La Policia Nacional recorda els nous requisits per a l'expedició del passaport als menors i incapacitats

17/07/2014

Les modificacions del RD 411/2014 que va entrar en vigor el 26 de juny exigeixen l'exprés consentiment de totes les persones que tinguin la pàtria potestat o tutela davant l'oficina en la qual s'expedeixi el document / Es pretén evitar que els nens surtin del país de forma irregular, sense el coneixement d'algun dels progenitors i prevenir els segrestos parentals


La Policia Nacional recorda als ciutadans els nous requisits per a l'expedició del passaport als menors i incapacitats judicialment. La nova regulació va entrar en vigor el passat 26 de juny amb el RD 411/2014 i el seu principal objectiu és incorporar els nous elements de seguretat i adaptar-se a les diferents resolucions dels organismes internacionals dels quals Espanya forma part. Les modificacions introduïdes pretenen evitar que els nens surtin del país de forma irregular, sense el consentiment d'algun dels progenitors i prevenir els segrestos parentals.

Els principals aspectes que s'han de tenir en compte i que afecten a l'expedició del passaport són:

1. Es recull l'obligatorietat de la presència física de l'interessat en l'oficina d'expedició.

2. Igual que amb el DNI, la partida literal de naixement que es present per a l'obtenció del passaport ha de tenir una validesa màxima de 6 mesos i l'anotació que s'emet per a l'expedició del passaport.

3. Per a l'expedició del passaport als menors d'edat o persones incapacitades s'ha de comptar amb el consentiment exprés d'els qui tinguin atribuït l'exercici de la pàtria potestat o tutela, de tots. Important canvi introduït conformement a la normativa anterior ja que, ara, han de prestar consentiment tots els representants legals: els dos pares si els hi hagués o tots els tutors si s'haguessin nomenat més d'un. I han de fer-ho compareixent directa i personalment davant l'oficina on es dugui a terme l'expedició del passaport, o autoritzant l'u a l'altre o a terceres persones, però davant fedatari públic, és a dir, notaris espanyols, cònsols generals, o notaris estrangers, en aquest cas el poder notarial haurà de venir degudament legalitzat.

4. S'introdueix un nou requisit en relació amb els progenitors i tutors, els quals estaran obligats a acreditar la relació de parentiu, o condició de tutor, mitjançant la presentació de qualsevol document oficial sobre aquest tema.

5. Per prestar l'autorització, els ciutadans espanyols s'identificaran amb el seu DNI i els estrangers amb la Targeta d'Identitat d'Estranger, el passaport de la seva nacionalitat, o la targeta d'identitat del seu país per als nacionals d'aquells països que, en virtut dels acords internacionals, poden viatjar i entrar a Espanya amb el seu document d'identitat. Tots els documents han d'estar en vigor.


No procedeix l'expedició del passaport

La nova regulació també estableix les noves circumstàncies en les quals no procedeix l'expedició del passaport:

  • Haver estat acordada pel jutge o tribunal competent alguna resolució judicial privativa de llibertat o que comporti la prohibició d'abandonar el territori nacional.
  • Quan el jutge o tribunal hagi prohibit la sortida d'Espanya o l'expedició del passaport al menor d'edat o a la persona incapacitada judicialment, d'acord amb el que es disposa en la llei.

El segon suposat fa referència als menors o persones incapacitades, no procedint l'expedició del passaport, tant quan la resolució Judicial indiqui expressament que no procedeix l'expedició d'aquest document, com en els casos en els quals la resolució judicial prohibeix la sortida d'Espanya, tret que obtinguin autorització del mateix jutjat o tribunal que va dictar la mesura.


Validesa del passaport

Hi ha dos casos que modifiquen la regulació anterior quant a la validesa del passaport:

  1. En els supòsits d'extraviaments o substraccions, a partir de la segona tramitació per aquestes circumstàncies, la validesa del duplicat es podrà limitar a sis mesos -abans eren tres mesos-.
     
  2. Es dóna cobertura legal al denominat passaport tipus “B” podent-se emetre amb validesa d'un any en els supòsits en els quals, -acreditada la identitat i nacionalitat del sol·licitant per altres mitjans-, aquest no pogués presentar la documentació requerida per a l'expedició del passaport.


Autoritzacions per viatjar a l'estranger amb DNI

En virtut dels acords internacionals es pot viatjar a l'estranger tant amb el passaport, -vàlid per fer-ho a tots els països del món-, com amb el Document Nacional d'Identitat amb el qual qualsevol ciutadà espanyol pot desplaçar-se a 35 països de la Unió Europea o amb els quals hi ha acordis específics.

Els menors d'edat, si viatgen sols o en companyia d'altres persones, precisaran, a més del DNI, l'autorització de qualsevol dels representants legals del menor. Una autorització que pot efectuar-se en qualsevol comissaria de Policia, Guàrdia Civil, jutjats, notàries i ajuntaments.

Davant qualsevol dubte en la tramitació de documents o requisits necessaris, es recomana als ciutadans que acudeixin a alguna de les 370 oficines de documentació d'espanyols de la Policia Nacional repartides per tot el territori nacional.