Més de 10.800 famílies es beneficiaran a Catalunya de la creació de places públiques i gratuïtes d'educació de 0 a 3 anys

Més de 10.800 famílies es beneficiaran a Catalunya de la creació de places públiques i gratuïtes d'educació de 0 a 3 anys

16/11/2021

Més de 10.800 famílies es beneficiaran a Catalunya de la creació de places públiques i gratuïtes d'educació de 0 a 3 anys

  • El Consell de Ministres ha donat llum verda a la distribució a les comunitats autònomes de 200 milions d'euros en 2021 per a la creació de més de 21.000 places de 0 a 3 anys
  • A Catalunya, el programa d'impuls a l'escolarització en el primer cicle d'infantil té una inversió total de 110,9M€ fins a 2023, que permetran crear més de 10.800 places públiques gratuïtes
  •  El Govern també ha aprovat la distribució territorial de 87,7 milions d'euros per a la qualificació i requalificació de més de 200.000 treballadors dins del Pla de Recuperació, amb especial atenció als sectors més afectats per ERTE. A Catalunya, els fons destinats a despoblació i cura de persones ascendeix a 11,3M€
  • Teresa Cunillera, delegada del Govern, ha destacat que “es tracta d'una gran mesura social perquè és una fase educativa molt important i va a permetre a més de 10.000 famílies atendre a la conciliació de la vida professionali familiar"

Barcelona, 16 de novembre de 2021. El Consell de Ministres ha aprovat avui, a proposta del Ministeri d'Educació i Formació Professional, la distribució a les comunitats autònomes de 200 milions d'euros corresponents al programa de cooperació territorial d'impuls a l'educació de 0-3 anys. Aquesta partida, inclosa en el Component 21 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, es completarà en els anys 2022 i 2023 amb una inversió total de 670,1 milions per a la creació de més de 65.000 places públiques i gratuïtes.

A Catalunya, el programa d'impuls a l'escolarització en el primer cicle d'infantil té una inversió total de 110,9M€ fins a 2023, que permetran crear més de 10.800 places públiques gratuïtes.

La delegada del Govern a Catalunya, Teresa Cunillera, ha destacat que es tracta d'una gran mesura social perquè és una fase educativa molt important i va permetre a més de 10.000 famílies atendre a la conciliació de la vida professionai familiar.

L'impuls a l'escolarització de 0 a 3 anys és una de les principals inversions educatives del Pla de Recuperació, ja que la participació en aquesta etapa és un dels *predictores més importants de la millora dels resultats i de l'acompliment educatiu futur dels nens i nenes. A més, disponibilitat i accessibilitat a aquestes places contribueix a la igualtat d'oportunitats i la inclusió social.

Els fons aprovats avui pel Govern suposen una inversió de 200.790.000 euros, que permetran la creació de 21.794 places de primer cicle d'Infantil, prioritàriament per a nens d'1 i 2 anys. La partida es completarà amb la dels anys 2022 (331.026.89888 euros) i 2023 (134.774.300 euros) i el finançament destinat a Ceuta i Melilla, per a un total de 670,1 milions d'euros. Fons que es traduiran en 65.382 noves places gratuïtes de titularitat pública a crear fins al 15 de setembre de 2024.

És una inversió en benestar social, en qualitat i equitat educativa i en equilibri territorial, ja que en la seva implantació s'haurà de prioritzar l'accés de l'alumnat en zones amb major incidència de risc de pobresa o exclusió social i l'extensió a àrees rurals”, ha assenyalat la titular d'Educació i Formació Professional.

La distribució de les inversions i del nombre de places per comunitat autònoma i any es pot consultar en l'annex 1.

Fons per a la qualificació de treballadors

Dins també del Pla de Recuperació, el Consell de Ministres ha donat llum verda a la distribució de 87,7 milions d'euros per a activitats de qualificació i requalificació de la població activa, amb especial atenció a aquells sectors amb major nombre de persones en ERTE, al sector de la cura de les persones i a les zones en risc de despoblació

Els fons destinats a despoblació i cura de les persones, que ascendeixen a 24,5 milions d'euros, permetran la formació de 44.662 treballadors o persones en cerca d'ocupació, mentre que els 63,2 milions destinats a sectors estratègics permetran la formació de 160.000 més.

A Catalunya, els fons destinats a despoblació i cura de persones ascendeix a 11,3M€.

Les accions formatives atendran prioritàriament la formació en competències emergents, de ràpida evolució i amb prospectiva en la generació d'ocupació. Així mateix, atendran també la formació en aquells sectors que, a conseqüència de la previsible evolució de les condicions econòmiques i socials, generaran en el futur llocs de treball.

“La qualificació i requalificació del capital humà del nostre país és un dels requisits indispensables per poder afrontar amb èxit la transformació de la nostra economia, pel que necessitem treballadors formats, ben qualificats, que responguin a les necessitats de cada sector productiu”, ha explicat Pilar Alegria.

La distribució de les inversions per comunitat autònoma es pot consultar en l'annex 2.

Regulació de l'avaluació, promoció i titulació

D'altra banda, el Consell de Ministres ha donat el seu vistiplau al Reial decret que regula l'avaluació, la promoció i la titulació de les diferents etapes educatives, canvis que entraran en vigor en aquest mateix curs 2021-2022.

L'objectiu del decret és promoure una evolució positiva de l'alumnat, especialment durant l'educació obligatòria, afavorint una major garantia d'aprenentatge per als escolars i mantenint les seves expectatives d'aconseguir una formació tan avançada com sigui possible.

El text estableix que, en les etapes obligatòries (Primària i ESO), l'avaluació dels alumnes i alumnes serà contínua. La promoció no estarà supeditada a un nombre de matèries no superades, sinó que les decisions sobre el pas de curs i la titulació recauen enterament en l'equip docent.

En el cas de l'Educació Primària, aquesta decisió se sotmetrà a consideració en finalitzar els cursos segonquart i sisè, sent automàtica la promoció en els altres. En ESO, l'equip docent valorarà si l'evolució global d'un alumne li permet avançar de curs amb expectatives favorables de recuperació de les matèries no superades.

El Reial decret subratlla que la repetició ha de ser una mesura absolutament excepcional que solament es prendrà després d'haver esgotat les mesures de reforç i suport, i sempre que s'estimi que és el més adequat per afavorir el desenvolupament de l'alumne. En qualsevol cas, l'alumne o alumna podrà romandre en el mateix curs una sola vegada i dues vegades com a màxim al llarg de l'ensenyament obligatori.

“Aquest sistema d'avaluació posa l'accent en la detecció primerenca de les possibles dificultats, l'adopció de mesures de reforç tan aviat com es vegin necessàries i de mesures de recuperació per assegurar els aprenentatges poc assentats”, ha assenyalat la ministra.

Finalment, se suprimeixen les convocatòries extraordinàries de juny i/o setembre, en virtut del dictaminat pel Consell d'Estat. La moratòria per a l'aplicació d'aquesta mesura introduïda per la ministra en l'esborrany del Reial decret ha estat anul·lada per aquest òrgan consultiu en considerar que no pot establir-se un règim diferenciat a la programació de cada CCAA.

Quant al Batxillerat, cal destacar que la promoció entre el primer i el segon curs exigirà un màxim de dues matèries no superades, amb una avaluació contínua i diferenciada per assignatura. Per obtenir el títol serà necessària l'avaluació positiva de totes les matèries, encara que es preveu la possibilitat d'obtenir-ho de manera extraordinària amb una matèria no superada sempre que l'alumne hagi aconseguit els objectius i competències de l'etapa, hagi cursat aquesta matèria amb normalitat (assistència classe, realització d'exàmens, etc.) i que la mitjana aritmètica de les qualificacions de totes les matèries sigui igual o superior a cinc. Aquesta decisió la prendrà l'equip docent de manera col·legiada.

NOTA_DE_PREMSA_*EDUCACION.pdf