Foment sotmet a informació pública l'Estudi Informatiu de la integració del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat

18/02/2009

• Es plantegen dues alternatives de soterrament del ferrocarril
• La informació pública comprèn també l'Estudi d'Impacte Ambiental

El Ministeri de Foment sotmet a Informació Pública amb el seu anunci en el Butlletí Oficial de l'Estat, l'Estudi informatiu de la integració del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat, a la província de Barcelona.

El citat Estudi té per objecte la definició i l'anàlisi de les possibles alternatives per al soterrament de la línia ferroviària San Vicenç de Calders-Barcelona, al seu pas pel nucli urbà de Sant Feliu de Llobregat.

A més amb aquesta actuació se suprimeix el pas a nivell existent a l'altura del Passeig Comte de Vilardaga, que actualment revesteix una alta perillositat per a vianants i vehicles.

Aquest Estudi Informatiu que ara es fa públic s'ha redactat per donar compliment als compromisos adquirits pel Ministeri de Foment en el Protocol signat el passat 15 de Juny de 2006, entre Ministeri, Generalitat de Catalunya, i Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, que van ser la realització dels tràmits d'informació pública i oficial previstos a la Llei del Sector Ferroviari, la tramitació ambiental necessària, i una vegada superats aquests processos de participació ciutadana, la redacció del projecte constructiu i la posterior execució de les obres de soterrament.

Aquesta actuació s'emmarca en el Pla Estratègic d'Infraestructures i Transport (PEIT), aprovat pel Govern el 15 de Juliol de 2005.

Alternatives presentades

A l'Estudi es plantegen dues alternatives de traçat, denominades “1- Sota carrer Sansón”, i “2-Sobre carrer Sansón”. L'alternativa “1-Sota carrer Sansón”, amb una longitud total de 2.955 metres, comença als voltants del carrer Agricultura, dins de la zona industrial de Sant Feliu de Llobregat, i finalitza en el pas superior de l'autovia B-23, dins ja del terme de Sant Joan Despí.

Les principals característiques d'aquesta solució són:
• Se soterra el ferrocarril al llarg de tot el nucli urbà residencial de Sant Feliu de Llobregat, en una longitud de 1.545 metres.
• El tram comprès entre els carrers Sansón i el Passeig Comte de Vilardaga (llevat de la zona inicial) s'executa mitjançant túnel en mina, sense afectar al parc Can Llobera, ni al carrer Constitució. La resta del soterrament es construeix des de superfície, mitjançant pantalles.
• El pressupost aproximat de les obres puja a 97 milions d'euros, i la seva durada estimada és de 36 mesos.

L'alternativa “2-Sobre carrer Sansón”, amb una longitud total aproximada de 2.000 metres, comença al carrer Sansón, sense afectar a l'estructura actual del ferrocarril, i finalitza en el mateix punt que l'alternativa anterior. Aquesta solució té les següents característiques principals:

• El tram soterrat és més curt (1.360 metres), no sent possible cobrir la zona residencial compresa entre els carrers Sansón i Picasso.
• Les obres de soterrament s'executen íntegrament des de superfície, mitjançant pantalles.
• Des de l'inici dels treballs, i fins a la seva finalització, cal desviar el trànsit ferroviari, mitjançant dues vies provisionals que ocupen les carrer Constitució (costat riu) i Jacint Verdaguer.
• El pressupost aproximat de les obres és 83 milions d'euros, i la seva durada 36 mesos.

En les dues alternatives es contempla la construcció d'una nova estació subterrània de Rodalies, en un emplaçament molt pròxim a l'existent en l'actualitat.

Durant l'execució de les obres està previst mantenir operatiu el trànsit ferroviari de les línies C-1 i C-4 de Rodalies. A aquest efecte, s'habilitarà una estació provisional per donar servei al municipi en aquest període.

Finalment, es comparen les dues solucions plantejades, i es proposa com més favorable l'alternativa “1.Sota carrer Sansón”, per les seves millors característiques en quant a la integració del ferrocarril al municipi, i el seu menor incidència sobre la població i el medi ambient durant les obres, el que en conjunt compensa el seu major cost relatiu.

Com a part integrant de l'Estudi Informatiu s'inclou el preceptiu Estudi d'Impacte Ambiental, en el que s'analitzen detalladament els impactes originats per l'actuació, proposant-se les corresponents mesures compensatòries i correctores.

Procés d'Informació Pública

El procés d'informació pública, anunciat avui en el Butlletí Oficial de l'Estat, es perllongarà per un període de trenta dies hàbils. Durant aquest període l'Estudi Informatiu podrà ser examinat per les persones que ho desitgin, els qui podran formular observacions que hauran de versar sobre la concepció global del traçat, en la mesura que afecti a l'interès general.

La Informació Pública ho és també als efectes mediambientals previstos en el procediment d'Avaluació d'Impacte Ambiental regulat en el RD L. 1/2008, pel que s'aprova la Llei d'Avaluació d'Impacte Ambiental de Projectes.

Aquest Estudi Informatiu estarà exposat al públic en els locals de l'Àrea de Foment de la Subdelegació del Govern a Barcelona (Carrer de Bergara, 12, Barcelona), en els Ajuntaments de Sant Feliu de Llobregat (Placa de la Vila, 1, Sant Feliu de Llobregat) i Sant Joan Despí (Camí del Mig, 9, Sant Joan Despí), i en la Direcció General de Ferrocarrils (Plaza de los Sagrados Corazones, 7, planta baixa, Madrid).

Així mateix, als efectes del tràmit d'audiència a les Administracions establert a l'article 10 del Reglament del Sector Ferroviari, se'ls ha remès còpia de la documentació per a l'obtenció dels informes oficials pertinents.