Govern i Generalitat tanquen acords en immigració, inspecció de treball, gestió del litoral i homologació de títols estrangers no universitaris

10/01/2008

Comissió Bilateral Generalitat-Estat


  • La ministra d’Administracions Públiques, Elena Salgado, ha presidit la quarta sessió de la Comissió Bilateral. El conseller d’Interior, Relaciones Institucionals i Participació, Joan Saura, ha encapçalat la representació catalana
  • En la reunió s’ha informat sobre l’estat dels convenis de col·laboració acordats en sessions anteriors i sobre l’activitat de les diferents subcomissions i grups de treball

La ministra d’Administracions Públiques, Elena Salgado, ha presidit a quarta reunió de la Comissió Bilateral Generalitat-Estat, en la que s’han adoptat importants acords en l’àmbit dels traspassos. La delegació de la Generalitat de Catalunya ha estat encapçalada pel conseller d’Interior, Relaciones Institucionals i Participació, Joan Saura.

En la reunió d’avui, s’han acordat traspassos en matèria d’immigració, comunicacions electròniques, ordenació i gestió del litoral i homologació i convalidació de títols i estudis estrangers en ensenyaments no universitaris, i  s’ha tancat un acord en matèria d’inspecció de treball. La formalització d’aquests acords es realitzarà, com disposa l’Estatut, mitjançant la corresponent convocatòria de la Comissió Mixta de Traspassos, àmbit en el qual es concretaran els mitjans personals, materials i econòmics vinculats a als serveis transferits.

TRASPASOS ACORDATS

> Immigració. L’acord al qual s’ha arribat s’estén a les autoritzacions inicials de treball dels estrangers la relació laboral dels quals es dugui a terme a Catalunya, que passaran a ser gestionades per la Generalitat. L’acord afectarà també a la gestió del contingent de treballadors, de manera que serà la Generalitat la responsable d’algunes funcions referides a tràmits de caràcter laboral que actualment es fan a les delegacions i subdelegacions del Govern.

Catalunya serà la primera comunitat autònoma que rebrà aquest traspàs. Un cop es faci efectiu, la Generalitat podrà desenvolupar de manera més completa una política pròpia en matèria laboral i d’immigració, en coordinació amb l’ Estat.

> Ordenació i gestió del litoral. Aquest acord culmina el traspàs parcial que es va aprovar a la passada reunió de juliol respecte a les autoritzacions de temporada. A la sessió d’avui s’ha acordat el traspàs de la resta de les funciones que resulten de l’article 149.3 de l’Estatut, relatives a la gestió de concessions sobre el domini públic marítim-terrestre, autoritzacions de servituds de pas i sancions. Per dur a terme la previsió de l’article 149.4 de l’Estatut, que fa referència a les obres d’interès general en el domini públic marítim-terrestre, es crearà una comissió que farà efectiva la preceptiva participació de la Generalitat en aquest àmbit.

Comunicacions electròniques. Amb aquest acord, que dóna compliment allò establert en l’article 140.7 de l’Estatut, la Generalitat passarà a gestionar a Catalunya el registre d’instal·ladors i les actuacions administratives en matèria d’infrastructures comunes de telecomunicacions en edificis. De la mateixa manera, l’acord recull les fórmules de col·laboració amb l’Administració General de l’Estat (AGE) pel desenvolupament per la Generalitat de determinades funciones en la gestió dels usos radioelèctrics i les reclamacions d’usuaris i en matèria de radioaficionats i banda ciutadana CB-27.

> Homologació i convalidació de títols i estudis estrangers en ensenyaments no universitaris. L’acord permet a la Generalitat el ple exercici d’aquesta competència executiva, que es correspon amb allò establert a l’article 131.4 de l’Estatut.

ACORD SOBRE INSPECCIÓ DE TREBALL

La Comissió Bilateral ha arribat a un compromís sobre el futur model que permetrà fer efectiu el traspàs en matèria d’Inspecció de Treball, que es deriva  de l’article 170.2 de l ‘Estatut. El Sistema de la Inspecció de Treball i Seguretat Social, que respon a un concepte integral, requereix que, prèviament al traspàs, s’estableixin entre ambdues parts les seves premisses organitzatives i funcionals. Aquest acord permet impulsar la creació de l’Agencia Catalana d’Inspecció de Treball, la seva col·laboració amb la AGE i els ajustos legislatius precisos per assegurar la coordinació en l’àmbit laboral i de Seguretat Social. S’ha previst que l’acord definitiu quedi tancat abasn del 30 de juny.

CONVENIS

S’ha informat també de diversos convenis de col·laboració la negociació dels quals es va realitzar en anteriors reunions de la Comissió Bilateral:

> Conveni en matèria de Seguretat Privada. El passat 27 de desembre, en el si de la Junta de Seguretat, es va subscriure el conveni que permetrà a la Generalitat el control sobre la seguretat privada a Catalunya, en compliment de l’article 163 de l’Estatut.

Conveni sobre situacions d’emergència radiològica. D’altra banda, avui s’ha subscrit a la seu del Ministeri d’Administracions Públiques el conveni de col·laboració entre el Consell de Seguretat Nuclear i la Generalitat. El conveni té com a objectiu establir un protocol per l’intercanvi d’informació i la col·laboració en la planificació, preparació i resposta davant situacions d’emergència radiològica. Amb això es dóna ple compliment a la previsió contemplada a l’article 132.4 de l’Estatut de Catalunya.

• Conveni sobre duplicitats i intercanvio i ús de dades en matèria de Meteorologia. El grup de treball format per membres de l’Institut Nacional de Meteorologia (INM) i del Servei Meteorològic de Catalunya ha arribat a un acord que es traduirà en un conveni marc i dos convenis específics (pel tractament de la duplicitat d’equips i instal·lacions i de l’intercanvi i ús de les dades de tots dos serveis meteorològics, i per la gestió compartida de l’anomenada Xarxa Climatològica Ordinària del INM en Catalunya).

INFORME SOBRE LES ACTIVITATS DE LES SUBCOMISIONES

S’ha analitzat també l’activitat de les diverses subcomissions que integren de manera permanent la Comissió Bilateral, en aspectes com la prevenció de conflictes, la cooperació i els assumptes europeus. Totes elles ja estan constituïdes i han aprovat la seva pròpia normativa de funcionament i estan desenvolupant els seus treballs en els termes en que han estat encomanats per la pròpia Comissió Bilateral.

De manera especial s’ha destacat l’activitat de la Subcomissió d’Infrastructures i Equipaments i del grup de treball adscrit a ella, que el passat dimarts, dia 8, va començar els seus treballs sobre la base de l’acord en la metodologia de càlcul d’inversions al que s’havia arribat prèviament, en compliment de la Disposició Addicional Tercera de l’Estatut.