Fomento adjudica por 589,2 millones de euros la construcción de la estructura y los accesos de la estación de La Sagrera(Barcelona)

29/03/2010

Línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa


  • Amb una afluència estimada de 100 milions d'usuaris, aquesta estació es convertirà en un pol estratègic de la xarxa de transport públic en l'àrea metropolitana de Barcelona.
  • Donarà servei a circulacions tant d'alta velocitat com de proximitats i regionals, i connectarà amb les xarxes de metre i autobusos.
  • La Sagrera es construirà amb criteris d'eficiència energètica i sostenibilitat, i serà completament accessible a persones de mobilitat reduïda.

El Ministeri de Foment ha aprovat l'adjudicació de les obres de construcció de l'estructura i els accessos de l'estació de la Sagrera, a Barcelona. El Consell d'Administració d'Adif ha aprovat en la seva reunió d'avui aquesta adjudicació per un import global de 589.244.830, 7 euros (IVA inclòs).

Les obres de construcció de l'estructura han estat adjudicades a l'UTE integrat per les empreses Dragados, Acciona, Comsa i Acsa, mentre que les corresponents als accessos s'han adjudicat a l'UTE conformat per Rubau, Cotrepitja, FCC Construcció i Ferrovial Agromán.

Amb aquesta actuació es dóna un nou impuls a la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francès. La nova estació de la Sagrera es convertirà en un dels pols estratègics per al desenvolupament de la xarxa de transport públic en l'àrea metropolitana de Barcelona i s'estima que comptarà amb uns 100 milions d'usuaris anuals.

Aquesta important actuació constructiva, que connectarà la Línia d'Alta Velocitat amb les xarxes de rodalies, regionals, metre, autobús i taxis, així com amb el transport privat, representarà igualment una gran operació de transformació urbanística de la zona en què s'ubica, generant en el seu entorn nou oportunitats de desenvolupament socioeconòmic.

Principals beneficis

Els principals beneficis derivats de l'execució del projecte seran els següents:
- Creació d'una nova estació que integrarà en un mateix edifici, en dos nivells diferents, els trànsits de proximitats i regionals per via convencional, i els d'alta velocitat i llarga distància en amplada UIC.
- Creació d'un espai intermodal que connectarà la Línia d'Alta Velocitat amb les de proximitats, autobusos i metre.
- El disseny de la nova estació incorpora criteris d'accessibilitat integral per a persones amb mobilitat reduïda, i criteris d'eficiència energètica i sostenibilitat per aconseguir un ús racional de l'energia i un consum responsable dels recursos naturals.
- Configuració d'un nou espai urbà sobre els terrenys que allibera tota l'actuació ferroviària, mitjançant la construcció d'una nova estació semisoterrada de diversos nivells cuya explotació està orientada als clients del ferrocarril.
- Millora de les condicions d'accés a la manera de transport ferroviari a la ciutat de Barcelona.
- Creació de nous accessos ferroviaris i viaris en els àmbits urbans de la Sagrera i Sant Martí de la ciutat de Barcelona.
- Augment de la seguretat amb l'adequació de l'esquema de vies per a tecnologies punta en sistemes de conducció automàtica de trens.
- Increment de la capacitat i la regularitat, com a resultat de disposar, almenys, de doble via en tot el trajecte.
- Augment del confort, en establir-se unes condicions òptimes de rodament i traçat.
- Reducció de temps de viatge i augment de la freqüència de serveis, en disposar d'una platja de vies específica per a la logística i l'estacionament dels trens.

Execució de l'estructura
Aquest projecte, que compta amb un pressupost d'adjudicació de 366.442.634, 3 euros, IVA inclòs, comprèn l'execució de l'estructura de l'estació i té en compte totes les actuacions necessàries per a l'execució de les obres d'infraestructura, via i edificació com ara moviments de terra, obres de drenatge, estructures, reposició dels serveis i servituds afectades, incloent les instal·lacions ferroviàries de la línia convencional fins a la seva entrada en servei.
El projecte s'inscriu dins el conjunt d'actuacions de regeneració urbana del sector Sant Andreu-la Sagrera com una infraestructura majoritàriament ferroviària, però amb un destacat factor urbanístic pel gran valor d'aquest espai en la Ciutat Comtal i l'eficiència en el moviment de persones, que ha derivat en una solució d'estació semisoterrada, amb diversos nivells i que cobrirà un gran parc lineal.
La disposició volumètrica de l'estructura donarà continuïtat a l'espai públic generat sobre les vies actuals. Aquesta actuació permetrà desenvolupar de forma paral·lela diferents aspectes arquitectònics, funcionals i d'urbanització del parc de Sant Martí.
Els nivells superiors corresponen a l'alta velocitat i a l'estació d'autobusos interurbans, el seu accés principal es fa des del barri de la Sagrera al gran pati de connexions amb autobús, proximitats i metre. El vestíbul té un gran espai central d'acollida, taquilles i zona comercial. La zona de sortides es situa en el costat nord i les arribades al sud, mitjançant espais oberts a les andanes d'alta velocitat.
Les dues vies d'alta velocitat s'obren en un fes de deu vies, dues generals i vuit de servei, que es situen en el nivell superior de la futura estació, on l'estructura es compon de quatre andanes de 400 m de longitud i un cinquè de 200 m, tots amb una amplada de 12 metres.
Els nivells inferiors es destinen als serveis de rodalies, el metre i aparcaments, i el seu accés principal es fa des del barri de Sant Martí, a una cota força més baixa que el de la Sagrera. El vestíbul de proximitats té dos nivells, el primer dels quals permet l'entrada des del parc de Sant Martí i la connexió a les andanes d'alta velocitat. El segon i principal, pel qual s'accedeix a proximitats a través d'un gran atri, prestarà els serveis de venda de bitllets i zona comercial, permetent la connexió amb metre i aparcament.

Les vies existents de la xarxa convencional seran objecte d'una profunda remodelació per adequar el seu pas per la futura estació i fer-les compatibles amb la nova Línia d'Alta Velocitat. El traçat començarà a baixar per situar-se en el nivell inferior, obrint-se en un fes de vuit vies al pas per l'estació amb 4 andanes de 240 m de longitud.
A un costat i a l'altre del vestíbul de proximitats s'integren en la mateixa estació quatre grans aparcaments amb una capacitat aproximada de 2.500 vehicles, per a servei tant de l'estació ferroviària com de la d'autobusos i en un futur de la zona de serveis que es construirà en l'entorn.

Ambdues zones de l'estació, costat la Sagrera i costat Sant Martí, queden unides per un gran pati de connexions en el costat de la Sagrera que conforma el nus intermodal del conjunt on es troben serveis d'alta velocitat i llarga distància, proximitats i regionals, línies regulars i discrecionals d'autobusos, i les línies 4 i 9 del metro de Barcelona.
L'estructura de l'edifici s'ha projectat de manera que es permet a les persones amb mobilitat reduïda l'accés i la circulació pel mateix en els termes previstos en la seva normativa específica, garantint l'accessibilitat integral de l'edifici en tots els espais oberts al públic.

Així mateix s'han tingut en compte els conceptes relatius a l'estalvi d'energia i aïllament tèrmic, de tal manera que s'aconsegueix un ús racional i eficient de l'energia necessària per a la sostenibilitat i adequada utilització de l'edifici.

Construcció dels accessos
En l'àmbit dels accessos a l'estació de la Sagrera, cuyo projecte compta amb un pressupost d'adjudicació de 222.802.196, 4 euros (IVA inclòs), i el seu àmbit d'execució es situa entre el Puente de Bac de Roda fins a la futura estació de la Sagrera, amb una longitud de 220 m, i des d'aquest punt fins al denominat triangle ferroviari, amb una longitud de 780 m.
Les obres comprenen l'execució dels accessos a la futura estació de la Sagrera, tant ferroviaris com viaris, i part de l'estructura de l'estació d'autobusos. El tram s'inicia sota el pont Bac de Roda i comprèn les dues vies generals d'alta velocitat, que s'obren en un fes d'accés a la futura platja de deu vies, dues generals i vuit de servei de la futura estació. En aquest tram de 220 m, les vies es cobreixen per crear en la superfície un parc lineal que s'integrarà en l'entramat urbà de la ciutat.

Les vies existents de la xarxa convencional són objecte d'una profunda remodelació per adequar el seu pas per la futura estació i fer-les compatibles amb la nova Línia d'Alta Velocitat. En el tram situat a l'inici del projecte, el traçat ha de començar a baixar per situar-se en el nivell inferior, obrint-se en un fes de vuit vies al pas per l'estació.
Després de l'estació, està projectada una àrea logística d'amplada UIC per a estacionament i manteniment, amb cinc andanes de 400 m de longitud que donen servei a totes les vies i proporcionarà la màxima funcionalitat en l'operació de neteja, avituallament i reutilització dels trens, per minimitzar l'ocupació de vies de la mateixa estació una vegada finalitzat el moviment de viatgers.

L'accessibilitat de vehicles es resol mitjançant la xarxa viària en superfície prevista per al sector, completada amb un sistema de viaris segregats que permeten l'accés als aparcaments, l'estació d'autobusos i les zones de logística de la futura estació de la Sagrera.