Foment adjudica obres per millorar les Rodalies de Barcelona per valor de 22 milions d'euros

18/09/2009

Els projectes adjudicats ahir en el Consell d'Administració de la SEITT s'emmarquen en el Pla de Rodalies de Barcelona.


  • S’implantarà la xarxa de comunicacions mòbils ferroviaris en un total de 470 quilòmetres de via i en les seves zones confrontants, amb un pressupost de 16,57 M€.
  • Es rehabilitaran les instal·lacions no ferroviàries per garantir la funcionalitat i seguretat dels túnels de Terrassa, Sabadell i Barcelona-en els seus trams I, II i III - davant situacions d'emergència, amb un pressupost de 5,38 M€.

El Ministeri de Foment ha adjudicat obres per valor de 21.955.616,17 euros per millorar les Rodalies de Barcelona. Es tracta concretament dels projectes per implantar la xarxa de comunicacions mòbils ferroviaris (GSM-R) en 470 quilòmetres de via, i per a la rehabilitació de les instal·lacions no ferroviàries que garantiran la funcionalitat i seguretat dels túnels de Terrassa, Sabadell i Barcelona en els seus trams I, II i III.

Ambdues actuacions, que van ser adjudicades ahir durant la celebració del Consell d'Administració de la Societat Estatal d'Infraestructures del Transport Terrestre (SEITT), s'emmarquen en el Pla de Rodalies de Barcelona 2008-2015.

Implantació de la xarxa de comunicacions mòbils ferroviàries

Les obres corresponents a la instal·lació de la xarxa de comunicacions mòbils ferroviari GSM-R (Global System Mobile-Railways) han estat adjudicades a l'empresa Instal·lacions Inabensa, S.A. per 16.575.472,49 euros (IVA exclòs). El termini d'execució de les obres és de 28 mesos.

El projecte té en compte la implantació del sistema GSM-R en un total de 470 quilòmetres de via i zones confrontants de la Xarxa de Rodalies. A més, inclou una sèrie de ramals addicionals amb 30 quilòmetres de via a cel obert i 57 quilòmetres de via en túnel o zona soterrada.

Mitjançant aquest contracte es desenvolupa la primera i la segona fase del projecte constructiu:

- La primera fase té en compte la instal•lació de GSM-R en tota la xarxa llevat d'en els trams: Línia 3 Terrasa-Manresa i Línia 4 Canovelles-Vic-Ripoll. Aquesta fase suposa la instal·lació de GSM-R en un total de 396,6 kms.

- La segona fase, també objecte d'aquesta actuació, consisteix en la integració del GSM-R sobre instal·lacions ja existents.

En el futur, serà escomesa la tercera fase del projecte constructiu que suposarà la instal·lació de GSM-R en els trams de la Línia 3 Terrasa-Manresa i Línia 4 Canovelles-Vic-Ripoll amb una longitud total aproximada de 103,1 kms.

Els treballs a desenvolupar inclouen, de manera general, les següents actuacions:

-  Estudi geotècnic de la línia.
- Execució de l'obra civil necessària per a la implantació del sistema: armaris intempèrie, repetidors i torres de comunicació.
- Subministrament i instal·lació del sistema d'antenes radiants.
- Subministrament, instal·lació i entrada en servei de l'equipament de xarxa GSM-R corresponent al subsistema d'estacions base (BSS).
- Subministrament, instal·lació i posada en marxa de l'equipament per als armaris intempèrie.
- Mesures de Qualitat i Avaluació de Xarxa.
- Entrada en servei del sistema privat de radiotelefonia proporcionada per la xarxa GSM-R.
- Sistema de gestió-supervisió de xarxa BSS incloent la gestió integrada de repetidors i equips d'alimentació.
- Rehabilitació d'instal·lacions no ferroviàries

El contracte per a la rehabilitació de les instal·lacions no ferroviàries dels túnels de Rodalies de Barcelona ha estat adjudicat a la unió temporal d'empreses (UTE) formada per Sistemes i Muntatges Industrials, S.A. i Thales Transport, Signalling & Security Solutions, S.A.U. per 5.380.143,68 euros (IVA exclòs). El termini d'execució de les obres és de 5 mesos.

L'objecte d'aquesta actuació és la modernització de les instal·lacions existents i la construcció de què calguin per garantir la funcionalitat i seguretat dels túnels de Terrassa, Sabadell i Barcelona (en els seus trams I, II i III) en les situacions d'emergència.

Entre els treballs a dur a terme als túnels de Terrassa, Sabadell i Barcelona (tram I, II i III) destaquen els següents:

- Senyalització d'emergència
- Presses de corrent
- Enllumenat d'emergència principal
- Enllumenat d'emergència autònom
- Augment de la potència del subministrament
- Monitorització i control de l'enllumenat
- Sanejament de la resta d'instal·lacions elèctriques i unes altres obres de rehabilitació.