El Govern aprova el finançament de l’estació de La Sagrera, a Barcelona

18/12/2009

Autoritzada l’addenda que estableix les noves condicions acordades pel Ministeri de Foment, la Generalitat i l’Ajuntament


> L’addenda plasma el compromís adquirit pel Ministre de Foment de realitzar una aportació de 255 M€, en el període 2009-2013, amb càrrec a les inversions en infraestructures que l’Estat destina a Catalunya.
 
El Consell de Ministres ha autoritzat avui la subscripció d'una addenda que modifica parcialment el conveni de 2002 per al desenvolupament de les actuacions relatives a la Xarxa d'Alta Velocitat a la ciutat de Barcelona, i en què s'inclou el finançament de l'estació de la Sagrera.

L'addenda ve a plasmar el compromís assolit el passat 21 de maig pel ministre de Foment, José Blanco, davant l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu i el conseller de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya, Joaquím Nadal, per garantir la construcció i finançament de l'estació, mitjançant una aportació addicional-per part de l'Administració General de l'Estat - de 255 milions d'euros (51 milions anuals durant el període 2009-2013), amb càrrec a les inversions en infraestructures que l'Estat destina a Catalunya.

 

En el conveni de 2002, subscrit entre el Ministeri de Foment, la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona i RENFE (avui ADIF), s'especificava el mètode per al finançament de les obres de l'Estació de la Sagrera, així com l'aportació a realitzar per les diferents parts. En ell es preveia un finançament parcial, completada amb els beneficis derivats dels aprofitaments urbanístics obtinguts pels terrenys alliberats de l'ús ferroviari.

 

Les obres de l'estació es van estimar llavors (any 2002) en 335 milions d'euros, dels quals el Grup Foment va comprometre una aportació màxima de 134 milions.

 

El canvi en el sector del mercat immobiliari, així com l'increment dels costos previst per a l'execució de l'estació-que actualment s'estima en 702,5 milions d'euros - fan necessari canviar l'esquema de finançament previst el 2002, així com el planejament urbanístic associat. Aquesta modificació queda recollida en l'addenda aprovada avui pel Consell de Ministres.

Contingut de l'addenda
Per cobrir el cost derivat de la construcció de l'estació de la Sagrera (702,5 milions d'euros), l'Administració General de l'Estat es compromet a aportar a ADIF 255 milions d'euros, durant el període 2009-2013, a raó de 51 milions per anualitat, amb càrrec a les inversions en infraestructures que l'Estat destina a Catalunya.

 

ADIF, per part seva, aportarà directament 161 milions d'euros per a la construcció de l'Estació, instal·lacions i serveis ferroviaris.

 

La resta, 286,5 milions d'euros, serà també aportació d'ADIF, però amb càrrec als aprofitaments urbanístics de l'operació. Per fer-ho, l'addenda preveu l'atribució a ADIF dels aprofitaments urbanístics que li permetin cobrir els seus compromisos de finançament.

 

L'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya es comprometen, en els seus respectius àmbits competencials, a la tramitació i aprovació dels instruments de planejament i gestió urbanística que resultin necessaris, de manera que l'operació urbanística s'ajusti a les necessitats derivades del Projecte d'infraestructura ferroviària.