar a l’encaminament dels viatgers.

A més, els viatgers podran consultar les modificacions de servei en el telèfon 902 24 02 02, servei SMS o en les web www.renfe.com i www.adif.es.

Pla de Contingències
A fi d’evitar possibles incidències que afectin la circulació ferroviària en el túnel de Plaça de Catalunya, Adif i Renfe han intensificat les mesures de prevenció en aquest trajecte. Així mateix s’ha dut a terme un pla de contingències a fi de donar una ràpida resposta davant de possibles incidències a aquest túnel. Entre les mesures destaquen:

• Revisió exhaustiva i comprovació periòdica dels equips d’informació, tant en estacions com en trens
• Posada a punt d’elements de trànsit de viatgers, ascensors, escales i senyalització, entre d’altres
• Increment de personal d’assistència de trens a la via
• Disposició de brigades permanents de personal tècnic d’infraestructura de via, seguretat i comunicacions, i electrificació. Per a aquest últim aspecte s’han instal·lat dues vagonetes a ambdós extrems del túnel
• Treballs de supervisió nocturns de les instal·lacions del túnel de Plaça de Catalunya a fi de garantir la fiabilitat del servei en els trams Clot / Sant Andreu Arenal – Barcelona Sants
• Personal de circulació en punts estratègics, com Bifurcació Marina, Sant Andreu Arenal i Plaça de Catalunya per a la gestió del trànsit ferroviari

Així mateix, a fi d’oferir una ràpida resposta davant possibles incidències que afectin la circulació pel túnel de Plaça de Catalunya, Adif i Renfe han desenvolupat un pla davant les possibles contingències que consisteix bàsicament en:

- Encaminament dels viatgers al servei de Metro. Per tal de facilitar la mobilitat dels viatgers, Renfe i TMB han establert un acord pel qual els títols de transport de Renfe siguin vàlids per accedir al metro en les estacions de ferrocarril quan es produeixin incidències en el túnel de Plaça de Catalunya.

[A la nota de premsa adjunta podeu consultar gràfics i plànols complementaris.]

> Fotos