Foment licita l'estudi per a la integració del ferrocarril en el nucli urbà de Sitges, Barcelona

26/02/2009

  • El pressupost de licitació puja a 580.000 €
  • El termini d'execució és de 24 mesos

El Ministeri de Foment ha licitat avui amb la seva publicació en el Butlletí Oficial de l'Estat, el Contracte de Consultoria i Assistència per a la redacció de l'Estudi de la Integració urbana del ferrocarril al seu pas pel terme municipal de Sitges. El pressupost base de licitació puja a 500.000 euros (580.000 € IVA inclòs) i el seu termini de redacció de 24 mesos.

El Pla estratègic d'Infraestructures i Transport (PEIT), aprovat mitjançant acord del Consell de Ministres de data 15 de Juliol de 2005, estableix entre els seus objectius la recuperació d'un marc d'intervenció integrada de l'Administració General de l'Estat a la ciutat, en concertació amb les altres Administracions, que doni respostes a les necessitats d'inserció de les infraestructures ferroviàries en el mig urbà.

En aquesta línia d'actuació, el passat 24 d'Abril de 2008 es va signar el Protocol de Cooperació entre Ministeri de Foment, ADIF, Generalitat de Catalunya i Ajuntament de Sitges, per a l'estudi de la integració del ferrocarril en el nucli urbà de Sitges.

Característiques Tècniques

La línia fèrria C-2: St Viçens de Calders - Vilanova - Barcelona, que està conformada per una via doble electrificada, passa pel municipi de Sitges entre la ciutat i el mar, en situacions de diferents tipologies, amb les principals peculiaritats d'integració urbana següents:

  • El trànsit actual de viatgers és principalment local, ja que presten únicament serveis regionals i de rodalies.
  • La línia discorre al terme municipal en la seva part Oest al costat de la costa, fins que se separa per vorejar inicialment i travessar finalment el nucli urbà, al llarg de passadissos ferroviaris molt estrets, cosa que condiciona l'encaix d'alternatives de traçat, per a una vegada passat el port esportiu tornar a situar-se al costat de la franja costanera.
  • La situació del ferrocarril entre la ciutat i el mar produeix un cert efecte barrera, plantejant-se la necessitat de millorar la permeabilitat transversal i el tractament dels marges de la línia.
  • D'altra banda, es posa en qüestió la suficiència del servei de l'actual estació de viatgers, en quant a les seves condicions d'accessibilitat en relació amb els nous creixements previstos, amb el possible plantejament de la necessitat d'una altra estació al municipi.

En el Contracte que ara es licita es plantejaran diferents alternatives d'actuació, amb els següents objectius:

  • Integrar la línia fèrria en l'àmbit que, en raó del model territorial previst per l'Ajuntament en el seu Pla d'Ordenació Municipal, minimitzi l'efecte barrera del traçat actual en l'estructura urbana de Sitges
  • Millorar el medi ambient urbà de la zona veïna al ferrocarril.
  • Millorar l'accessibilitat al servei ferroviari dels habitants de Sitges, analitzant la viabilitat i oportunitat d'establir una nova estació al municipi

El resultat dels treballs serà la redacció d'un Estudi que, partint de la situació existent, desenvolupi l'estudi d'alternatives, i proposi l'opció o opcions més recomanables, definiéndolas amb el nivell tècnic d'un avantprojecte.

A l'estudi d'integració es contemplaran i definiran, en primer lloc, diferents alternatives per a la integració del ferrocarril al municipi. Aquestes alternatives s'analitzaran des del punt de vista constructiu, ambiental, paisatgístic i econòmic, avaluant-se en funció d'una anàlisi multicriteri.

Dins de l'estudi s'analitzaran també expressament el grau d'afecció de les alternatives propostes al trànsit ferroviari existent i previst.

En segon lloc, s'analitzaran les possibilitats d'ingressos per al finançament de l'operació d'acord amb les plusvàlues urbanístiques, tant sobre els sòls ferroviaris que no resultin necessaris per a l'explotació ferroviària, com sobre els sòls privats beneficiats per l'operació.