Delegació del Govern i Conselleria de Turisme inicien una campanya conjunta per garantir la seguretat i el compliment de la normativa per part de les ‘party boats’

Palmer i Martínez, durant la presentació de la campanya

12/06/2014

La delegada Teresa *Palmer i el conseller Jaime Martínez han presentat les mesures que duran a terme ambdues administracions per controlar aquest tipus d'empreses turístiques / Verificar les condicions de seguretat dels passatgers, inspeccionar la documentació o complir la legislació sobre sorolls són els objectius principals


La delegada del Govern en Illes Balears, Teresa Palmer, i el conseller de Turisme i Esports del Govern balear, Jaime Martínez, han presentat aquest matí una campanya conjunta de les dues administracions encaminada a garantir de forma coordinada la seguretat, el control i la regulació de les embarcacions de tràfic turístic de passatgers, dins de les quals s'inclouen les denominades ‘party boats’.

L'origen d'aquesta campanya sorgeix en les queixes rebudes per part de diferents sectors la temporada passada davant la possibilitat que dins d'aquesta activitat empresarial s'estiguessin incomplint diferents normatives. La Delegació del Govern es va posar en contacte la resta d'administracions implicades en la regulació d'aquesta oferta turística (Govern, consells insulars i ajuntaments) amb la intenció de definir les diferents competències i establir un operatiu d'actuacions per limitar i reduir les irregularitats que poguessin estar cometent les ‘party boats’, sobretot en el litoral d'Eivissa i Formentera, encara que també en zones de Mallorca com la Badia d'Alcúdia i la costa del municipi de Calvià.

Tant Palmer com Martínez han deixat clar, en primer lloc, que no existeix cap interès per part de les administracions públiques implicades a fer desaparèixer aquest tipus d'activitat, ja que es tracta exclusivament d'assegurar el compliment de les diferents normatives que li afecten. Com a activitat empresarial genera mà d'obra i afavoreix el creixement de l'economia balear, però és necessari assegurar el correcte equilibri entre el seu desenvolupament i els drets al descans i a la seguretat dels ciutadans i la protecció del medi ambient.

Per tot això, de cara a la present temporada, la Delegació del Govern té previstes, en coordinació amb la resta d'administracions competents (Conselleria de Turisme i Conselleria de Medi Ambient), actuacions que certifiquin el bon compliment de les diferents normatives a les quals estan subjectes les empreses de ‘party boats’, de la mà de la Guàrdia Civil, Capitania Marítima o de la Inspecció de Treball i, si es detectaran infraccions, l'Agència Tributària:

  • Controlar les condicions de seguretat dels passatgers (aforament, armilles salvavides, etc). Capitania Marítima i Guàrdia Civil

  • Inspeccionar la documentació requerida per a aquestes activitats (contractes, règim Seguretat Social, Prevenció Riscos Laborals…). Inspecció de Treball i Guàrdia Civil

  • Vigilar el compliment de la normativa sobre sorolls i medi ambient, mitjançant sonometrías i traslladant a l'empresari la necessitat de respectar els nivells acústics. Govern, ajuntaments i Guàrdia Civil

Després de les diferents reunions prèvies dutes a terme, ha quedat clar que existeix un marc legislatiu suficient com per poder sancionar les infraccions que vénen esdevenint, per la qual cosa no és necessària nova regulació. La intenció de la Delegació i el Govern balear és traslladar totes aquestes iniciatives a les zones més afectades, principalment a Eivissa i Formentera, principalment als ajuntaments afectats i altres autoritats.


Codi de Bones Pràctiques

La Conselleria de Turisme té comptabilitzades 47 empreses dedicades al tràfic turístic de passatgers, amb un total de 97 embarcacions, entre les quals es troben les que duen a terme les denominades ‘party boats’ (no significa que totes es dediquin a aquesta oferta d'oci). En l'última revisió es van detectar 7 empreses (amb 11 embarcacions) que no complien la normativa vigent i a les quals se'ls ha instat a regularitzar-se.

L'incompliment de la normativa pot comportar a l'inici d'expedients sancionadors i, en el cas de gravetat, a la paralització de l'activitat empresarial.

Finalment, el Govern balear ha difós un Codi de Bones Pràctiques amb el vistiplau de l'Associació Patronal d'Empresaris d'Activitats Marítimes de Balears (APEAM), amb el qual es pretenen conscienciar als empresaris de la necessitat de complir una sèrie de mesures encaminades a millorar la seguretat, respectar el medi ambient i el descans de la resta de veïns i turistes.