El president d’Adif i el Delegat del Govern supervisen l’avanç de les obres de construcció del túnel urbà de Girona

El president d’Adif i el Delegat del Govern supervisen l’avanç de les obres de construcció del túnel urbà de Girona

14/10/2009

Línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa


  • Antonio González Marín, acompanyat per l’alcaldessa de Girona, Anna Pagans, i el delegat del Govern a Catalunya, Joan Rangel, ha visitat el pou d’atac de la tuneladora Gerunda
  • La progressió dels treballs ha permès finalitzar les obres en el sector de Mas Xirgu, executar un 80% de les pantalles perimetrals de l’estació i iniciar el pou d’extracció de la tuneladora

El president d’Adif, Antonio González Marín, ha supervisat avui l’avanç de les obres de construcció de plataforma del tram Túnels Urbans i Estació de Girona de la Línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa.

Antonio González Marín, acompanyat per l’alcaldessa de Girona, Anna Pagans, i el delegat del Govern a Catalunya, Joan Rangel, ha visitat el pou d’atac, situat en el sector de Mas Xirgu. Adif ha finalitzat recentment els treballs d’execució d’aquesta estructura, des de la que la tuneladora Gerunda iniciarà la perforació del túnel al seu pas per la ciutat.

El tram Túnels Urbans i Estació de Girona de la Línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa té una longitud de 3.640 m. Les obres conten amb un pressupost de 278.629.970 euros.

La Línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa està cofinançada pel Fons de Cohesió, encaminat a afavorir el desenvolupament i la vertebració territorial a través del ferrocarril, i que contribueix a reduir les disparitats socials i econòmiques entre els ciutadans de la Unió. També es cofinança amb ajuts financers a projectes d’interès comú en l’àmbit de les Xarxes Transeuropees d’infraestructures de Transport (RTE-T).

El tram Barcelona-Figueres de la Línia d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa conte amb una inversió aproximada de 4.200 milions d’euros.

Finalitzat el pou d’atac de la tuneladora Gerunda

El pou d’atac està situat en el sector de Mas Xirgu i té una longitud de 106,8 m, una amplada de 24 m i una profunditat de 25 m per sota de la cota de terreny, que se situa en 22 m un cop executada la contravolta i assolida la cota de treball de la tuneladora. Per a la seva construcció, s’han utilitzat 20.000 m3 de formigó estructural, prop de  3.000 ancoratges entre lloses i pantalles i més de 3.300 Tn d’acer.

En total, s’han construït 241,5 m de pantalles de formigó, distribuïts  en 69 mòduls de 3,5 m de longitud, 35 m de profunditat i 1,5 m d’amplada cada un. Per a l’execució de les pantalles, s’han excavat 12.460 m3 de materials.

Paral·lelament, i amb l’objectiu de garantir l’estabilitat i seguretat del terreny, s’ha construït en la part superior una estructura de formigó armat, denominada estampidor, que permet suportar l’embranzida de les terres sobre les pantalles. Aquesta estructura, situada a uns 6 m per sota del terreny natural, està encaixada a les pantalles i està formada per una biga perimetral i cinc bigues transversals.

Un cop realitzades les pantalles, s’ha portat a terme l’excavació de 50.000 m3 de materials i s’ha executat la contravolta, formada per una llosa de formigó en forma d’arc de circumferència d’1,2 m d’espessor i sobre la que s’ha construït una base de formigó en massa fins a la cota de treball de la tuneladora.

Des del pou d’atac, la tuneladora Gerunda iniciarà la perforació dels dos túnels urbans de la Línia d’Alta Velocitat que discorreran per aquesta ciutat i que sumen una longitud total superior a 2,8 quilòmetres. Un cop en fase d’explotació, tindrà la funció de pou de ventilació i sortida d’emergència del túnel.

De forma paral·lela, en aquest punt, Adif ha iniciat la recepció de les primeres peces, transportades en camió, de la tuneladora Gerunda. Segons les previsions, la setmana del 9 al 15 de novembre arribaran a  Barcelona les peces de majors dimensions, com l’escut i la roda de tall,  que es transporten en vaixell, i al llarg de la següent setmana es rebran les peces a Girona.

Avanç de les obres

La construcció de la línia al seu pas per la ciutat de Girona avança d’acord amb els terminis previstos. Fins a la data, en el sector del Parc Central, Adif ha realitzat un 80% de les pantalles perimetrals de la futura estació, i es preveu que a finals d’any aquest percentatge d’execució sigui del 95%. Així mateix, s’ha iniciat l’execució de la llosa superior amb el primer mòdul, que ocupa 3.900 m2, el que suposa una vuitena part de la superfície total de la coberta de l’estructura. Per a la seva realització, s’utilitzaran 700 Tn d’acer i 4.700 m3 de formigó. La construcció de la llosa es durà a terme mitjançant 8 mòduls de longituds variables entre 53 i 113 m, i amplades variables entre 20 i 58 m.

Paral·lelament, s’estan realitzant actuacions per a garantir la seguretat  del terreny i de les estructures. D’aquesta forma, en l’entorn de les obres de l’estació s’estan executant un total de 238 pilots entre el túnel i els edificis per a protegir-los dels possibles moviments del terreny generats pel pas de la tuneladora. Actualment, ja ha finalitzat la col·locació dels 97 pilots situats al carrer de Josep Maria Gironella, i s’estan executant els primers 95 dels 134 previstos al carrer d’Oviedo.

Igualment, s’han iniciat els treballs previs del primer dels quatre pous  de compensació, situat en l’entorn de l’edifici de la Farinera. Aquests pous permetran realitzar injeccions en el terreny per a consolidar les estructures dels edificis i garantir la seva seguretat pel pas de la tuneladora.

Per últim, Adif ha iniciat el pou d’extracció de la tuneladora, situat en el barri de Fontajau i que té una profunditat de 37 m, una amplada de 21 m i una longitud de 30 m. La seva estructura està formada per pantalles perimetrals de formigó, construïdes mitjançant la utilització de màquines hidrofresa, un sistema que ofereix màximes garanties de seguretat i minimitza l’impacte sobre el terreny.

Les màquines executaran un total de 4.900 m2 de pantalles, distribuïdes en 40 mòduls de 2,80 m de longitud, 43,8 m de profunditat i 1,2 d’amplada cada un. Per a la construcció del pou, s’excavaran un total de 30.500 m3 de materials i s’utilitzaran 13.500 m3 de formigó i més de 4.000 Tn d’acer. En el sector que s’està construint el pou d’extracció, s’inicia el túnel de Sarrià, de 3.147 m i que perllonga el túnel Girona II per a formar una única estructura soterrada amb una longitud total de 4.711 m.

Control i auscultació

En el marc del pla d’auscultació i control previst per Adif per a garantir la seguretat del terreny, de les obres i dels edificis situats en el entorn de la traça, s’han instal•lat fins el moment un total de 925 dispositius que permeten conèixer amb precisió els possibles moviments, tant verticals com horitzontals, en els edificis i estructures estudiades.

Aquests dispositius, que estaran en funcionament fins a la finalització de les obres, estan formats per teodolits, prismes, regletes i fites d’anivellació, electronivells i inclinòmetres i s’instal·laran tant en les façanes dels edificis com en estructures properes, entre les que figura el viaducte de la línia ferroviària d’ample convencional que discorre per Girona.

Les lectures realitzades es recullen en un sistema informàtic, en el que s’introdueix l’estat zero d’aquestes estructures amb l’objectiu de disposar de la situació inicial i detectar qualsevol variació.

En relació al procés de reconeixement d’edificis, a data de 8 d’octubre, dels 587 edificis existents, s’ha realitzat el 99,3% dels reconeixements a les façanes i el 82,7% de les inspeccions en zones comunes. També s’han lliurat 274 informes preliminars i s’han portat a terme un total de 1.975 reconeixements en habitatges.

Per a més informació, els veïns poden adreçar-se al PIAC de Girona, situat en el carrer de Pierre Vilar, número 7, al telèfon 972 41 36 53, al web www.adif.es, o al mail piac.gir@adif.es.
 

Fotos