El Ministeri de Foment posa en marxa la liberalització del servei de control de torre en 13 aeroports de la xarxa d'Aena

29/12/2010

  • Es tracta dels aeròdroms d'Alacant, València, Sabadell, Eivissa, Jerez, Sevilla, Melilla, Lanzarote, Fuerteventura, La Palma, la Corunya, Vigo i Quatre Vents
  • Aena disposa d'un mes per iniciar el concurs públic que durarà al voltant de 7 mesos
  • L'objectiu d'aquesta reforma estructural és la millora de la qualitat del servei i l'eficiència econòmica, mantenint els més alts nivells de seguretat

El Butlletí Oficial de l'Estat publica avui l'Ordre del Ministeri de Foment que designa els primers 13 aeroports de la xarxa d'Aena en què es liberalitzarà el servei de control de torre. Es tracta d'Alacant, València, Sabadell, Eivissa, Jerez, Sevilla, Melilla, Lanzarote, Fuerteventura, La Palma, la Corunya, Vigo i Quatre Vents.

El Ministeri de Foment dóna a Aena un termini d'un mes per iniciar el concurs públic, que es realitzarà mitjançant el procediment negociat amb convocatòria prèvia de licitació previst en el paràgraf quart de l'article 58 de la Llei 31/2007, de 30 d'octubre, sobre procediments de contractació en els sectors de l'aigua, l'energia, els transports i els serveis postals.

Es tracta de la reforma estructural de més importància dels últims anys en l'àmbit aeroportuari amb dos objectius: millorar la qualitat del servei de control de torre i la seva eficiència econòmica. El passatger serà el gran beneficiat d'aquesta reforma perquè millorarà la qualitat del servei, ja que s'han de fixar una sèrie de paràmetres de qualitat, entre ells alguns relacionats amb la puntualitat.

A més, l'entrada al mercat espanyol de proveïdors de serveis
de control de torre diferents d'Aena permetrà reduir els costos de la navegació aèria a Espanya, contribuint a augmentar la competitivitat del transport aeri.

La seguretat està plenament garantida perquè les noves empreses que presten aquest servei estaran certificades, segons els requisits establerts en els reglaments europeus i que han estat recollits en el Reial Decret pel qual es regula el procediment de certificació de proveïdors civils de serveis de navegació aèria , aprovat el 23 de juliol. Els nous proveïdors estaran supervisats per l'Agència Estatal de Seguretat Aèria.

Els serveis de control de torre estan liberalitzats totalment al Regne Unit i Suècia i de forma parcial a Dinamarca i Alemanya. El Ministeri de Foment ha escollit aquest primer grup de torres a partir de l'anàlisi realitzada per Aena en què s'han tingut en compte la complexitat de la dependència, el tipus i volum de trànsit, que no presten el servei de control aproximació, que no són bases aèries obertes al trànsit civil, en els quals el proveïdor de serveis de control és Defensa, i que no han estat designats per al servei AFIS.

El procés de licitació es realitzarà agrupant als aeroports a tres lots:

• Lot 1: Alacant, València, Eivissa i Sabadell
• Lot 2: Sevilla, Jerez, Vigo, la Corunya, Melilla i Quatre Vents
• Lot 3: Lanzarote, Fuerteventura i La Palma

El procés es durà a terme en tres fases en un termini d'al voltant de 7 mesos.

Fase 1: Convocatòria pública de licitació

En aquesta primera fase es posarà a disposició dels interessats tota la informació del procés per tal que puguin expressar el seu interès per participar. Només els participants que compleixin tots els requisits solvència tècnica i econòmica passaran a la segona fase.

Per acreditar la solvència tècnica s'oferiran dues alternatives. La primera és que el licitador acrediti experiència com a proveïdor de serveis de trànsit aeri i la segona que disposi de personal de control amb la seva llicència en vigor. Per participar en aquesta primera fase no és necessari que el licitador estigui certificat com a proveïdor de serveis de control de trànsit aeri.

Els licitadors hauran de demostrar també la seva solvència econòmica i financera. Per això han d'acreditar l'existència d'una assegurança d'indemnització per riscos professionals. A més, hauran de presentar els seus comptes anuals de l'últim exercici i l'informe d'auditoria si és preceptiu.

També hauran d'acreditar la personalitat i capacitat jurídica i d'obrar de l'empresari. El termini de presentació de la documentació serà de al voltant de 8 setmanes

Fase 2: invitació als operadors econòmics interessats que acreditin la solvència exigida

En aquesta fase els licitadors que hagin complert els requisits de solvència tècnica i econòmica exigits han de presentar una primera oferta. Per a això es publicarà el plec de condicions, així com els criteris d'adjudicació i ponderació i tota la informació necessària sobre el servei a prestar: condicions tècniques, qualitat del servei, requisits de seguretat, certificacions, etc.

Respecte a les condicions relatives a la qualitat del servei, es fixen indicadors de qualitat relacionats amb la demanda atesa a l'aeroport, les demores del servei, els temps d'operació, i en general, l'adequació del servei prestat a les necessitats que tingui la demanda en cada aeroport. Aquests indicadors tenen uns objectius a assolir pel proveïdor i són revisats periòdicament.

Als proveïdors se'ls exigirà un sistema de mesurament i avaluació dels paràmetres definits al seu torn, el gestor aeroportuari realitzarà un seguiment propi d'aquests resultats, així com auditories específiques del servei.

Per poder presentar aquesta primera oferta és requisit obligatori que el licitador estigui certificat com a proveïdor de serveis de control de trànsit aeri. Aena avaluarà totes les ofertes presentades i seleccionarà les que superin el punt de tall que s'estableixi i que figurarà en els plecs. El termini per presentar ofertes serà de prop de 10 setmanes

Fase 3: Negociació i adjudicació

Amb tots els candidats que hagin superat la segona fase s'iniciaran les rondes de negociació, sobre tots els aspectes assenyalats en el plec com a susceptibles de negociació.

Aquesta negociació es realitzarà de forma transparent i Aena seleccionarà aquella oferta que resulti més avantatjosa per haver obtingut la millor puntuació en funció dels criteris d'adjudicació i ponderació utilitzats. Les rondes negociadores duraran unes 10 setmanes.