El Ministre de Foment tanca amb el President de la Generalitat de Catalunya el traspàs dels trens regionals a la Generalitat

Foto: Generalitat de Catalunya

20/10/2010

Destaca que, en aquests últims anys, Catalunya ha tingut un Govern bolcat a la millora del transport públic, i ha assolit el màxim nivell d’autogovern, el millor finançament i el màxim nivell d’inversió de l’Estat

El Govern assumirà la competència l’1 de gener de 2011, només un any després d’aconseguir el traspàs de Rodalies

El president afirma que la millora del transport públic és també “la millora de la qualitat de vida de les persones i una peça important per a la nostra competitivitat”

El Ministre de Foment, José Blanco, i el president de la Generalitat, José Montilla, han tancat avui al Palau de la Generalitat el traspàs al Govern de la Generalitat dels serveis ferroviaris regionals. L’acord preveu adscriure els serveis regionals a l’organització del servei de Rodalia de Barcelona, del qual ja és titular la Generalitat des del l’1 de gener de 2010. El traspàs de regionals serà efectiu a partir de l’1 de gener de 2011.

En la compareixença de premsa conjunta amb el ministre Blanco al Palau de la Generalitat, el president ha valorat satisfactòriament l’acord perquè representa poder prestar millors serveis a la societat. En aquest sentit, el president ha destacat que, “en aquests últims anys, Catalunya ha tingut un Govern bolcat a la millora del transport públic, que és la millora de la qualitat de les persones i és una peça important per a la nostra competitivitat”.

El president ha remarcat la importància de l’acord “pel que suposa realment i pel que té de simbòlic”. Simbòlic perquè Catalunya desitjava aconseguir aquest traspàs des de fa dècades. “Són competències que Catalunya reclamava des de fa molts anys i que només la col·laboració entre governs d’esquerres de Catalunya i Espanya ha fet possible”, ha afirmat. Així mateix, el president ha destacat que en els últims anys “Catalunya ha assolit el màxim nivell d’autogovern, el millor finançament i el màxim nivell d’inversió de l’Estat”.

Finalment, el cap de l’Executiu s’ha mostrat convençut que aquest traspàs constituirà una prova irrefutable de la voluntat de la Generalitat de reclamar major capacitat d’autogovern, “no per un pur caprici egoista, sinó des d’un alt sentit de la responsabilitat”. “I des del convenciment que, determinats serveis s’han de prestar prop dels ciutadans, assumint les conseqüències positives i negatives de la proximitat”, ha conclòs.

Segons l’acord al qual s’ha arribat avui al Palau de la Generalitat, les competències traspassades són les que estableix l’article 169 de l’Estatut d’Autonomia en relació als serveis ferroviaris que transcorren íntegrament dins el territori de Catalunya: gestió, regulació, planificació, coordinació i inspecció dels serveis i les activitats i la potestat tarifària sobre el servei que actualment dóna Renfe-Operadora.

A més, el president i el ministre han acordat fixar les bases i els mecanismes necessaris per tal que la Generalitat de Catalunya exerceixi les mateixes funcions en relació als serveis ferroviaris regionals de transport de viatgers. En aquest sentit, l’acord estableix que s’adscriuran els serveis regionals a Rodalies de Catalunya, organització de la qual la Generalitat de Catalunya n’és l’administració titular. Per fer-ho, caldrà adequar l’àmbit operatiu del traspàs, realitzar una nova valoració dels serveis corresponents i actualitzar el marc contractual entre la Generalitat de Catalunya i Renfe Operadora.

Procediment:

Així, en primer lloc, per tal que els serveis ferroviaris regionals es puguin adscriure a Rodalies de Catalunya, el Govern i el Ministeri de Foment promouran l’adopció d’un nou acord de la Comissió Mixta de Transferències que actualitzi el contingut de l’acord del traspàs del servei de rodalia.

Igualment, s’impulsarà un acord de la Comissió Mixta d’Assumptes Econòmics i Fiscals Estat – Generalitat que faci la valoració dels serveis de regionals i concreti les aportacions de l’Administració General de l’Estat al seu finançament.

Un cop tancat el traspàs en aquestes comissions, s’actualitzarà l’acord entre el Ministeri de Foment, l’ADIF i la Generalitat de Catalunya per a la utilització de la infraestructura, que s’ampliarà al conjunt de línies convencionals que transcorren pel territori de Catalunya. Finalment, s’adaptarà també l’actual conveni entre la Generalitat i Renfe Operadora.

La concreció d’aquests acords s’haurà de realitzar abans del 31 de desembre de 2010 per tal que el traspàs dels serveis ferroviaris regionals a la Generalitat sigui efectiu a partir de l’1 de gener de 2011.