L’Aeroport de Barcelona realitza un simulacre general d’emergència

21/11/2009

  • L’exercici, anomenat “Albatros”, ha simulat la col·lisió de dos avions i ha permès analitzar la coordinació i resposta dels organismes i institucions implicades
  • Més de 600 persones han participat a l’assaig
  • La Direcció General de Protecció Civil ha activat el Pla de Protecció Civil de Catalunya

L’Aeroport de Barcelona, seguint el programa del Pla d’Emergències Aeronàutiques, ha realitzat avui un simulacre, anomenat “Albatros”, amb l’objectiu d’avaluar els procediments d’actuació i coordinació en ell establerts, analitzant l’eficàcia dels mateixos i el grau de coneixement i integració de tots el col·lectius implicats en l’atenció d’una emergència aeronàutica.

El Pla d’Emergències Aeronàutiques s’elabora amb el propòsit de minimitzar les conseqüències que es puguin donar en cas d’accident aeri. El seu objectiu se centra en dos apartats: la protecció de les persones i béns que puguin veure’s afectats i, d’altra banda, la continuïtat o restabliment de l’operativitat aeroportuària.

Amb aquest exercici l’Aeroport de Barcelona compleix amb la normativa de l’Organització d’Aviació Civil Internacional (OACI) respecte la planificació de les emergències als aeroports, segons la qual han de fer-se periòdicament simulacres generals d’accidents d’avions de passatgers a les seves instal·lacions.

El simulacre ha comptat amb la col·laboració de la Delegació del Govern a Catalunya i s’ha realitzat conjuntament amb la Direcció General de Protecció Civil del Departament d’Interior, Relacions Institucionals i Participació de la Generalitat de Catalunya, que coordina la participació dels serveis d’emergència externs com ara els Bombers de la Generalitat, els Mossos d’Esquadra, el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM), la Policia Local i l’Institut de Medicina Legal de Catalunya, entre d’altres.

Durant el simulacre s’ha situat un equip d’observadors als punts més estratègics per a que avaluïn l’exercici i determinin si s’han complert els objectius marcats inicialment.

OPERACIÓ “ALBATROS”.

L’operació “Albatros” ha simulat la col·lisió d’un avió Pipper de la companyia Ficticia Air, amb dos passatgers a bord, i un A-320, de la mateixa aerolínia i amb 79 viatgers al seu interior. El xoc es produeix quan l’aeronau Pipper aterra i s’incorpora a la zona G, on queda bloquejada. Aleshores, l’A-320, que abandona la pista, surt per la mateixa zona i es troba amb la Pipper col·lisionant amb ella i incendiant-se ambdós avions. En la hipotètica incidència perden la vida a l’instant 5 persones (els dos tripulants de la Pipper i tres passatgers de l’A-320), 5 resulten ferides molt greus –de les quals dues acaben morint a l’àrea sanitària–, 7 greus, 24 lleus i 40 surten il·leses de l’accident.

La torre de control, que detecta l’accident, dóna l’avís i s’activen els procediments del Pla d’Emergències. El Centre de Coordinació Operativa de l’Aeroport (CECOPS) fa les trucades al 112 i al Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) i constitueix a la zona de l’accident el Lloc de Comandament Avançat (PMA), dirigit per l’Executiu de Servei de l’Aeroport de Barcelona, que integren representants dels mitjans operatius d’Aena i dels Serveis d’Emergència externs. Així es dóna pas a l’actuació dels diferents col·lectius participants i es posen en marxa totes les mesures oportunes per fer front a una emergència d’aquestes característiques.

També es constitueix un Lloc de Comandament Principal (PMP) dirigit pel Director de l’Aeroport de Barcelona i en el que estan integrats responsables i directius dels diferents departaments d’Aena, de la companyia aèria accidentada, Guàrdia Civil, Policia Nacional i Protecció Civil de l’Estat. Així mateix, s’incorporen al PMP representants d’organismes externs de l’aeroport: el Delegat del Govern a Catalunya, Joan Rangel; el Director General de Protecció Civil de la Generalitat, Josep Ramon Mora, com a director del Pla de Protecció Civil de Catalunya (PROCICAT) en substitució del conseller Joan Saura, els Bombers de la Generalitat, SEM i Mossos d’Esquadra. Al simulacre també intervenen representants del Consolat de tres països ja que en l’exercici se simula que hi ha ferits estrangers. En total han participat més de 600 persones al simulacre.

A nivell operatiu, els primers en intervenir són el Servei d’Extinció d’Incendis de l’aeroport (SEI) que es dirigeixen al lloc de l’accident per apagar el foc i atendre als ferits. Al mateix temps l’Assistència Sanitària de l’aeroport estableix una zona segura per fer l’estabilització de ferits a la vegada que arriben els efectius dels parcs de bombers de la Generalitat més propers i les primeres ambulàncies del SEM.

D’altra banda, els cossos de seguretat, entre ells Guàrdia Civil, Policia Nacional, Mossos d’Esquadra i Policia Local s’encarreguen de controlar les vies d’accessos i distribuir els efectius al lloc de l’emergència.

Durant l’exercici també s’han habilitat dependències amb equips de psicòlegs del SEM i la Creu Roja per acollir i atendre els il·lesos i els familiars de les víctimes.

Tal i com estava previst l’exercici de coordinació d’emergències no ha afectat l’operativitat diària de l’Aeroport de Barcelona.

A la nota de premsa adjunta es pot consultar informació sobre els participants i recursos.