El Consell de Ministres autoritza una inversió de 19,8 M € per a obres addicionals al túnel Sants-la Sagrera

10/12/2010

Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa


Les obres contemplen la construcció de pantalles i la utilització d'una tuneladora vertical per garantir la seguretat del túnel, el terreny i les estructures adjacents

El Consell de Ministres ha autoritzat al Ministeri de Foment, a través d'Adif, a realitzar una inversió de 19.844.432,9 euros per a l'execució d'obres addicionals al túnel de connexió Sants-la Sagrera de la Línia d'Alta Velocitat Madrid- Barcelona-frontera francesa.

Entre altres treballs, es contempla l'execució de mesures de caràcter addicional en el marc del ferm compromís d'Adif de dur a terme totes les actuacions necessàries per a garantir la completa seguretat de les obres, del terreny i dels edificis adjacents durant la perforació del túnel

D'aquesta manera, les obres inclouen la construcció de pantalles per protegir estructures properes al pas de la tuneladora Barcino, com les de la Casa Milà, i als voltants del pou de manteniment dels carrers Provença-Bruc, i del pou d'extracció de la tuneladora, als carrers Provença-Entença.

Així mateix, contemplen la utilització del mètode constructiu de tuneladora vertical per a la realització del pou de manteniment dels carrers Provença-Enric Granados.

Aquest tipus de maquinària, d'alta tecnologia, està especialment dissenyat per garantir la integritat i estabilitat del terreny, permetent reduir les afectacions a la via pública. S'ha utilitzat amb èxit en altres obres de la Línia d'Alta Velocitat dutes a terme en pous de similars característiques a Montcada i Reixac i Girona.
 
El tram Barcelona-Figueres de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa compta amb una inversió aproximada de 4.200 milions d'euros, dels quals més de 179,3 milions es destinen a la construcció del túnel Sants-la Sagrera.

Finançament europeu
La Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa, dins el període 2000-2006, ha estat cofinançada pel Fons de Cohesió, en les obres de plataforma del tram Madrid-Barcelona, així com el subministrament i muntatge de via del tram Madrid -Vilafranca del Penedès i instal.lacions d'electrificació, senyalització i comunicacions del tram Madrid-Lleida, amb una ajuda que puja a 3.388,9 milions d'euros.

Els Ajuts RTE-T (Xarxes Transeuropees de Transport), en el mateix període han finançat els estudis i projectes, així com les obres de la plataforma del tram Maçanet-Sils, amb un import de 70,9 milions d'euros.

En el període 2007-2013 seran cofinançades per les ajudes RTE-T les obres d'adequació per a la seva explotació en ample internacional, del tram Girona Mercaderies-Variant de Figueres, amb una ajuda de 6,1 milions d'euros. El Banc Europeu d'Inversions (BEI) participa també en el finançament d'aquest projecte.