Foment invertirà en l'ampliació i millora de la Xarxa de Rodalies de Barcelona un total de 4.000 M€

20/02/2009

  • Augmenta la capacitat de la infraestructura mitjançant la duplicació de via en 80 quilòmetres i la construcció de 25 quilòmetres de noves línies
  • Es renova la infraestructura i instal·lacions de la xarxa existent, incloent la implantació del sistema de senyalització ERTMS i GSMR en tota la xarxa de Rodalies
  • Es modernitzen totes les estacions, un total de 107, eixamplant i prolongant andanes de 200 metres de longitud i fent-les accessibles per a persones amb mobilitat reduïda
  • El pla contempla també la construcció de 9 estacions noves; 11 nous intercanviadors i gairebé 7.000 noves places d'aparcament de dissuasió

La Ministra de Foment, Magdalena Álvarez, ha presentat avui al Consell de Ministres el pla d'infraestructures ferroviàries de la Rodalia de Barcelona que suposarà una inversió de 4.000 milions d'euros, a licitar en el període 2008-2015. Amb aquest pla, el Govern expressa la seva ferma voluntat per millorar i potenciar les infraestructures ferroviàries de Barcelona.

El pla ve a desenvolupar la política d'infraestructures i transports establerta en el Pla Estratègic d'Infraestructures i Transport 2005-2020 (PEIT) aprovat pel Govern el juliol de 2005. En aquest sentit, el Pla de Rodalies de Barcelona assumeix les directrius d'actuació del PEIT, en un marc de mobilitat sostenible, definint i programant les actuacions a portar a terme en l'àmbit de les infraestructures ferroviàries de Rodalies de Barcelona.

Anàlisis i objectius del Pla

La xarxa de Rodalies de Barcelona té actualment una extensió de 467 quilòmetres de longitud, distribuïts en 6 línies; compta amb 107 estacions i 10 intercanviadors. La Xarxa dóna servei a 4,1 milions d'habitants repartits en 79 municipis.

L'anàlisi i diagnòstic de la xarxa que s'ha dut a terme reflecteix que, actualment, les Rodalies de Barcelona tenen una bona cobertura territorial. No obstant això, cal la modernització i l'homogeneïtzació de la xarxa per incrementar la fiabilitat de les instal·lacions i eliminar les afeccions al servei.

En aquest sentit, els objectius del Pla de Rodalies de Barcelona es resumeixen en els següents punts:

- Oferir una major qualitat del servei mitjançant la modernització, renovació i ampliació dels elements de la infraestructura.
- Augmentar la capacitat de les infraestructures, de manera que aquestes permetin un major nombre de circulacions per línia, i trens de major longitud per tenir un major nombre de places per tren.

Contingut del Pla de Rodalies

En persecució d'aquests objectius i amb una inversió total de 4.000 milions d'euros, el pla contempla principalment les següents actuacions:

1) la modernització de la infraestructura mitjançant la instal•lació del sistema de senyalització ERTMS i GSMR en tota la xarxa, i la renovació de la catenària; la creació de noves subestacions elèctriques i telecomandament d'Energia

2) la modernització i homogeneïtzació de les 107 estacions existents, de manera que:

- totes tinguin andanes de 200 metres de longitud per acollir trens de major capacitat
- es resolguin els problemes d'altura i amplada de les andanes en nombroses estacions
- totes siguin accessibles per a persones amb mobilitat reduïda
- l'extensió de la xarxa, i per tant l'augment de la seva capacitat, mitjançant la construcció de 25 quilòmetres nous de via i la duplicació de 80 quilòmetres de línies. Amb això, tota la xarxa de Rodalies de Barcelona tindrà via doble
- la construcció de 9 estacions noves, i 11 nous intercanviadors
- els estudis per desenvolupar la nova línia orbital ferroviària
- l'increment d'aparcaments dissuasoris, amb la construcció de 6.891 noves places

En acabar el Pla, la Xarxa de Rodalies de Barcelona disposarà d'un total de 492 quilòmetres de línies, 121 estacions, i un total de 21 intercanviadors, donant així cobertura a 80.000 habitants més.

També s'aconseguirà un increment del 60% de l'oferta comercial i es reduiran els temps de viatge en un 20%.