La DGT duu a terme una campanya de vigilància del cinturó de seguretat i sistemes de retenció infantil

03/10/2019

  • Al març, es van denunciar 315 persones en Balears per no portar el cinturó de seguretat. També es van denunciar 117 persones per no portar correctament els sistemes de retenció infantil.

3 d'octubre de 2019. Des d'aquest dilluns 30 de setembre fins al diumenge 6 d'octubre, la DGT realitza una campanya de vigilància del cinturó de seguretat i sistemes de retenció infantil. Efectius de l'Agrupació de Trànsit de la Guàrdia Civil duen a terme aquests controls en vies convencionals, autopistes i autovies. Per la seva banda, les vies urbanes les vigilen els cossos de Policia Local de diversos ajuntaments que s'han adherit a la campanya. És la segona vegada aquest any que s'engega aquesta iniciativa. La primera va ser entre els dies 11 al 17 de març.

Cinturó de seguretat

En la campanya de març, es van denunciar un total de 315 persones per no portar el cinturó de seguretat, més de la meitat, en vies urbanes:

En vies urbanes, es van denunciar 188 persones, dels quals un 71,2% (134) va ser el conductor la persona sancionada. 122 van ser conductors de turismes, 10 de vehicles de transport de mercaderies, 1 taxista i 1 conductor d'autobús. La resta de persones sancionades van ser els acompanyants en seients davanters o darreres.

En carreteres convencionals, autopistes i autovies es van denunciar a 127 persones, dels quals un 69,2% (88) va ser el conductor la persona sancionada. D'aquests, van anar 68 conductors de turismes, 19 vehicles de transport de mercaderies i 1 taxista. La resta de persones sancionades van ser els acompanyants en seients davanters o darreres.

En la campanya, es posa l'accent principalment al fet que salva vides el fet d'utilitzar el cinturó de seguretat correctament. Protegeix tant de sortir acomiadat de l'habitacle, com d'impactar contra el parabrisa. No utilitzar aquesta mesura de protecció en els seients posteriors suposa un gran risc. En un impacte frontal, la probabilitat que un ocupant dels seients de darrere copegi mortalment a un altre passatger dels seients de davant pot ser fins a 8 vegades major. En les bolcades portar cinturó de seguretat redueix el risc de mort un 77%.

Els ocupants d'un vehicle es desplacen a igual velocitat que aquest mitjà de transport i en cas de frenada, el vehicle es deté, però els ocupants es desplacen. Una col·lisió a 50 km/h equival a caure d'un segon pis.

Segons el 4t Informe PIN sobre Seguretat viària de l'ETSC, “s'estima que el cinturó de seguretat ha salvat a més d'un milió de persones que podrien haver mort en una col·lisió en la carretera si no ho haguessin portat, per tant és el major salvavides en les carreteres.”

Sistemes de retenció infantil

En la campanya de març, es van denunciar 117 persones:

En vies urbanes, es van fer 109 denúncies. La gran majoria, 104, per no portar ben cordat el sistema de retenció infantil en els seients posteriors.
En carreteres convencionals, autopistes i autovies, van anar 8 les denúncies realitzades. El mateix nombre (4) per no portar ben cordat el sistema de retenció infantil en els seients davanters o darreres.

Aquest sistema és obligatori per a tots els menors amb una altura inferior a 1,35 m. (al voltant dels 12 anys). No obstant això, és aconsellable que els menors que tinguin una altura de fins als 1,50 metros segueixin utilitzant Sistema de Retenció Infantil.

Recomanacions:

  • Mai porti a un nen en braços, ni utilitzi el seu mateix cinturó de seguretat per protegir-lo.
  • Asseguri's que la cadira està ben instal·lada. Adapti els reposacaps i els arnesos de la cadira a mesura que el nen vagi creixent.
  • Si la banda de l'espatlla toca el coll o passa per baix el mentó, el nen ha de seguir utilitzant un seient elevador.