La Comissió de Tràfic i Seguretat Vial proposa la creació d'un grup de treball que reguli un calendari anual vinculant de proves esportives

Palmer, presidint la Comissió de Tràfic

22/10/2014

Aquesta subcomissió estarà formada per la Direcció Provincial de Tràfic, Guàrdia Civil, consells insulars, les principals federacions esportives implicades, els ajuntaments més afectats i la Federació d'Entitats Locals d’Illes Balears / La delegada del Govern, Teresa Palmer, ha presidit aquest matí la reunió de la Comissió de Tràfic i Seguretat Vial


La Comissió de Tràfic i Seguretat de la Circulació Vial celebrada aquest matí en la Delegació del Govern en Illes Balears, presidida per la delegada Teresa Palmer, ha proposat la creació d'un grup de treball encarregat de regular un calendari anual consensuat i vinculant per a la celebració de proves esportives que afecten a vies interurbanes de les Illes.

Aquesta és la principal conclusió de la reunió mantinguda aquest matí a la seu de la Delegació del Govern i en la qual la cap provincial de Tràfic en Illes Balears, María Teresa Sau, ha informat sobre l'evolució de l'accidentalitat, la modificació de la Llei de Seguretat Vial, a més de la referida problemàtica quant als usos excepcionals de la via per a proves esportives, marxes ciclistes i altres esdeveniments.

Quant a esdeveniments lúdic-esportius, Illes Balears ha vist incrementat la quantitat d'aquest tipus de proves en els últims anys fins a situar-se com la segona Comunitat Autònoma només per darrere de la Comunitat de Madrid. Des del passat mes d'abril, la Llei amplia als ajuntaments l'àmbit competencial per a l'autorització d'aquestes proves, que sempre han de comptar amb un informe favorable de la Guàrdia Civil, responsable de la seguretat d'aquests esdeveniments.


Autorregulació

Per aquest motiu “els usos excepcionals de la via per a aquestes proves necessiten, en la nostra opinió, d'una autorregulació a través d'un Calendari de Proves”, ha expressat la delegada del Govern, “davant la impossibilitat de donar cobertura total per part dels efectius disponibles de Guàrdia Civil”. L'any passat les unitats de Tràfic de la Benemérita van dedicar més de 5.500 hores de servei a protegir i donar cobertura als participants en aquest tipus de proves, una xifra que ja s'ha superat en 1.000 hores en el que portem de 2014, en comparació del mateix període de l'any anterior.

Amb aquest objectiu s'ha proposat la creació d'una subcomissió de Tràfic i Seguretat Vial que estarà formada per la Direcció Provincial de Tràfic, Guàrdia Civil, consells insulars, les principals federacions esportives implicades, els ajuntaments més afectats i la Federació d'Entitats Locals d’Illes Balears (FELIIB). “Hem de ser capaços de coordinar-nos especialment per evitar desgràcies i perjudicis comuns, donat el gran auge que aquest tipus de proves esportives està tenint en els últims anys”.

“Tots volem i estimem l'esport, tots volem proves esportives en els nostres municipis que, a més de fomentar l'esport i la salut, també té en molts casos un important component econòmic i desestacionalizador. Però també és cert que cap desitgem haver de lamentar accidents, ferits o fins i tot morts per la falta de seguretat en aquest tipus de proves”, ha recordat Palmer.

La delegada del Govern ha afegit que amb un calendari coordinat i respectat per totes les parts, “segur que la major part d'aquestes proves esportives tindran cabuda al calendari i en les nostres carreteres”.


Lleuger augment de morts en accidents

Respecte a l'evolució de l'accidentalitat, les vies urbanes i interurbanes d'Illes Balears s'han cobrat a dia d'avui 42 víctimes mortals en accidents de trànsit, 13 en zones urbanes i 29 en carreteres. Aquesta xifra supera les 37 víctimes comptabilitzades en 2013 en el mateix període, un any que va acabar amb un total de 40 morts per accidents de trànsit a les Illes.