José Blanco supervisa les obres de la Línia d'Alta Velocitat a l'entorn de la Sagrada Família

Blanco visita temple

22/09/2009

El ministre de Foment, José Blanco, ha supervisat avui a Barcelona les obres de la Línia d'Alta Velocitat Ferroviària en l'entorn de la Sagrada Família, pertanyents al tram Sants-la Sagrera.

El ministre ha volgut així conèixer in situ les característiques tècniques d'aquest projecte i les proves i els treballs previs a la construcció del túnel que està desenvolupant l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif), i ha mostrat especial interès en els referits al reforç de la seguretat i estabilitat del temple.

El tram Sants-la Sagrera de la línia d'alta velocitat té una longitud de 5,64 quilòmetres de longitud i discorre en túnel fins a la futura estació de la Sagrera. Els primers 422 metres i els últims 395 metres es realitzaran mitjançant el sistema de fals túnel entre pantalles, mentre que els 4.823 metres restants es construiran amb el lloc de treball de tuneladora.

Amb la solució adoptada, s'aconsegueix que el túnel entre Sants i la Sagrera no discorri en cap punt del seu recorregut baix edificis, i el faci sempre per la zona central dels carrers Mallorca, Diagonal i Provença.

Amb caràcter previ al pas de la tuneladora, en el tram del seu recorregut al costat del temple de la Sagrada Família, distant més d'un quilòmetre de la boca d'inici de la perforació, i donada la seva singularitat estructural, s'ha disposat una protecció específica mitjançant una pantalla permeable de pilotis d'1,5 metres de diàmetre i uns 40 metres de profunditat.

Aquesta barrera aïllarà el temple de les obres d'execució del túnel. A més es construirà un donat longitudinal de formigó al costat de la pantalla de 3x3 metres, i es millorarà el terreny mitjançant injeccions de consolidació.

Últimes actuacions
Les últimes actuacions en l'obra van començar el passat 8 de setembre, amb la construcció de les pantalles del pou dels carrers Mallorca-Padilla a Barcelona per al túnel de la Línia d'Alta Velocitat.

La instal·lació s'utilitzarà com a punt de manteniment de la tuneladora i, posteriorment, tindrà la funció de pou de ventilació i sortida d'emergència del túnel.

El pou té una estructura circular formada per pantalles amb un diàmetre interior de 19,7 m. Per a la seva execució s'utilitzarà una màquina hidromaduixa, un sistema que ofereix màximes garanties de seguretat i minimitza l'impacte sobre el terreny. Aquesta màquina col·locarà les pantalles, d'1 m de gruix, fins a una profunditat de 46,5 m, de manera que la part superior estarà situada a una altura de 38,8 m pel que fa a la contravolta (sòl) del túnel.

La profunditat de l'excavació interior serà de 41 m, amb la qual cosa està previst extreure 12.500 m3 de materials. Per a la realització de les pantalles, s'utilitzaran 3.500 m3 de formigó, 200.000 kg d'acer i 20.000 kg de barres de polímer reforçat amb fibra de vidre.

Prèviament, s'havien realitzat el desviament i reposició dels serveis i canalitzacions afectades, el muntatge de les instal·lacions, la ubicació de la maquinària necessària per executar la construcció del pou i altres treballs previs.